Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
När man refererar till drygt 100 studier brukar man avse dem som WHO har med i sin sammanställning som publicerades i Lancet och jag har läst delar av den sammanställningen. Det har länkats till den och den har diskuterats i många inlägg i tråden.

Jag kan än en gång ta upp vad barnläkaren och professor i klinisk epidemiolog vid KI Jonas F Ludvigsson skrev i sin debattreplik: [länk]
[länk]
Alltså endast 3 studier av de 29 munskyddsstudierna gällande munskydd var utanför vården och dessa handlade inte om det nya coronaviruset. Det är allt som WHO byggde sin rekommendation på. Ett mycket bristfälligt underlag.

Resten av de drygt 100 studierna handlar om visir och avstånd.

Om du avser något annat med ditt prat om 100 studier så får du visa en källa på det, annars kommer jag att anta att det gäller de studier som ingår i WHO-sammanställningen.
Till det kan läggas det som överläkaren Aavitsland på norska motsvarigheten till FHM säger:
– Där är vi helt eniga med våra svenska kollegor, det saknas bra forskning. Därför har vi hållit tillbaka med att rekommendera det. Men nu testar vi det i vissa situationer där smittan är hög och där det inte går att hålla avstånd, och vi tror att det kommer hjälpa en del.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/norska-folkhalsomyndigheten-var-strategi-ar-ett-experiment/
mina markeringar i fetstil
 
optimum optimum skrev:
Man har utvecklat sina metoder betydligt sedan problemet med narkolepsi och man är medveten risker med vaccin precis som alla mediciner.
Frågan är bara hur länge man vågar vara utan vaccin för att klara världens ekonomi.
Att som många företag ställt in tjänsteresor mm funkar bristfälligt med digitala möten till allt sådant.
Sedan vet jag inte hur "framstressat" detta är. Det borde funnits en hel del forskning för vaccin från den tidigare SARS som dog ut och även forskningen med att ta fram ett vaccin då.
Jag tar ibland upp exemplet med de tidiga smittkoppsvaccin som utrotade den sjukdomen. Det vaccinet hade aldrig godkänts idag pga sina biverkningar och då handlade det inte lite feber utan sjukdom och dödsfall. Ändå kan vi vara glada att man tillät de vaccineringarna och utrotade sjukdomen.

Etik och moral är svårt. Ofta byter man åsikt ju mer insatt man är i sakfrågan.

Andra insikten i narkolepsi-skandalen är att man gett barn "snällare" vaccin som inte fungerat om barnet inte redan haft influensa tidigare :oops: Detta pga dåligt T-cells svar utan adjuvant. Ja, man lär sig mer och mer. :thinking:

Jag läste någon artikel om att ryssarna hade 20 års erfarenhet av "sitt vaccin". Oklart vad man menar med det dock.
Vad jag lyckats hitta är att alla tre, Modernas, Oxford/AstraZ och SputnikV vaccinerna är vektorvacciner baserade på Adenovirus, så ryssarnas vaccin borde inte vara farligare än de andra. Kanske är deras vaccin-virusstam mer beprövad? Men det är ju genmanipulerad för ett nytt virus, så vi vet inte hur bra de lyckats och om deras produktion är tillförlitlig. Därför gör man studier... Saudi skulle väl göra fas 3 studier på sin första leveranserna av det ryska vaccinet och börja vaccinera andra kvartalet 2021 om testerna faller väl ut.

Mitt stalltips är att modern virusforskning kortat ner tiden för att ta fram covid-19 vaccinet med ett eller flera år.
Men forskning och utveckling av vaccin för just covid-03 fullföljdes inte pga bristande resurser, både gällande pengar och brist på deltagare för studier då sjukdomen dog ut.

Att börja vaccinera barn som är yngre än de som deltagit i Fas 3 studien är väl lite omoraliskt. [#24688]

Jag börjar tulla lite på moralen och leker med tanken, kanske en Fas 3 studie med frivilla från vårdsektorn?

Edit: deltagit i Fas 3 studien
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker tråden har lugnat ner sig lite, men det har blivit en hel del ironiska inlägg på sista tiden och snart mer missförstånd än intressant diskussion.

Nu tänkte jag bidra med lite fredagsunderhållning.
Sverige nämns två gånger i denna föreläsning från Mises Institute. Jag hade aldrig hör talas om Mises tidigare. Wikipedia säger bla så här: Organisationens webbsida deklarerar att den är "världscentrum för österrikisk ekonomi och för libertariansk samhällsteori", samt ”Det officiella mottot för organisationen är Tu ne cede malis sed contra audentior ito”.

The Fact-Free Lockdown Hysteria | Thomas E. Woods, Jr.

Tom Woods lockdown page https://tomwoods.com/lockdown/
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tar ibland upp exemplet med de tidiga smittkoppsvaccin som utrotade den sjukdomen. Det vaccinet hade aldrig godkänts idag pga sina biverkningar och då handlade det inte lite feber utan sjukdom och dödsfall. Ändå kan vi vara glada att man tillät de vaccineringarna och utrotade sjukdomen.

Etik och moral är svårt. Ofta byter man åsikt ju mer insatt man är i sakfrågan.

Andra insikten i narkolepsi-skandalen är att man gett barn "snällare" vaccin som inte fungerat om barnet inte redan haft influensa tidigare :oops: Detta pga dåligt T-cells svar utan adjuvant. Ja, man lär sig mer och mer. :thinking:

Jag läste någon artikel om att ryssarna hade 20 års erfarenhet av "sitt vaccin". Oklart vad man menar med det dock.
Vad jag lyckats hitta är att alla tre, Modernas, Oxford/AstraZ och SputnikV vaccinerna är vektorvacciner baserade på Adenovirus, så ryssarnas vaccin borde inte vara farligare än de andra. Kanske är deras vaccin-virusstam mer beprövad? Men det är ju genmanipulerad för ett nytt virus, så vi vet inte hur bra de lyckats och om deras produktion är tillförlitlig. Därför gör man studier... Saudi skulle väl göra fas 3 studier på sin första leveranserna av det ryska vaccinet och börja vaccinera andra kvartalet 2021 om testerna faller väl ut.

Mitt stalltips är att modern virusforskning kortat ner tiden för att ta fram covid-19 vaccinet med ett eller flera år.
Men forskning och utveckling av vaccin för just covid-03 fullföljdes inte pga bristande resurser, både gällande pengar och brist på deltagare för studier då sjukdomen dog ut.

Att börja vaccinera barn som är yngre än de som deltagit i Fas 3 studien är väl lite omoraliskt. [#24688]

Jag börjar tulla lite på moralen och leker med tanken, kanske en Fas 3 studie med frivilla från vårdsektorn?

Edit: deltagit i Fas 3 studien
Att stressa fram något är aldrig bra. Det gäller även vaccin. Ännu ett problem är det är en tävling mellan de olika tillverkarna. Det talar än mer för saker stressas fram svininfluensan stressade fram med resultatet att några fick narkolepsi. Det var inte många men tillräckligt många. Ett vaccin ska inte några sådana biverkningar. De som finns ska vara övergående.
Jag skulle inte välja ett vaccin som ger mig bestående men. Då riskerar jag hellre att få corona. Vara krasslig nån vecka. Valet är enkelt
 
Intressant i DN. Påminner om är WHO rekommenderade munskydd. Då sa Tegnell att det är ingenting för oss.

"Sannolikt är det härifrån Folkhälsomyndighetens ihärdiga motstånd mot det proaktiva munskyddet kommer. Just av den anledningen att Folkhälsomyndighetens strategi inte går ut på att reducera smittan så mycket som möjligt, även om människoliv skulle kunna räddas.

Det handlar ju om att få till en balans; att låta immunitet – i vilken form den här immuniteten än ser ut – sakta sippra igenom. För om vi tittar bortom alla ord och i stället ser på konsekvenserna av detta icke-användande av munskydd (på platser där rekommendationen om social distansering är svår att rätta sig efter) är följden att immuniteten ökar när smittan ökar (och skördar offer).

Låt mig ta det en vända till. På grund av att munskydd har bevisad effekt mot smitta, enligt KI, är en effekt av dess tillämpning att immuniteten också hämmas när smittan bromsas."

https://www.dn.se/insandare/tegnells-ordval-visar-sveriges-strategi/
 
Vill bara påpeka vem som skrivit insändaren/debattartikeln:

Rodrigo Ferrada Stoehrel, filosofie doktor i medie- och kommunikationsvetenskap, Stockholm
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Dessutom med citat som är från i mars. Det har hänt rätt mycket sen dess, inkl. vad FHM säger. Synnerligen ointressant insändare.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det är väl nästan så att man förtjänar 'gult kort' för desinformation.....
Domare visar gult kort under en fotbollsmatch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
J
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är väl nästan så att man förtjänar 'gult kort' för desinformation.....
[bild]
Ulltand har svart bälte i det redan. Forumets Zlatan
Snart kommer kommentaren att "jag återger bara vad jag råkade läsa och jag kan inte hjälpa att det är gammalt..."
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant i DN. Påminner om är WHO rekommenderade munskydd. Då sa Tegnell att det är ingenting för oss.

"Sannolikt är det härifrån Folkhälsomyndighetens ihärdiga motstånd mot det proaktiva munskyddet kommer. Just av den anledningen att Folkhälsomyndighetens strategi inte går ut på att reducera smittan så mycket som möjligt, även om människoliv skulle kunna räddas.

Det handlar ju om att få till en balans; att låta immunitet – i vilken form den här immuniteten än ser ut – sakta sippra igenom. För om vi tittar bortom alla ord och i stället ser på konsekvenserna av detta icke-användande av munskydd (på platser där rekommendationen om social distansering är svår att rätta sig efter) är följden att immuniteten ökar när smittan ökar (och skördar offer).

Låt mig ta det en vända till. På grund av att munskydd har bevisad effekt mot smitta, enligt KI, är en effekt av dess tillämpning att immuniteten också hämmas när smittan bromsas."

[länk]
Nu är du riktigt desperat... När du glömmer källgranskningen.
KI antar jag att du menar studien som kom precis vars granskning är tygmasker? Där det kommer fram att det fanns bara 2 studier att använda.
Man måste granska allt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Nu är du riktigt desperat... När du glömmer källgranskningen.
KI antar jag att du menar studien som kom precis vars granskning är tygmasker? Där det kommer fram att det fanns bara 2 studier att använda.
Man måste granska allt.

Du blandar ihop mig med artikeln i DN. Det är inte jag som skrivit den. Jag trode det var uppenbart men du upphör aldrig att förvåna mig :)
 
J Jocke Best skrev:
Ulltand har svart bälte i det redan. Forumets Zlatan
Snart kommer kommentaren att "jag återger bara vad jag råkade läsa och jag kan inte hjälpa att det är gammalt..."

Länka gärna om du har något.

Påhopp utan referens säger mest om avsändaren.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Länka gärna om du har något.

Påhopp utan referens säger mest om avsändaren.
Alla vet. Du har konsekvent kört på med samma stil pandemin genom. Det är egentligen ingen större idé att argumentera med dig utan vi är några stycken som faktakollar dina inlägg så att de som inte känner till din agenda blir för lurade. Att påverka dig är nog lönlöst. Det är lite för genomskinligt ibland bara. Och roande.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså endast 3 studier av de 29 munskyddsstudierna gällande munskydd var utanför vården och dessa handlade inte om det nya coronaviruset. Det är allt som WHO byggde sin rekommendation på. Ett mycket bristfälligt underlag.

Jag förstår att du misstror WHO.

Själv tror jag de har mer på fötterna än Tegnell har i sina spekulationer.

Finns det övht någon undersökning av de 100 som pekar åt Tegnells håll?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.