Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mikethebik mikethebik skrev:
Jag är vettig, enligt mig själv och även andra.
Mask är bra där det behövs, i vården eller att tandläkaren har det, men för gemene man är det snarast symbolpolitik.
De som är uppenbart livrädda för covid19 är ju väldigt mycket säkrare om de håller avstånd till andra. Att hänga på sig en mask och tro att man sedan kan knö ihop sig på en buss, T-bana eller tåg gör ju ingen större nytta.
Ulltand och andra som även propagerar för mask i hemmet, det finns väl ingen anledning att diskutera med dem, de gör väl som de själva vill, mask, helkroppskondom eller suspensoar, deras val.
Om man däremot börjar lägga sig i att alla andra skall göra likadant som de själva gör hemma, då jävlar börjar det brinna i min skalle.

Foliehatt är en benämning som numera tycks passa på alla som har annan uppfattning än en själv, liksom PK.
Tråkigt när begreppen urvattnas, vi måste snarast hitta på nya för de mest flagranta foliehattarna, typ flatearth, att Bill Gates ligger bakom covid19, George Soros inblandning i konspiration, 5G styrning av människorna, Qanon med flera.
Ok jag hade inte behövt skriva foligattar. Alla kanske borde kanske sluta använda det ordet i tråden. Därför att alla kanske inte tycker att det är kul.

Trevlig helg på er alla.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Frågan är inte till mig men kan någon som inte satt sig in allt material om detta ha en uppfattning? Jag känner att här måste iaf jag lita på expertisen och där är det väl ganska många som anser att munskydd har en plats i detta. Om kunskapsläget är oklart tycker jag man kan falla tillbaka på försiktighetsprincipen,

De som mest envist argumenterar mot munskydd är också de som gjorde det för 8 månader sedan, när det knappast fanns något material i forskningen. Det vore tråkigt om det skulle gå prestige i detta och för att Tegnell sagt att det inte fungerar (och kan öka smittorisken utan belägg alls) så håller man fast vi det.
Om du själv hade läst undersökningarna eller åtminstone läst WHO. Så hade du nog förstått problematiken. De konstaterar att det inte är så säkert. Det viktigaste är avstånd och hygien.
Sen håller många undersökningar väldigt låg klass men godkänns ändå

Läs inläggen här om mask så förstår du problemet. Sen finns det så mycket som visar att mask inte är så effektivt.
Så öppna ögonen. Snälla?
Vill du använda mask så är det helt okej.
Sen kom jag på att mask handlar kollektivtrafiken. Det kommer inte göra någon märkbar skillnad.
Man pratar inte om mask på andra ställen.
Men sätt igång och läs de inlägg som handlar om mask även de som har tegnell som husgud. Så går du ut till något köpcentrum imorgon och kollar hur folk använder masken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Staffans2000
mikethebik mikethebik skrev:
Och är man som jag, 65 år och ändlöst kär i mina nu vuxna barn så kramar jag dem ändå, inget skall hindra mig från den glädjen när jag träffar dem.
Om man resten av livet skall gå omkring och vara livrädd för att bli smittad då är det inget liv, livet skall levas, inte bara finnas.
Det kommer att, som alltid, komma fler virus...
Men om det istället för äldre, var yngre personer som strök med i tusental. Skulle kramkalasen vara lika omfattande, ifall det var du som riskerade att smitta dom och inte tvärtom?

Staffan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men om det istället för äldre, var yngre personer som strök med i tusental. Skulle kramkalasen vara lika omfattande, ifall det var du som riskerade att smitta dom och inte tvärtom?

Staffan
Så du menar att gamlingar ;) inte smittar?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Svaret ju självklart. Det är bara ett vaccin som kan få stopp på detta.

Och för den som varit påläst så pågick vaccinationsprojektet i Oxford mot corona redan när pandemin bröt ut. Så när FHM antog att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin var man nog inte så bra pålästa alt kunde inte föreställa sig vilka resurser som skulle avsättas till detta.
Nu låser du in dig. Men världen hänger inte bara på ett vaccin..
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den direkta dödsorsaken? :)

Överdödligheten korrelerar närmast exakt med siffrorna för rapporterat döda i covid. Vem försöker du lura?
Enligt vilken statistik, FHM:s eller Socialstyrelsens?
Jämför man FHM:s med SCB:s register över antal avlidna är det det stor skillnad under de ung. 3 veckor då flest avled med Covid-19, typ att man får öka på antalet avlidna med Covid-19 med 20 % för att komma upp i faktiskt antal avlidna.

Tillägg:
Se även:
Under det första halvåret dog cirka 5 500 personer med en covid-diagnos i Sverige. Överdödligheten var däremot lägre. Under årets första sex månader avled 4 633 fler människor, jämfört med medelvärdet från de senaste fem föregående åren, enligt SCB .
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jpqm8/socialstyrelsen-granska-de-svenska-dodstalen

Så oavsett hur man ser det så är det ingen "närmast exakthet" mellan talen.
 
Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen vet hur ryssarna testat sitt vaccin. Detsamma med Kineserna.

Jag gissar att det finns data men att de inte går att publicera.
Och du tror att data som inte går att publicera är bra data?
Om det var väl utförda studier så finns det ju inget problem med att publicera dem. Så vad menar du har gjorts eller håller du bara på och gissar?
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Jag känner att här måste iaf jag lita på expertisen och där är det väl ganska många som anser att munskydd har en plats i detta. Om kunskapsläget är oklart tycker jag man kan falla tillbaka på försiktighetsprincipen,

De som mest envist argumenterar mot munskydd är också de som gjorde det för 8 månader sedan, när det knappast fanns något material i forskningen. Det vore tråkigt om det skulle gå prestige i detta och för att Tegnell sagt att det inte fungerar (och kan öka smittorisken utan belägg alls) så håller man fast vi det.
Man kan falla tillbaka till det jag tror du avser med försiktighetsprincipen och hävda att man inte ska införa munskydd då kunskapsläget är oklart kring munskydds negativa effekter på efterlevnad av redan införda, mer effektiva rekommendationer.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ditt inlägg saknar relevans.

Du behöver inte pussa ditt barn precis när de har kräksjuka.

Alla har inte barn.

Alla barn är inte under 10 år.

Det går bra att kramas med munskydd vilket är det vi disukterar.
Nu är det inte kräksjuka under några få dagar som diskuteras i den här tråden utan att leva med coronavirus i samhället under minst ett år.
Du skrev:
Ulltand Ulltand skrev:
Är det självklart för dig att det inte går att hålla avstånd inom familjen?
Mitt svar på det är:
Ja, det är självklart att man inte kan hålla minst 2 m avstånd till alla i familjen under många månader. Det gäller oavsett åldern på barnen man lever ihop med.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det räcker alltså med om alla upp till 50 år vaccinerar sig och givetvis obligatoriskt.
Det är bara några få dagar sen en i ledningen i Australien kläckte ur sig något om att det skulle vara obligatoriskt och det dröjde bara ett par timmar innan hen fick be om ursäkt, för det var ju inte tänkt att folk skulle hållas fast med tvång av polisen samtidigt som en kämpade med att få in sprutan på rätt ställe. Det går alltså inte att vaccinationer är obligatoriska i en demokrati.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det inte kräksjuka under några få dagar som diskuteras i den här tråden utan att leva med coronavirus i samhället under minst ett år.
Du skrev:

Mitt svar på det är:
Ja, det är självklart att man inte kan hålla minst 2 m avstånd till alla i familjen under många månader. Det gäller oavsett åldern på barnen man lever ihop med.
Sen kommer vill man hålla avstånd på 2m till sin partner i flera månaders tid?
Jag vill inte. Jag tror att alla som har ett normalt förhållande inte skulle vilja. Försök hålla ett avstånd till en 2åring:D
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Att alla i familjen stannar hemma är en bra idé. Dock finns det ekonomiska problem. Så om staten nyktra till och underlättar möjligheten att få sjukersättning för övriga medlemmar i familjen. Så är det en av alla åtgärder.
Det gör garanterat större nytta än mask
Det finns andra problem, nämligen den stora frånvaron av arbetskraft inom samhällsviktiga arbeten det skulle leda till.

I våras var det ovanligt stor sjukfrånvaro inom äldreomsorgen, eftersom de anställda var tvungna att vara hemma även vid småförkylningar, vilket ledde till ovanligt många vikarier och därmed sämre vård och ändå fler avlidna på äldreboenden. Om då de anställda hade varit tvungna att vara hemma även när deras barn och partner var sjuka så hade det lett till ändå större frånvaro, fler vikarier och fler dödsfall.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det finns inga enkla svar. Jag hade missat det tankevarvet tidigare. Bra att du tog upp det!
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För mig är 4 månader i närtid :)

Men det är väl ingen i väst som förspråkar att man skall vaccinera med ett ej färdigtestat vaccin? Så då blir det ett lite konstigt argument.

Grundfrågan är väl iaf om det rimligt att vidta åtgärder i väntan på ett vaccin eller ska vi söka flockimmunitet på annat sätt? Här har väl FHM argument varit att ett vaccin ligger långt borta, vilket det förmodligen inte gjorde när vi senare tittar i backspegeln.
Du har pratat om vaccin i närtid i flera månader vid det här laget. Ingen annan än du anser att i närtid kan vara i januari när man befinner sig i maj.

Nu anser ju ansvariga inom EU att det knappast kommer att levereras några vaccin inom EU innan årsskiftet, så redan där är det mer än 4 månader och sen kommer det ju att dröja lång tid (månader) innan EU har fått alla de doser som de har avtalat om och därmed lång tid innan Sverige har fått sin 6:e miljon dos och de doserna räcker ju bara till 3 miljoner människor som det ser ut som när det gäller AstraZeneca-vaccinet och resultatet av deras fas 2-studie.

Dvs. det kommer att gå betydligt mer än ett år från det att coronaviruset blev känt att det spred sig utanför Kina tills ens 3 miljoner i Sverige kommer att vara vaccinerade. Absolut ingen närtid.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Man kan falla tillbaka till det jag tror du avser med försiktighetsprincipen och hävda att man inte ska införa munskydd då kunskapsläget är oklart kring munskydds negativa effekter på efterlevnad av redan införda, mer effektiva rekommendationer.
Ja men det finns väl ingen sådant resultat i det 100 studier som gjorts? Om så var fallet borde man ju sett det?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.