Status
Tråden går ej att kommentera.
T
Ulltand Ulltand skrev:
Vad snackar du om? Hitta inte på saker. Jag talar om närtid from och med nu.

Jag har citerat oxfordforskare som sagt att ett vaccin i bäta fall kan finnas till hösten. Det ser ju ut kunna bli en riktigt bra uppskattning.

Dessutom vaccinerar man skarp med tre olika vaccin precis nu i Kina och Ryssland. Vi vet inte hur dessa är testade så de kan ju faktiskt vara det.
Vad är statusen på alla läkemedel som fanns runt hörnet i april?
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Inflensavaccin tas också fram på kort tid då virusvarianterna varierar år från år.
Och du vet inte varför det kan gå fort?...
Tydligen ... :thinking:
 
Jag såg någon undersökning som sa att 40% av svenskarna vill se rekommendationer på ansiktsmask i kollektivtrafiken.
Men vad är det som hindrar dem att själva använda det då? Inte ser man 40% av resenärerna med mask inte, kanske 5%.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Vad är statusen på alla läkemedel som fanns runt hörnet i april?

Det finns idag minst två bra läkemdel som väsentligt ökar överlevnaden för Covid. Den ena en Ebolaläkemelet och det andra ett läkemdel som stoppar cytokinstormen. Därför betydligt bättre förutsättningar för den som blir sjuk nu itsäller för i april.

En svensk sudie bedömms komma med resultat under sommaren ( ja det är typ nu) på en större genomgång av befinliga läkemedel.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Varför måste du missförstå allt med flit?

Jag har sagt att man kan tex använda munskydd i familjen när någon är sjuk. Appropå att munskydd i familjen är irrelevant. Det är det inte.
Du skrev: "Går ju utmärkt att använda mask även hemma speciellt om man vet att någon är sjuk." #24654
Alltså inget om att det bara gäller när man vet att någon är sjuk. Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan de två fraserna.

Kan du tänka dig vad som händer om du bär ett litet barn samtidigt som du har munskydd?
Barnet kommer omedelbart att ta på munskyddet.

Sen skrev Anna_H inget om att munskydd i familjen var irrelevant utan om att flera studier "påpekar det orimliga i att ha mask och avstånd inom familjen."
Det handlade naturligtvis om skydd mot coronavirus och att bära mask och hålla avstånd jämnt hemma för att skydda mot presymtomatisk spridning. Det är ju du som missförstår med flit genom att dra upp kräksjuka och prata om just när man vet att någon är sjuk.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Men det har jag ju berättat att man som lekman inte rimligen kan kan göra den bedömningen. Men WHO kanske kan det bättre?

[media]
Trots det vill du att jag ska ska ha synpunkter om dessa hundra okända studier, konstig argumentation.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Så du menar att gamlingar ;) inte smittar?
Nä. Det menade jag inte.
Hittills är det mest gamla sjuka gamlingar på ålderdomshem som ändå få bryr sig om, samt en drös afrikaner från förorten som ännu färre bryr sig om, som dött.
Hade det visat sig att äldre inte blev sjuka, men spred smittan till sina barn som sedan drunknade i sina sängar med vattenfyllda lungor. Skulle resonemanget ändå varit detsamma.

Staffan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev: "Går ju utmärkt att använda mask även hemma speciellt om man vet att någon är sjuk." #24654
Alltså inget om att det bara gäller när man vet att någon är sjuk. Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan de två fraserna.

Kan du tänka dig vad som händer om du bär ett litet barn samtidigt som du har munskydd?
Barnet kommer omedelbart att ta på munskyddet.

Sen skrev Anna_H inget om att munskydd i familjen var irrelevant utan om att flera studier "påpekar det orimliga i att ha mask och avstånd inom familjen."
Det handlade naturligtvis om skydd mot coronavirus och att bära mask och hålla avstånd jämnt hemma för att skydda mot presymtomatisk spridning. Det är ju du som missförstår med flit genom att dra upp kräksjuka och prata om just när man vet att någon är sjuk.
Jag tror inte vi kommer längre utan att hela helgen går till spillo.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Vad har ni för lösning på SARS-CoV2 ?
Vaccinera sig?
Alla ska bli sjuka?
Fortsätta leva som vi gör nu resten av livet?
Annat?


Vissa hoppades sommaren med solens strålar skulle knäcka viruset men det verkar vara en dröm.
Kom gärna med seriösa svar.:D
* Fortsätta jobba på vaccin, men inte ta stora risker utan göra vettiga kontroller. Dumt att skada befolkningen mer med ett dåligt vaccin än vad man vaccinerar mot skadar.

* Fortsätta lite som nu, men hellre lite mer svensk strategi över hela världen istället för det där gasa-bromsa-gasa-tvärnita-gasa- bromsa, som det verkar bli i alla länder där politiker ställer sig över experterna i vårdfrågan, bara för att ta politiska poäng (tänka på nästa val, inte landet och befolkningen).

* Allt fokus på att sakta ner spridningen så att vården klarar det.

* Och allt fokus även på att skydda riskgrupper, men utan att skada deras livskvalitet allt för mycket (jag ser många som lider kval nu, de tycker att de sitter i livstids fängelse nu)

* Så småningom mattas SARS-cov2 ner såpass mycket iom ökande flockimmunitet samt mutationer att det övergår till att mest likna en av våra "vanliga säsongsinfluensor", ELLER så har vi så småningom ett bra vaccin framme och börjar bekämpa med detta. Ja kanske både och en period.


Jag är rätt säker på att absolut inget kommer "knäcka" detta virus på så sätt att det dör ut, försvinner. Jag har ställt in mig på att det är något vi kommer få leva med för alltid.
Men ... skulle det mutera till något gräsligt dåligt, typ smittkoppors dödlighet och skador, då kommer mänskligheten sätta in massvaccinationer under några årtionden för att utrota skiten. Men just nu är SARS-2 inte tillräckligt illa för att motivera ett fullständigt utrotande. Vi har både 10 och 100ggr värre problem på vår planet att ta hand om före.



edit:
Äntligen undrade du vad andra vill/tänker/tror ... :cool: :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är över 100 studier jag har inte läst dem. Har du?
När man refererar till drygt 100 studier brukar man avse dem som WHO har med i sin sammanställning som publicerades i Lancet och jag har läst delar av den sammanställningen. Det har länkats till den och den har diskuterats i många inlägg i tråden.

Jag kan än en gång ta upp vad barnläkaren och professor i klinisk epidemiolog vid KI Jonas F Ludvigsson skrev i sin debattreplik: https://www.dn.se/debatt/fel-slutsats-att-munskydd-skulle-fungera-i-skolan/
Att hänvisa till WHO:s sammanfattande studie om munskydd i Lancet när det gäller munskydd i skolan är felaktigt, t.ex. därför att bara 3 av 29 studier gäller utanför vården och ingen av dem gäller Covid-19 (författarna skriver att de tror att munskydd utanför vården har störst effekt i hemmet) och ingen av studierna verkar gälla barn och ungdomar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1636#post-3816119
Alltså endast 3 studier av de 29 munskyddsstudierna gällande munskydd var utanför vården och dessa handlade inte om det nya coronaviruset. Det är allt som WHO byggde sin rekommendation på. Ett mycket bristfälligt underlag.

Resten av de drygt 100 studierna handlar om visir och avstånd.

Om du avser något annat med ditt prat om 100 studier så får du visa en källa på det, annars kommer jag att anta att det gäller de studier som ingår i WHO-sammanställningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
* Fortsätta jobba på vaccin, men inte ta stora risker utan göra vettiga kontroller. Dumt att skada befolkningen mer med ett dåligt vaccin än vad man vaccinerar mot skadar.

* Fortsätta lite som nu, men hellre lite mer svensk strategi över hela världen istället för det där gasa-bromsa-gasa-tvärnita-gasa- bromsa, som det verkar bli i alla länder där politiker ställer sig över experterna i vårdfrågan, bara för att ta politiska poäng (tänka på nästa val, inte landet och befolkningen).

* Allt fokus på att sakta ner spridningen så att vården klarar det.

* Och allt fokus även på att skydda riskgrupper, men utan att skada deras livskvalitet allt för mycket (jag ser många som lider kval nu, de tycker att de sitter i livstids fängelse nu)

* Så småningom mattas SARS-cov2 ner såpass mycket iom ökande flockimmunitet samt mutationer att det övergår till att mest likna en av våra "vanliga säsongsinfluensor", ELLER så har vi så småningom ett bra vaccin framme och börjar bekämpa med detta. Ja kanske både och en period.


Jag är rätt säker på att absolut inget kommer "knäcka" detta virus på så sätt att det dör ut, försvinner. Jag har ställt in mig på att det är något vi kommer få leva med för alltid.
Men ... skulle det mutera till något gräsligt dåligt, typ smittkoppors dödlighet och skador, då kommer mänskligheten sätta in massvaccinationer under några årtionden för att utrota skiten. Men just nu är SARS-2 inte tillräckligt illa för att motivera ett fullständigt utrotande. Vi har både 10 och 100ggr värre problem på vår planet att ta hand om före.
Alternativet annars som jag vill föra fram är att prova snabbvaccin testade i länder av läkare som med glädje tvångsaborterar muslimer eller kallar förgiftat te för lågt blodsocker. Det skulle också gå.
De som förordar senare förslaget var samma personer som var rädda för vårt internationella rykte förresten. Det är en underlig värld.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hela tråden är ju sååå skruvad.

Nästan lite humorhörnan över den, fast kanske mest lyteskomik.
(Och JA, jag räknar in mig själv bland de skruvade, bara så ingen missförstår
De flesta har ju en botten av allvar i det mesta de skriver, även om vi får till det skruvat också)

Men det finns en del tappra som verkligen försöker hålla upp nivån, all heder till er. :)
 
  • Gilla
tttomten och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nä. Det menade jag inte.
Hittills är det mest gamla sjuka gamlingar på ålderdomshem som ändå få bryr sig om, samt en drös afrikaner från förorten som ännu färre bryr sig om, som dött.
Hade det visat sig att äldre inte blev sjuka, men spred smittan till sina barn som sedan drunknade i sina sängar med vattenfyllda lungor. Skulle resonemanget ändå varit detsamma.

Staffan
Tja med ditt förra inlägg så lät det som att det bara var gamlingar som smittade just nu. Men vad är du ute efter egentligen?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men om det istället för äldre, var yngre personer som strök med i tusental. Skulle kramkalasen vara lika omfattande, ifall det var du som riskerade att smitta dom och inte tvärtom?

Staffan
Då skulle kramkalasen utebli, jag står gärna över mitt liv om det förlänger detsamma för någon av mina grabbar.
Däri ligger skillnaden mellan det här viruset och t.ex. Spanskan som mestadels tog yngre, förmodligen beroende på att den äldre generationen redan hade ett skydd från någon tidigare liknande stam.
Finns inget roligt med att någon stryker med, men om valet är gamlingar eller unga är det för mig egentligen inte ens något val.
Min yngste son brukade fråga hustrun tidigare i våras varje gång de hade kontakt hur det var med "gubben" smått rörande över hans omtanke om "gubben" (65 om 3 veckor).
Ont krut förgås inte så lätt;)
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror inte vi kommer längre utan att hela helgen går till spillo.
Jag borde inse att du tillhör den delen som vägrar lyssna på information som inte stödjer din egen tes. Du läser knappt inläggen som görs. Du fortsätter att tjata på om din mask. Du tror att alla andra här tror att mask inte skyddar. Det är ingen som ifrågasätter masken som skydd. Det är i situationen med vanliga människor.
Det viktigaste är avståndet. Det är en slutsats som även Who gjorde.
Sen finns det vad jag vet inga undersökningar gjorda i verkligheten.
Men läs igenom dessa 100 nya undersökningar ordentligt inklusive författarens slutsatser. Börja med att plocka ut samtliga som inte rör vanliga människor. Därefter kan du sortera bort alla med mindre än 1000 deltagare. Därefter de som inte handlar om corona. Då har du inte 100 undersökningar att läsa som tur var. När du då läst dessa som blev kvar, kan du säga om de verkligen kan dra en ordentlig slutsats?
Ställ samma krav som du skulle gjort om jag skickade en till dig. Som handlar om nått du inte tror
 
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.