Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
En minskning med iaf minst 10 % sedan igår.
Igår = 2 dagar sen? Är det en ny språklig förvirring som vi ska lära oss?
 
  • Haha
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch, han var ju bara forskningschef på Pfizer och hade varit det på några bolag innan. Endast utbildad läkare som forskat under utbildningstiden och med 30 års erfarenhet av medicinforskning. Han förstår kanske också vad ett konfidensintervall är. Vad vet väl han mot Ulltand?

Sommarpratare i radio väger kanske lite lättare är uppgifter från Sveriges vacciansamordanre.?

Men faktum är att det första prognoserna om ett uppdaterat vaccin till hösten kom för flera månader sedan'

Jag tror jag skrev om det redan då faktiskt. Du kanske har lust att kolla upp saken?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga att SVT rapporterad fel /dåligt om man anger en siffra som sämre speglar verkligheten än vad en alternativ tillgänglig siffra gör.

Varför gjorde man det då? Ja det finns några alternativa förklaringar, Kanske har man fått fel indata från registret? Kanske någon bara läst fel? Kanske data stämde en kort stund men blev omsprungen av verkligheten lite senare?
Nu skriver ju SVT för vilket datum som "Förändring senaste dagarna" gäller.
Du får ju tycka vad du vill om att det är en bra uppgift eller inte men det handlar inte om fel indata eller liknande och den enda som har läst fel tycks ju vara du eftersom det var just du som skrev om det värdet som näst senaste från SIR.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Igår = 2 dagar sen? Är det en ny språklig förvirring som vi ska lära oss?
Nej det är enkel matematik denna gång. Igår 33 pers enligt Tanaris utdrag från registret,. idag 30 personer

Notera att det är en accelererande minskning av antalet vårdade på IVA sedan det började avta. Då mätt relativt så klart.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sommarpratare i radio väger kanske lite lättare är uppgifter från Sveriges vacciansamordanre.?

Men faktum är att det första prognoserna om ett uppdaterat vaccin till hösten kom för flera månader sedan'

Jag tror jag skrev om det redan då faktiskt. Du kanske har lust att kolla upp saken?
Sommarprataren från Pfizer pratade inte om uppdaterat vaccin utan att få fram vaccin över huvud taget förra året. Se inlägg #10469 och #10551
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sommarprataren från Pfizer pratade inte om uppdaterat vaccin utan att få fram vaccin över huvud taget förra året. Se inlägg #10469 och #10551

Var fick du fatt i din bedömning om december då för ett uppdaterat vaccin?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Notera att det är en accelererande minskning av antalet vårdade på IVA sedan det började avta. Då mätt relativt så klart.
Och vad menar du med accelererande och "mätt relativt"?
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är enkel matematik denna gång. Igår 33 pers enligt Tanaris utdrag från registret,. idag 30 personer

Notera att det är en accelererande minskning av antalet vårdade på IVA sedan det började avta. Då mätt relativt så klart.
Ok, så du greppade inte det med två dagar?
Jag ger dig en lite tydligare vink då, på bilden du själv klistrade in i inlägg #10598 Statistiköversikt med fokus på datumen markerade, visar senaste uppdateringen och förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har ju ändå gått på KTH, så du borde kunna räkna ut det, även om vissa linjer hade lite enkalre matematisk än andra, så klarade ju alla den delen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Var fick du fatt i din bedömning om december då för ett uppdaterat vaccin?
Du har konstiga sätt att uttrycka dig alternativt menar saker med orden som ingen annan.

Jag har aldrig påstått att det var min bedömning utan endast att det är något jag har läst/hört. Sånt överlåter jag åt tillverkarna att bedöma.

Dessutom skrev jag inte december.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Sommarpratare i radio väger kanske lite lättare är uppgifter från Sveriges vacciansamordanre.?
Du missade att han var forskningschef på Pfizer?
Här kan du läsa lite om vad det står om honom på Wikipedia, mannen som du tydligen vet mer än när det rör sig om vaccin mot Covid-19...
Du kanske borde lyssna på honom så kanske du inser att det inte forskningsvärlden var så otroligt övertygade om att det skulle funnits vaccin klart hösten 2020
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
ECDC har nu lagt till varianten Lambda (C.37) på den bevakningslista som kallas "Varianter under bevakning". Den upptäcktes i Peru i december och har sen blivit dominant i där samt blir allt vanligare i Chile. Lambda finns nu i 27 länder inkl. enstaka fall i Storbritannien.
Enligt Ali Mirazimi är det ännu för tidigt att säga om varianten kommer att få fäste på flera platser i världen.
– Det dyker hela tiden upp nya varianter, att de sätts upp på dessa listor betyder inte att de kommer få stor spridning.
Huruvida lambda kommer att få stor spridning eller inte beror enligt Mirazami på hur den står sig mot delta- och alfavarianten, som nu dominerar i stora delar av världen.
Gällande Sverige så har Lambda inte synts till trots att de flesta positiva prov helgenomsekvensieras.
https://www.dn.se/sverige/lambda-ny-covid-19-variant-pa-overvakningslistorna/
 
  • Ledsen
Marjatta Lakso
  • Laddar…
BirgitS
Sverige har donerat vaccin till Covax:
Hittills 852 000 doser skickats – och de första leveranserna anländer till Centralasien i mitten av juli.
WHO räknar med att omkring två miljarder doser ska distribueras genom Covax-samarbetet innan årsslutet. För låginkomstländer finansieras kostnaden med bidrag från rikare länder. Ekonomiskt starkare länder kommer att kunna köpa vaccin genom Covax.
Anna Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi på Karolinska institutet, har precis som WHO varit kritisk till hur vaccinet fördelas bland världens länder. Hon menar att Sverige tidigt föregått med gott exempel genom att stödja Covax med ekonomiska bidrag, men att det är viktigt att fler länder också kommer i gång med donationer av doser, som i dag är en bristvara.
https://www.dn.se/sverige/efter-vaccinloftet-hit-donerar-sverige-doser/
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Notra språkbruket, användningen och betydelsen "till hösten"

""Till hösten kan Sverige få uppdaterade vaccin som ska vara mer effektiva mot nya virusvarianter.

– Vi kommer att få uppdaterade vaccin i september, oktober. Både Pfizer och Moderna som har mRna-vaccin jobbar nu för fullt med att uppdatera mRnasekvensen så att vi kan ha med mutationerna som nu sprider sig över världen, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till Ekot.""

https://www.svd.se/fler-kvinnor-an-man-testar-positivt-efter-vaccinering
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så du greppade inte det med två dagar?
Jag ger dig en lite tydligare vink då, på bilden du själv klistrade in i inlägg #10598[bild]
Du har ju ändå gått på KTH, så du borde kunna räkna ut det, även om vissa linjer hade lite enkalre matematisk än andra, så klarade ju alla den delen.

Du fattar trögt. 33 dagar kommer från Tanaris inlägg igår som ju verkar vara den bästa datan för gårdagen. Har inget med bilden från SVT att göra.

Idag är det dock bara 30 personer på IVA enligt SVT. Deras uppgifter för dagen brukar stämma bra.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Du fattar trögt. 33 dagar kommer från Tanaris inlägg inlägg igår som ju verkar vara den bästa bästa datan för gårdagen. Har inget med bilden från SVT att göra.
Jaha så det är jag som fattar trögt när du publicerar en bild som motsäger det du säger?
Du skriver "SVTs eventuella felrapportering är redan passerad med råge Iaf enligt dem själva, 30 personer på IVA idag. En minskning med iaf minst 10 % sedan igår." och visar det med en bild som visar en differans på två dagar.

Du blir väldigt ofta missförstådd i den här och tråden (också). Du kanske bör fundera på om det är för att du är otydlig eller om det är för att alla andra är trögfattade. Oavsett vad du kommer fram till kanske det kan vara läge att vara tydligare om du vill att folk ska förstå vad du menar, även de trögfattade. Om du inte är intresserad av att folk ska förstå vad du menar så förstår jag inte varför du skriver överhuvudtaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.