Nissens Nissens skrev:
Haha..
Jo, jag tycker faktiskt att Danskarna lyckats bättre än tex Norge, Danskarna har verkligen hanterat problemet.
Dessutom har de klarat sig bättre ekonomiskt än Sverige, enda landet i EU. Det är bara att lyfta på hatten. :)
Som vanligt är det så lätt att tro på det gröna gräset.
Skolan är så bra i Finland! Men jag har aldrig varit där. Än mindre haft ett barn i den.
Danmarks corona-hantering är guld, våran var kass.

Skulle tro att ett fåtal människor eller instanser har möjlighet att ärligt jämföra olika insatser. Och hur viktar man ens konsekvenserna?
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
Bråttom att vaccinera unga enligt allt fler. Tyvärr verkar FHM sjabbla bort det igen

""Danskar vaccinerar barn födda 2009
Barn från 12 år vaccineras inte i dag, eftersom balansen mellan nytta och risk ser annorlunda ut då barn blir mindre sjuka än vuxna, enligt Folkhälsomyndigheten.

I exempelvis Danmark har man gjort en annan bedömning. Där är nu 80 procent av alla över 12 år färdigvaccinerade. I Sverige är det 67 procent över 18 år. Hälften av de födda 2003-2005 har fått en dos.

– Jag, personligen, känner att det är bråttom att fundera klart. Ska vi få hjälp att skydda barnen och minska smittspridningen nu när de har mer intensiv kontakt, ja då måste vi starta vaccinationen nu. Helst skulle vi redan ha gett både den första och andra dosen, säger Anders Fasth.

Matematikprofessorn Tom Britton är inne på samma spår.

– Förutsatt att vaccinet bedöms som säkert så tycker jag att man kan öppna upp för frivillig vaccinering för lite yngre personer. Till exempel skulle det kunna minska smittspridning på grundskolor, där det inte alls är otroligt att det skulle kunna spridas till barnens familjer, speciellt i familjer med låg vaccinationstäckning eller där immuniteten sjunkit undan.""

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kraven-nar-smittan-okar-borja-vaccinera-barnen/
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Som vanligt är det så lätt att tro på det gröna gräset.
Skolan är så bra i Finland! Men jag har aldrig varit där. Än mindre haft ett barn i den.
Danmarks corona-hantering är guld, våran var kass.

Skulle tro att ett fåtal människor eller instanser har möjlighet att ärligt jämföra olika insatser. Och hur viktar man ens konsekvenserna?
Vet inte vad du pratar om. Jag tillhör de som anser att Sverige hanterat detta förträffligt bra, både mänskligt och ekonomiskt har Sverige klarat krisen bra. Ekonomiskt är det bara Danmark i hela EU som klarat sig bättre än Sverige. :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bråttom att vaccinera unga enligt allt fler. Tyvärr verkar FHM sjabbla bort det igen

""Danskar vaccinerar barn födda 2009
Barn från 12 år vaccineras inte i dag, eftersom balansen mellan nytta och risk ser annorlunda ut då barn blir mindre sjuka än vuxna, enligt Folkhälsomyndigheten.

I exempelvis Danmark har man gjort en annan bedömning. Där är nu 80 procent av alla över 12 år färdigvaccinerade. I Sverige är det 67 procent över 18 år. Hälften av de födda 2003-2005 har fått en dos.

– Jag, personligen, känner att det är bråttom att fundera klart. Ska vi få hjälp att skydda barnen och minska smittspridningen nu när de har mer intensiv kontakt, ja då måste vi starta vaccinationen nu. Helst skulle vi redan ha gett både den första och andra dosen, säger Anders Fasth.

Matematikprofessorn Tom Britton är inne på samma spår.

– Förutsatt att vaccinet bedöms som säkert så tycker jag att man kan öppna upp för frivillig vaccinering för lite yngre personer. Till exempel skulle det kunna minska smittspridning på grundskolor, där det inte alls är otroligt att det skulle kunna spridas till barnens familjer, speciellt i familjer med låg vaccinationstäckning eller där immuniteten sjunkit undan.""

[länk]
Är det någon av dem som tycker att det är viktigare att vaccinera 12-15 år än att se till att 30-åringar får dos 2 eller att se till att fler ändå äldre kommer igång med att vaccinera sig?
För det är ju det valet som måste göras. Ett visst antal doser kan inte räcka till hur många som helst.

Just nu är läget att drygt 10 % av 40-49 år, att drygt 25 % av 30-39 år, att drygt 40 % av 18-29 år och drygt 45 % av 15-17 år bara har vaccinerat sig en gång. Det är alltså bara där många doser som är reserverade för dos 2.

Sen är det minst 40 000 med försvagat immunsystem som kan få en tredje dos om 10 dagar (?).

Var hade du tänkt att hitta några doser att ge till ändå fler barn?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Bråttom att vaccinera unga enligt allt fler. Tyvärr verkar FHM sjabbla bort det igen

""Danskar vaccinerar barn födda 2009
Barn från 12 år vaccineras inte i dag, eftersom balansen mellan nytta och risk ser annorlunda ut då barn blir mindre sjuka än vuxna, enligt Folkhälsomyndigheten.

I exempelvis Danmark har man gjort en annan bedömning. Där är nu 80 procent av alla över 12 år färdigvaccinerade. I Sverige är det 67 procent över 18 år. Hälften av de födda 2003-2005 har fått en dos.

– Jag, personligen, känner att det är bråttom att fundera klart. Ska vi få hjälp att skydda barnen och minska smittspridningen nu när de har mer intensiv kontakt, ja då måste vi starta vaccinationen nu. Helst skulle vi redan ha gett både den första och andra dosen, säger Anders Fasth.

Matematikprofessorn Tom Britton är inne på samma spår.

– Förutsatt att vaccinet bedöms som säkert så tycker jag att man kan öppna upp för frivillig vaccinering för lite yngre personer. Till exempel skulle det kunna minska smittspridning på grundskolor, där det inte alls är otroligt att det skulle kunna spridas till barnens familjer, speciellt i familjer med låg vaccinationstäckning eller där immuniteten sjunkit undan.""

[länk]
Ja, men än så länge gör vi ju av med allt vaccin vi får (trots alla antivaxxers). Så vilket vaccin tycker du vi ska ge barnen?
 
B b8q skrev:
Ja, men än så länge gör vi ju av med allt vaccin vi får (trots alla antivaxxers). Så vilket vaccin tycker du vi ska ge barnen?

Jag är inte säker på det. Är du? Hur kan det då komma sig att Danmark kommit längre? Och att vissa regioner i Sverige släpar efter?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är inte säker på det. Är du? Hur kan det då komma sig att Danmark kommit längre?
Danmark har dels kommit över mer vaccin (bättre relationer kanske till de östeuropeiska länder där vaccineringsviljan är mycket låg?) och dels hade de ju turen att ha beställt de särskilda nålarna (?) som gör att man rätt ofta får ut 7 doser ur Pfizer-flaskorna.

Den enda region som jag har sett har skrivit om att det finns gott om tider är Skåne och det är för att de fortfarande kör med 7 veckor mellan doserna så de har ju ett uppdämt behov.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Danmark har dels kommit över mer vaccin (bättre relationer kanske till de östeuropeiska länder där vaccineringsviljan är mycket låg?) och dels hade de ju turen att ha beställt de särskilda nålarna (?) som gör att man rätt ofta får ut 7 doser ur Pfizer-flaskorna.

Den enda region som jag har sett har skrivit om att det finns gott om tider är Skåne och det är för att de fortfarande kör med 7 veckor mellan doserna.

Det verkar som att du har fel.

Södertälje kommun är, näst Botkyrka, den kommun i landet som har lägst vaccinationstäckning, enligt Folkhälsomyndigheten. Endast 64,5 procent av alla invånare över 18 år har fått en första dos vaccin, jämfört med 81 procent i hela landet.

""Enligt Folkhälsomyndigheten har 78 procent av invånarna i Region Stockholm över 18 år fått en första dos. 250 000 fler stockholmare skulle behöva vaccinera sig, säger Desirée Pethrus.

– Just nu klarar vi att vaccinera mellan 100 000 och 110 000 i veckan, så kapaciteten finns. Det är viktigt att Region Stockholm gör allt för att höja täckningsgraden.""

https://www.dn.se/sthlm/kommunalradet-lyssna-inte-pa-rykten-om-vaccin/
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det verkare som att du har fel.

""Enligt Folkhälsomyndigheten har 78 procent av invånarna i Region Stockholm över 18 år fått en första dos. 250 000 fler stockholmare skulle behöva vaccinera sig, säger Desirée Pethrus.

– Just nu klarar vi att vaccinera mellan 100 000 och 110 000 i veckan, så kapaciteten finns. Det är viktigt att Region Stockholm gör allt för att höja täckningsgraden.""

[länk]
Jag förstår inte vad du menar eftersom Region Stockholm hela sommaren inkl. augusti har rapporterat att mer än 100 000 har vaccinerats varje vecka.

Snarare motsäger det väl möjligheten att vaccinera fler barn eftersom man vill använda fler doser till att höja täckningsgraden.

Tillägg:
Dagens rapport över totalt antal vaccinationer: 2 698 965
Förra fredagens rapport: 2 592 747
Alltså en ökning med över 100 000.
 
Redigerat:
P
Ulltand Ulltand skrev:
Möjligen med undantag av ett 10-tal procent som har genetiskt skydd.
Jag har missat att det kan finnas människor med anlag som gör att SARS-CoV-2 inte kan infektera dem? Kan du ge några lästips?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Danmark är tydligen där vi borde varit nu.
Efterklokhet är den klokaste alla klokheter, men har du någon idé om vad Sverige skulle ha gjort annorlunda för att skynda på vaccineringarna?
 
P
TT4F TT4F skrev:
Spanien har varit stenhårda. Har du tackat nej till vaccin och får CVD så får du inte komma till sjukhus.
Det låter ganska radikalt, och verkar vara svårgooglat. Vad hittade du uppgifter om det?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Är det någon av dem som tycker att det är viktigare att vaccinera 12-15 år än att se till att 30-åringar får dos 2 eller att se till att fler ändå äldre kommer igång med att vaccinera sig?
För det är ju det valet som måste göras. Ett visst antal doser kan inte räcka till hur många som helst.
Det är verkligen inget lätt beslut. Jag skulle vilja att någon gjorde en bra simulering för att få lite bättre underlag.

Å ena sidan blir barn mindre sjuka, men å andra sidan har de börjat klumpas ihop nu så smittspridningen bland ovaccinerade barn (vilket väl är i stort sett alla under 16 plus en hel del 17-18-åringar?) riskerar att öka, och sen spilla över till 30-åringar och andra ovaccinerade vuxna. Smittspridningen är ett slags kommunicerande kärl. Den håller sig inte inom en bestämd åldersgrupp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är verkligen inget lätt beslut. Jag skulle vilja att någon gjorde en bra simulering för att få lite bättre underlag.

Å ena sidan blir barn mindre sjuka, men å andra sidan har de börjat klumpas ihop nu så smittspridningen bland ovaccinerade barn (vilket väl är i stort sett alla under 16 plus en hel del 17-18-åringar?) riskerar att öka, och sen spilla över till 30-åringar och andra ovaccinerade vuxna. Smittspridningen är ett slags kommunicerande kärl. Den håller sig inte inom en bestämd åldersgrupp.
Jag håller med och en av dem som Ulltand refererade till var Tom Britton så han skulle ju kunna ha gjort det. Men en viktig ledstjärna när man gjort upp vaccineringsordningen har ju hela tiden varit att framför allt skydda de som löper störst risk att hamna på IVA eller avlida och jag tror att det är större sån risk för en 30-åring än för en 13-åring. Ändå större är förstås risken för de 50-åringar som ännu inte har vaccinerat sig.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Efterklokhet är den klokaste alla klokheter, men har du någon idé om vad Sverige skulle ha gjort annorlunda för att skynda på vaccineringarna?
Släppt vaccineringen ner till 12 -år som i Danmark. Det finns många 12-15 åringar som vill få vaccin men inte kan få det trots att det finns.

Byggt en app som inte kraschar direkt när det släpps vaccin till nya grupper.

Sett till att de som inte har en app kan vaccinera sig enkelt ändå.

Inte underbyggt vaccinmotståndet genom att tidigare hävdat att vaccinet inte är lösningen på pandemin (Tegnell)

Lyft fram att många drabbas av långtidscovid (som kan vara livslång) trots lindrig sjukdom.

Lyfta fram att sjukdom inte ger bra immunitet mot varianter och över tid. (Tidigare idéer från FHM om flockimmunitet genom sjukdom)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.