Staffans2000
P pmd skrev:
Det handlar inte bara om att lyssna på så många som möjligt (vilket kan vara allt från en enda till flera tusen) utan också om trovärdighet hos dem man lyssnar på och hur man bör värdera deras påståenden.

Den forskare vars resultat har upprepats av andra är trovärdigare än den forskare vars resultat ingen annan kan replikera. (Ett bra exempel på en av de senare är Andrea Rossi).
Precis detta har vi redan diskuterat. Måhända i någon av de övriga Coronatrådarna:D.
Jag tycker likadant. Skillnaden ligger väl i vilka vi anser trovärdiga.

Staffans
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag tror att framtiden tillhör de rationella, som klarar av att undertrycka de instinktiva rädslor som vi har utrustats med av evolutionen under flera miljoner år. Så småningom kommer de gamla rädslorna att ersättas av nya, mer anpassade rädslor, eftersom evolutionen inte har upphört.
Kunde inte sagt det bättre själv. De som bara lyssnar på auktoriteter och gör som alla andra, kommer att ligga pyrt till.

Staffans
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Det där är alldeles för rationellt för att platsa i den här konspirationstråden.
Tackar.
Men nu är det faktiskt vår moderator som så ogenomtänkt (?) bröt ut en diskution och lyckades vinkla Vidare diskutioner genom det olyckliga titelvalet.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag tycker likadant. Skillnaden ligger väl i vilka vi anser trovärdiga.
Jag föreslog en metod för att bedöma det.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag föreslog en metod för att bedöma det.
Det finns hur många metoder som helst. En är att anta att virologen och upptäckare av AIDS sannolikt inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller virus. Så det han säger är något att ta hänsyn till. Liksom andra med liknande meriter.

Staffans
 
P
Gallo eller fransmannen?
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Gallo eller fransmannen?
Ja du? Jag och namn. Vill du, kan jag ta reda på vad han heter?

Staffans
 
P
Det kan jag nog själv. Det stor ju en ganska utdragen strid mellan fransmannen och Gallo om vem som var först med att identifiera (eller "isolera" som det ibland heter) HIV. Jag undrar bara vilken av dem du syftade på i inlägg #95.

Om du känner dig generös så får du gärna berätta vad han säger också.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det finns hur många metoder som helst. En är att anta att virologen och upptäckare av AIDS sannolikt inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller virus. Så det han säger är något att ta hänsyn till. Liksom andra med liknande meriter.

Staffans
Och av alla de med liknande meriter så kommer de flesta fram till en sak men du bestämmer dig för att det är den med en avvikande åsikt som är korrekt. Som jag uppfattar vad du har skrivit.

Min erfarenhet av de som är 84 år eller mer, som Gallo och Montagnier, har vissa svårigheter att ta in ny kunskap och lätt kör fast i gamla spår. Det är väl sånt som gör att båda verkar ha slutat som forskare sen länge och i stället gått över till att leda företag och organisationer där gammal erfarenhet är mer värdefull än inom ny forskning.

En sökning verkar visa att Gallo tyckte under förra året att vaccin som ska skapa antikroppar är fel väg att gå eftersom det inte gav bra resultat när det gäller HIV.

Montagnier var i blåsvädret för drygt 10 år sen när han verkar ha hävdat att homeopatiska metoder kan användas för att detektera virusinfektioner vid ett möte med 60 nobelprisvinnare där de andra bara skakade på huvudet. Det verkar ju inte ha hänt något med det sättet sen dess. Däremot blev det väldigt populärt bland dem som tror på homeopati. Han har sen dess medverkat i antivaccinationskonferenser.

2017 gjorde 106 akademiska forskare följande uttalande: "We, academics of medicine, cannot accept that one of our peers is using his Nobel prize [status] to spread dangerous health messages outside of his field of knowledge."
Han anses vara ett exempel på Nobelsjukan.

Sen är det ju stora skillnader mellan HIV och coronavirus så att ha mycket bra kunskaper om det ena innebär inte nödvändigtvis att man har en mycket bra förståelse för det andra.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ja, du @Staffans2000 kan du inte i stället berätta varför du har valt den ledstjärnan i stället för att bara (hån)skratta åt mitt inlägg. Vad har du för argument för att just den personen är en av få som vet bäst?
När så många andra minst lika kvalificerade tycker att han har snackat bullshit i mer än 10 år.

Tror du på homeopati också?
För du är ju inte vaccinmotståndare generellt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv. De som bara lyssnar på auktoriteter och gör som alla andra, kommer att ligga pyrt till.

Staffans
Haha
Nja, det kan vara tvärtom också. De som inte tar till sig kunskap av de som kan mer fädar ut….
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det finns hur många metoder som helst. En är att anta att virologen och upptäckare av AIDS sannolikt inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller virus. Så det han säger är något att ta hänsyn till. Liksom andra med liknande meriter.

Staffans
Jaha, varför inte plocka Bill Gates eller vem som helst som inte är tappad bakom en vagn?
Tror du att alla som är duktiga inom ett område kan alla andra också??
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jaha, varför inte plocka Bill Gates eller vem som helst som inte är tappad bakom en vagn?
Tror du att alla som är duktiga inom ett område kan alla andra också??
Du svarade väl på detta. Eller?

virologen och upptäckare av AIDS sannolikt inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller virus.

Isåfall har du satt krokben för dig själv, igen.
Ännu ett bevis på att du inte kan läsa.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här är en illustration och beskrivning vad mRNA:vaccinet ställer till med, enligt en Dr: Hoffe från Kanada. Har han ens det minsta rätt, är det inte så bra.

[länk]

Staffans
Skulle vara intressant att se någon kunnig göra en motsvarande presentation om vad en Covid-19 infektion kan ställa till med. Det måste ju vara mycket värre eftersom många blir så sjuka…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.