Status
Tråden går ej att kommentera.
Fairlane
En insändare är väl inte samma sak som en artikel?
En insändare säger bara vad skribenten anser, det finns inget krav alls på korrekthet och saklighet. Jag kan skriva en insändare om att det har landat en rymdfarkost på min tomt. Jag hoppas inget lägger upp det som "bevis" för något i tråden...
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Jag påminner igen om det Covid vaccin som kan vara klart till september 2020. Alla faser i den vaccinet inkl test på apor har fungerat. Varför skall det bort från din lista med största sannolikhet?
Detta skrev alltså 29 april 2020. Så i närtid innebär att vi kanske får vaccinet ett år efter?
29 april 2021 kanske vi har fått tillräckligt med doser för att vaccinera 60% av befolkningen, kanske om vi har tur...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
När man refererar till drygt 100 studier brukar man avse dem som WHO har med i sin sammanställning som publicerades i Lancet och jag har läst delar av den sammanställningen. Det har länkats till den och den har diskuterats i många inlägg i tråden.
Ulltand skriver om 100 studier som visar att smittspridning i samhället minskar med användande av munskydd (eftersom det är den typen av studier jag bett om källor till) och då förutsätter jag att det mestadels är studier publicerade *efter* att WHO:s sammanställning gjordes eftersom deras sammanställning tydligen inte innehåller speciellt många sådana. Samt att tidigare studier som gjorts nog inte påvisat någon sådan effekt enligt t.ex: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.20047217v2.full.pdf

Men jag misstänker att vi aldrig kommer få veta svaret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ofta känns det som att när man pratar om virus som muterar så känns det som det skulle bli värre. Men en mutation borde likaväl bli mycket mildare?
 
Nu blir nog några i tråden lyckliga
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Who har fått för sig att barn ska munskydd... Barn över 12. Ibland även från 6år...
Hur ska barn kunna sköta en mask när inte vuxna kan. Finns det masker för barn att få tag på?
Man märker att Who påverkas av vad andra tycker och inte fakta. Med tanke på hur forskningen ser ut..
Tror det är bra att tegnell tänker själv
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Tror det är bra att tegnell tänker själv
Det tror jag med!

-"Solen kretsar kring jorden. Solen kretsar kring jorden. Solen ..."
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A
B Byggdjuret skrev:
Nu blir nog några i tråden lyckliga
[länk]
Who har fått för sig att barn ska munskydd... Barn över 12. Ibland även från 6år...
Hur ska barn kunna sköta en mask när inte vuxna kan. Finns det masker för barn att få tag på?
Man märker att Who påverkas av vad andra tycker och inte fakta. Med tanke på hur forskningen ser ut..
Tror det är bra att tegnell tänker själv
WHOs info i frågan: https://www.who.int/emergencies/dis...il/q-a-children-and-masks-related-to-covid-19
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har man?
På vilka sätt?

Är det samma metoder för att ta fram nya corona-vaccinet som användes för svininfluensa-vaccinet?

Liknar dessa två virus varandra mer än att båda har ordet "virus" i namnet?



Det där har jag också tänkt, så jag tror att man har fått lite springande start av det, JA.
Läste om att man utvecklat sina metoder för vaccin.
Hittar det inte men de var tydligen förbättrade metoder för att bättre undvika sådant som t.ex. blev problem med svininfluensan. Men inte så konstigt då man hela tiden utvecklar sina metoder för allt.
Det jag läste var inte hur utan just att man utvecklat sina metoder för att minska riskerna med allvarliga biverkningar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
Får er som hållt på och tjafsat om munskydd i flera månader så kommer här en bild som till och med ni borde kunna förstå:
Illustrativ bild som jämför användning av munskydd med att bära byxor för att blockera en annan persons kiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej jag har ingen källa på bilden med det är enkelt att prova teorin empiriskt, bara att leta upp en kompis som också är tvivlande och dricka vars en 2l coca-cola och vänta någon timme så kan ni se om det stämmer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M mnils skrev:
Får er som hållt på och tjafsat om munskydd i flera månader så kommer här en bild som till och med ni borde kunna förstå:
[bild]

Nej jag har ingen källa på bilden med det är enkelt att prova teorin empiriskt, bara att leta upp en kompis som också är tvivlande och dricka vars en 2l coca-cola och vänta någon timme så kan ni se om det stämmer.
Har du också missat diskussionen om masken?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
M mnils skrev:
Får er som hållt på och tjafsat om munskydd i flera månader så kommer här en bild som till och med ni borde kunna förstå:
[bild]

Nej jag har ingen källa på bilden med det är enkelt att prova teorin empiriskt, bara att leta upp en kompis som också är tvivlande och dricka vars en 2l coca-cola och vänta någon timme så kan ni se om det stämmer.
Så om man bara håller avstånd så behöver man inte ha byxor och kan gå omkring naken och pinka utan att riskera att pinka på någon annan alltså. Så insiktsfullt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Får er som hållt på och tjafsat om munskydd i flera månader så kommer här en bild som till och med ni borde kunna förstå:
[bild]

Nej jag har ingen källa på bilden med det är enkelt att prova teorin empiriskt, bara att leta upp en kompis som också är tvivlande och dricka vars en 2l coca-cola och vänta någon timme så kan ni se om det stämmer.
En till version av samma metafor, intressant..

Vad är det "kompisen" ska tvivla på? Att kiss är blött?
 
tusenett skrev:
WHOs info i frågan: [länk]
Kikade på länken nu. Kul att läsa.

Sen kikade på deras instruktioner om hur man använder mask. De va intressant då de sa att man kunde lägga undan den. De mäste vara deras hemmasydda som syftade på. Men de nämnde inte att man ska tvätta den i riktigt. Varmt vatten. Annars så dör inte viruset. Sen vill de sy masken på ett annat sätt än några forskare... Roligt
Jag tycker inte man ska prata om hemma sydda masker. Bättre å prata om riktiga masker.

Men de va kul att de underströk flera gånger att det viktigaste är avstånd och hygien
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Så om man bara håller avstånd så behöver man inte ha byxor och kan gå omkring naken och pinka utan att riskera att pinka på någon annan alltså. Så insiktsfullt.
Helt korrekt tycker jag och jag kan göra så. Social distans till alla.

Har du något förslag till de som måste åka kollektivt för att komma till och från sitt arbete?
Det finns många som inte kan arbeta hemifrån.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.