Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Du har pratat om vaccin i närtid i flera månader vid det här laget. Ingen annan än du anser att i närtid kan vara i januari när man befinner sig i maj.

Vad snackar du om? Hitta inte på saker. Jag talar om närtid from och med nu.


Jag har citerat oxfordforskare som sagt att ett vaccin i bäta fall kan finnas till hösten. Det ser ju ut kunna bli en riktigt bra uppskattning.

Dessutom vaccinerar man skarp med tre olika vaccin precis nu i Kina och Ryssland. Vi vet inte hur dessa är testade så de kan ju faktiskt vara det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det inte kräksjuka under några få dagar som diskuteras i den här tråden utan att leva med coronavirus i samhället under minst ett år.
Du skrev:

Mitt svar på det är:
Ja, det är självklart att man inte kan hålla minst 2 m avstånd till alla i familjen under många månader. Det gäller oavsett åldern på barnen man lever ihop med.

Varför måste du missförstå allt med flit?

Jag har sagt att man kan tex använda munskydd i familjen när någon är sjuk. Appropå att munskydd i familjen är irrelevant. Det är det inte.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det finns väl ingen sådant resultat i det 100 studier som gjorts? Om så var fallet borde man ju sett det?
De har ju gjorts inom sjukvården och inte ute bland allmänheten, så när som på 3 st som visade väldigt oklart resultat (eller något liknande). Men om du har en studie som handlar om munskydd i kollektivtrafik eller liknande och hur bra det skyddar så får du länka till den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De har ju gjorts inom sjukvården och inte ute bland allmänheten, så när som på 3 st som visade väldigt oklart resultat (eller något liknande). Men om du har en studie som handlar om munskydd i kollektivtrafik eller liknande och hur bra det skyddar så får du länka till den.

Det är över 100 studier jag har inte läst dem. Har du?
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det finns väl ingen sådant resultat i det 100 studier som gjorts? Om så var fallet borde man ju sett det?
Du använder gärna försiktighetsprincipen som argument för att införa det ena och det andra, men den kan lika bra användas som argument för att låta bli att införa något, vilket var min poäng.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du använder gärna försiktighetsprincipen som argument för att införa det ena och det andra, men den kan lika bra användas som argument för att låta bli att införa något, vilket var min poäng.
Men om det finns 100 studier som visar att munskydd är allt från värdelöst eller faktiskt lite bra och ingen som säger att det är dåligt så håller ju inte ditt argument.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vad snackar du om? Hitta inte på saker. Jag talar om närtid from och med nu.


Jag har citerat oxfordforskare som sagt att ett vaccin i bäta fall kan finnas till hösten. Det ser ju ut kunna bli en riktigt bra uppskattning.

Dessutom vaccinerar man skarp med tre olika vaccin precis nu i Kina och Ryssland. Vi vet inte hur dessa är testade så de kan ju faktiskt vara det.
Du är nog den ända som tror på ett ryskt vaccin. Och ser det positivt.
När vi ser ett färdigt vaccin?
De kan vi bara göra olika gissningar. Fas 3 måste bli klart. Då gäller det att det fungerar som tänkt. Sen ska det godkännas i olika länder. Oxfordforskare eller inte. Man behöver inte vara bättre forskare för att man tillhör Oxford. Är de dessutom positiva till ryssarna kan de säkert få medlemskap hos de 26 musketörerna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Men om det finns 100 studier som visar att munskydd är allt från värdelöst eller faktiskt lite bra och ingen som säger att det är dåligt så håller ju inte ditt argument.
Du har fortfarande inte visat vilka nya 100 studier det är som specifikt undersökt effekten på smittspridningen i samhället med användande av munskydd så det är omöjligt att bemöta ditt argument.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad snackar du om? Hitta inte på saker. Jag talar om närtid from och med nu.


Jag har citerat oxfordforskare som sagt att ett vaccin i bäta fall kan finnas till hösten. Det ser ju ut kunna bli en riktigt bra uppskattning.

Dessutom vaccinerar man skarp med tre olika vaccin precis nu i Kina och Ryssland. Vi vet inte hur dessa är testade så de kan ju faktiskt vara det.
Det är inte vanligt att man med närtid menar något som är drygt 4 månader bort utan det brukar avse typ 2 månader. Blackarrow kan ju därför ha avsett det i inlägg #24714.

Nu är det ju klart vid det här laget att vaccinet som har tagits fram mellan Oxford och AstraZeneca inte kommer att levereras till EU förrän efter årsskiftet så varför än en gång dra upp något gammalt om hösten?

Som jag skrev igår (vilket du ju har läst eftersom du har citerat det) så kommer det ryska vaccinet Sputnik V att påbörja fas 3-studien i oktober, den lär väl behöva pågå några månader innan den är avklarad och sen ska den granskas. Den lär alltså inte vara godkänd innan årsskiftet. Något annat ryskt vaccin har jag inte sett något om.
 
Här är WHOs rekommendation om vem och när man bör använda mask. Ja de tycker faktiskt att man skall det.

 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
För visst är det väl i allas intresse att få slut på en smitta som framkallar död och elände samt ekonomisk misär.
Borde vara bättre att förbjuda alkohol ... :thinking:
 
  • Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du har fortfarande inte visat vilka nya 100 studier det är som specifikt undersökt effekten på smittspridningen i samhället med användande av munskydd så det är omöjligt att bemöta ditt argument.

Men det har jag ju berättat att man som lekman inte rimligen kan kan göra den bedömningen. Men WHO kanske kan det bättre?

 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Man har utvecklat sina metoder betydligt sedan problemet med narkolepsi och man är medveten risker med vaccin precis som alla mediciner.
Har man?
På vilka sätt?

Är det samma metoder för att ta fram nya corona-vaccinet som användes för svininfluensa-vaccinet?

Liknar dessa två virus varandra mer än att båda har ordet "virus" i namnet?


optimum optimum skrev:
Sedan vet jag inte hur "framstressat" detta är. Det borde funnits en hel del forskning för vaccin från den tidigare SARS som dog ut och även forskningen med att ta fram ett vaccin då.
Det där har jag också tänkt, så jag tror att man har fått lite springande start av det, JA.
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
Svaret ju självklart. Det är bara ett vaccin som kan få stopp på detta.

Och för den som varit påläst så pågick vaccinationsprojektet i Oxford mot corona redan när pandemin bröt ut. Så när FHM antog att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin var man nog inte så bra pålästa alt kunde inte föreställa sig vilka resurser som skulle avsättas till detta.
Just det ja. Det är ju bara några veckor kvar nu tills vi är där du påstod att vi skulle ha ett vaccin färdigt för allmänheten. Hur går det med detta? Tittar vi på vad just oxfordgänget håller på med så dröjer det i bästa fall till årsskiftet innan deras kandidat är klar för allmänheten (i England då får man anta).

Vilket vaccin kommer att finnas för Svenska medborgare under September? Eller är det nu du är man nog att säga att du hade helt fel och vi som var mer skeptiska hade helt rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.