Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Och vad är svaret? Hur många miljoner? Miljarder?
Skojar du? Ok. Sjunde gången.
Det är inte antalet människor som vaccinerat sig, som är för få. Det är tiden som gått från framtagandet av vaccinet, som är för kort.
Dvs. Några riktiga långtidsstudier har inte genomförts.

Finns det någon, förutom Nissens, som inte förstår mitt svar? Om jag har rätt eller inte, är en annan fråga.

Staffans
 
Tyvärr i invandrartäta områden likt Södertälje kommer vi nog aldrig få upp vaccinationsgraden mer än till 60-70 %. Kan tänka mig att det finns vissa grupper där den är ännu lägre. Det är synd att deras misstro mot myndigheter fortsätter att spilla över.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
trähandtag trähandtag skrev:
Tyvärr i invandrartäta områden likt Södertälje kommer vi nog aldrig få upp vaccinationsgraden mer än till 60-70 %. Kan tänka mig att det finns vissa grupper där den är ännu lägre. Det är synd att deras misstro mot myndigheter fortsätter att spilla över.
Det är en naturlig och sund reaktion, att inte svälja allt våra myndigheter säger, med hull och hår.

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är en naturlig och sund reaktion, att inte svälja allt våra myndigheter säger, med hull och hår.

Staffans
Nu är det inte det detta handlar om. Många med din inställning har hamnat på bårhuset. Och de som inte är där ännu hittar du på kavlaner.se.
 
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är en naturlig och sund reaktion, att inte svälja allt våra myndigheter säger, med hull och hår.

Staffans
Men när (nästan helt utan undantag, finns det några?) ALLA myndigheter OCH forskare runt om i världen säger samma sak så kanske man ska överväga att göra just det?

Speciellt som man som du och jag saknar kompetens att ifrågasätta dem. För du är väl inte heller sakkunnig?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, jag läste det från en som jag bedömde det trovärdig källa… men hittar det inte nu…
Jag få revidera det, och konstatera att Sverige verkar ha klarat det ännu bättre än vad jag trodde:

[länk]
Nissens Nissens skrev:
Hmm, jag läste det från en
Rätt säker (killgissar, men framtiden får avgöra) på att Danmark har "slösat" rätt mycket mera pengar under denna pandemi än vad Sverige har gjort. Endast bara på antalet covid tester Danmark har gjort så lär dom ligga x antal miljoner bakom oss.

Vad samhället nedstängningar osv har kostat blir nog tyvärr omöjligt att jämföra, men ser framemot den avstämningen.
 
A
Naturlig infektion ger bättre skydd än vaccin mot delta.

“This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1

“It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,” says Charlotte Thålin, a physician and immunology researcher at Danderyd Hospital and the Karolinska Institute who studies the immune responses to SARS-CoV-2. “To my knowledge, it’s the first time [this] has really been shown in the context of COVID-19.”
https://www.sciencemag.org/news/202...greater-immunity-vaccine-no-infection-parties
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Släppt vaccineringen ner till 12 -år som i Danmark. Det finns många 12-15 åringar som vill få vaccin men inte kan få det trots att det finns.
Hur skulle man ha kunnat öka leveranserna av vaccin för att åstadkomma det?
Byggt en app som inte kraschar direkt när det släpps vaccin till nya grupper.
Att bygga en app för att boka tid är bortkastad tid och bortkastade pengar. I det landsting där jag bor fick vi bokade tider med post, både för första och andra dosen. Bara de vars bokade tider passade dåligt behövde boka en tid själva.
Look ma! No app!
Inte underbyggt vaccinmotståndet genom att tidigare hävdat att vaccinet inte är lösningen på pandemin (Tegnell)
När gjorde Tegnell det? Jag tvivlar dock på att det kan ha haft mer än ytterst marginell påverkan på vaccinmotståndet. Hur stort är det f.ö.? Är det signifikant stort?
Lyft fram att många drabbas av långtidscovid (som kan vara livslång) trots lindrig sjukdom.
Blir en vaccinmotståndare mer motiverad att vaccinera sig av vad myndigheter säger? Ingen vaccinmotståndare tror väl att den ska få postcovid?
Lyfta fram att sjukdom inte ger bra immunitet mot varianter och över tid. (Tidigare idéer från FHM om flockimmunitet genom sjukdom)
Jag har inte sett något om att FOHM har kommunicerat att vi skulle kunna uppnå flockimmunitet genom massjukdom i covid-19. Jag har sett att diverse FOHM-hatare har påstått det, men var finns/fanns detta på FOHMs webplats?

Flaskhalsen för vaccinering har väl ändå varit tillgången på vaccin? Jag trodde nog att du skulle ha svarat något i stil med att Sverige borde ha förhandlat till sig större och tidigare tillgång till vaccin.

Men allra bästa efterklokheten är förstås att påpeka att det är dåligt att Sverige inte har någon vaccintillverkningskapacitet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Dvs. Några riktiga långtidsstudier har inte genomförts.
Hur vanligt är det att man genomför långtidsstudier? Hur långa brukar de vara? Det bör ju finnas enorma mängder data om hur covidvaccinerna påverkar individer och samhällen vid det här laget. Hur mycket mer data behövs?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Naturlig infektion ger bättre skydd än vaccin mot delta.
Utan att ha läst studien kan jag ändå konstatera att även om den har rätt så hjälper det inte så mycket. Att infektera hela befolkningen skulle leda till totalt sammanbrott för sjukvården och till tusentals fler döda.
 
A
P pmd skrev:
Utan att ha läst studien kan jag ändå konstatera att även om den har rätt så hjälper det inte så mycket. Att infektera hela befolkningen skulle leda till totalt sammanbrott för sjukvården och till tusentals fler döda.
Du fokuserar på det negativa, fokusera på det positiva istället. Det är väl jättebra att de som haft Covid är väl skyddade. Då kan man fokusera på att vaccinera de andra.

Detta är för övrigt en nyhetstråd, oberoende av om nyheten är positiv eller negativ antar jag att nyheter platsar här.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Är det enda måttet? Vad sägs om psykisk hälsa efter att ha varit i lockdown i ett år?
Eller psykisk ohälsa efter att en förälder gått bort i Corona?
 
tusenett skrev:
Naturlig infektion ger bättre skydd än vaccin mot delta.

“This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity.”

[länk]

“It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,” says Charlotte Thålin, a physician and immunology researcher at Danderyd Hospital and the Karolinska Institute who studies the immune responses to SARS-CoV-2. “To my knowledge, it’s the first time [this] has really been shown in the context of COVID-19.”
[länk]

Intressant men inte helt överraskande då vaccinen inte tagits fram mot Delta.

Men man har satsat på ett brett skydd vilket tex gjode att vaccinet var bätte mot original och sydafrikanskt virus än sjukdom.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
tusenett skrev:
Naturlig infektion ger bättre skydd än vaccin mot delta.

“This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity.”

[länk]

“It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,” says Charlotte Thålin, a physician and immunology researcher at Danderyd Hospital and the Karolinska Institute who studies the immune responses to SARS-CoV-2. “To my knowledge, it’s the first time [this] has really been shown in the context of COVID-19.”
[länk]
Ska vi gissa att ett vaccin som ger samma biverkningar som sjukdomen själv inte blivit så populär? Annars kanske det hade varit ett bra alternativ för de som förespråkar ”naturlig immunitet”: injektion med aktivt virus under kontrollerad karantän.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Naturlig infektion ger bättre skydd än vaccin mot delta.

“This study demonstrated that natural immunity confers longer lasting and stronger protection against infection, symptomatic disease and hospitalization caused by the Delta variant of SARS-CoV-2, compared to the BNT162b2 two-dose vaccine-induced immunity.”

[länk]

“It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,” says Charlotte Thålin, a physician and immunology researcher at Danderyd Hospital and the Karolinska Institute who studies the immune responses to SARS-CoV-2. “To my knowledge, it’s the first time [this] has really been shown in the context of COVID-19.”
[länk]
Man kan notera att de som var sjuka med alfavarianten under januari och februari i år var betydligt bättre skyddade mot deltavarianten under sommaren än de som varit sjuka förra året.

För alla gäller det insjuknande 1 juni till 14 augusti (delta). Det vaccin som används har varit Pfizers och jämförelsen görs med de som vaccinerades under januari och februari, alltså 5-6 månader innan insjuknandet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.