BirgitS BirgitS skrev:
Har du något exempel där det är fel för tillfället i SVT:s statistik jämfört med det som de uppger som källorna, dvs. intensivvårdsregistret resp. Fohm?
Ja, jag har det. Framförallt på regionnivå.

Kopierar in ett utdrag från min mailkorrespondens med SVT: (har ersatt vilken region det gäller med "regionen")


"Vad avser smittade, så anger den officiella statistik sidan ett ackumulerat antal av 37985 personer, varav nya smittade 26 hittills idag (11/5 kl 18.30) registrerade idag, medan SVT:s nyhetssidas sammanfattning anger nysmittade 407 med ett ackumulerat antal av 39 134 (+407 idag). P.g.a. viss efterrapportering, så brukar siffran öka något för de senaste dagarna.

Motsvarande kan ses för igår, i förrgår o.s.v.

Om detta (407 nysmittade) stämmer, så är det en extremt stor ökning av antalet smittfall i Regionen, det skulle dessutom vara det näst högsta antalet nysmittade i regionen under ett dygn, sedan pandemin bröt ut.

Om det stämmer, med 407 nysmittade idag, så skulle det behövas en artikel med ”stora svarta rubriker”, om skenande smittspridning i Regionen. Kanske lite intervjuer med ansvariga, samt lite information om det finns några särskilda miljöer där ”smittan skenar”."
 
Hittade en intressant artikel i sciencemag.org om effekten av mixade vacciner.
Mixing COVID-19 vaccines appears to boost immune responses
https://www.sciencemag.org/news/2021/06/mixing-covid-19-vaccines-appears-boost-immune-responses
Faced with short supplies of COVID-19 vaccines and unforeseen side effects, some countries have adopted an unproven strategy: switching shots midstream. Most authorized vaccines require two doser administered weeks or months apart, but Canada and several European countries are now recommending a different vaccine for the second dose in some patients. Early data suggest the approach, born of necessity, may actually be beneficial
.
More data are expected in the coming weeks. Snape and colleagues are studying eight vaccine permutations in roughly 100 people each: a first dose of either AstraZeneca or the Pfizer-BioNTech vaccine, followed by a dose of either the same vaccine or the opposite, with intervals of either 4 or 12 weeks. The group reported in The Lancet last month that people who received the mRNA vaccine just 4 weeks after AstraZeneca’s suffered significantly more side effects than those who received two doses of the same vaccine; data on those subjects’ immune response are pending. The program has expanded to include second doses of Moderna’s mRNA vaccine and the Novavax vaccine, which delivers the spike protein directly.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ungefär samma sak här. Man får anställa lite person och betala dem så de stannar i vården.

En kostnadsdroppe i havet jämfört med restriktioner.
Så länge det inte råder kompetensbrist så är det samma sak.

F.ö. tycks det vara rena raketvetenskapen att klara av att betala vårdpersonal tillräckligt mycket för att den ska stanna kvar.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Spelar ingen roll vad som kommer först, bara det fungerar.


Booster dose
For the booster (third) dose, 75 participants who had their first two doses with an interval of eight to 16 weeks were assessed. The preprint reported that antibody levels 28 days after the third dose were significantly higher than 28 days after the second dose—3746 tIgG EU and 1792 respectively.

The team also found that binding antibody titres to the beta variant “increased significantly” after the third dose, while neutralising antibody titres following the booster were higher than those after the second dose against alpha, beta, and delta variants.
75 personer är en ganska liten population men det ser ju lovande ut.
 
P
optimum optimum skrev:
Trotts allt fortsätter jag att öppna dörrar med armbågarna, handsprit och distans även om jag är fullvaccinerad.
Jag har slutat tvätta mina händer och slickar på fingrarna för att få bort kletet från dem när jag har öppnat en dörr. :cool:

Om alla fortsatte att bete sig som du så skulle risken för en fjärde våg vara minimal.
Men …
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju trots allt få fall det gäller i de små regionerna så det är väl troligen mest av typen mindre lokalt utbrott på samma sätt som tidigare har rapporterats från Sölvesborg och Linnéuniversitetet i Kronoberg. Åtminstone det senare var ju kopplat till festande universitetsstudenter och i den åldern har man nog sen länge tagit lite lätt på restriktionerna eftersom de klarar sig bra nästan jämnt (samt påverkas mer av vårhormoner).

Annars är det ju Värmland som är mest känt för utbrott med delta och där var det ju kopplat till festande gymnasieelever (för en månad sen) så de smittade ju sina föräldrar så sjukvården drabbades. Men där har ju antalet bekräftade fall gått ner de senaste veckorna när smittkedjor har brutits och folk nog insett att de måste vara lite försiktiga igen.
Är det en genetisk grej, det här med bristande konsekvenstänkande? Jag har lite svårt att tro att en sån sak gynnas evolutionärt, så det kanske är mer ett kulturellt fenomen?
 
P
S skogaliten skrev:
Jag vet inte så noga, men det verkar som om journalister sällan har en kombinerad utbildning, där högskolematematik ingår.
Högskolematematik kan väl inte behövas?
 
P pmd skrev:
Högskolematematik kan väl inte behövas?
Nä det räcker med gymnasiemattematik! Tyvärr är journalister allt för uppfylld av språket och främst naturvetenskap o teknik är sällan ett intresseområde bland dem.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
[


Skrev inte du nyss december? Och jag som sa till hösten :)

Bergström hade i huvudsak rätt. FHM hade i huvudsak fel på flera år i sin vaccinbedömning. Och så hade dom fel när dom sa att vaccin inte är lösningen på Covid. Blå laget nappade på det. Kommer du ihåg den diskussionen?
Jag var tydlig med att jag förut har skrivit att det är vad jag kom ihåg och innan det inlägg du citerade så var det uppgifter från Pfizer att de trodde på leveranser av uppdaterat vaccin under vintern. Jag har flera gånger frågat efter källan till ditt påstående om till/under hösten men du har inte gett någon!!!
Om du hade klämt fram med en källa så hade jag ju också vetat det.

När jag söker kan jag inte heller nu hitta något uttalande från Pfizer om att det kommer uppdaterade vaccin under hösten.

Om du nu ska hålla på och tjata om förra våren i nyhetstråden så är det ju bra att hålla koll på tidslinjen och förra våren när WHO inte trodde på några vaccin de närmsta åren var inte ens Bergström tilltänkt som vaccinsamordnare och blev därför inte intervjuad i tidningarna så du vet väl knappast vad han ansåg då. Eller har du någon källa till det?

Men som framgick av sommarprataren från Pfizer så trodde de själva inte på att de skulle kunna gå att få fram ett vaccin på den korta tid som gick och de var mycket osäkra på om vaccinet skulle fungera.

Jag vet inte vad det är för trams och sandlådetjat om ett blått lag.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Ja, jag har det. Framförallt på regionnivå.

Kopierar in ett utdrag från min mailkorrespondens med SVT: (har ersatt vilken region det gäller med "regionen")


"Vad avser smittade, så anger den officiella statistik sidan ett ackumulerat antal av 37985 personer, varav nya smittade 26 hittills idag (11/5 kl 18.30) registrerade idag, medan SVT:s nyhetssidas sammanfattning anger nysmittade 407 med ett ackumulerat antal av 39 134 (+407 idag). P.g.a. viss efterrapportering, så brukar siffran öka något för de senaste dagarna.

Motsvarande kan ses för igår, i förrgår o.s.v.

Om detta (407 nysmittade) stämmer, så är det en extremt stor ökning av antalet smittfall i Regionen, det skulle dessutom vara det näst högsta antalet nysmittade i regionen under ett dygn, sedan pandemin bröt ut.

Om det stämmer, med 407 nysmittade idag, så skulle det behövas en artikel med ”stora svarta rubriker”, om skenande smittspridning i Regionen. Kanske lite intervjuer med ansvariga, samt lite information om det finns några särskilda miljöer där ”smittan skenar”."
Okej, det gällde alltså inte sidan https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ med uppgifter om inlagda/inläggningar på IVA och andra avdelningar i de olika regionerna som hämtas från Intensivvårdsregistret och Fohm. Det var ju uppgifter på den sidan som diskuterades.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Är det en genetisk grej, det här med bristande konsekvenstänkande? Jag har lite svårt att tro att en sån sak gynnas evolutionärt, så det kanske är mer ett kulturellt fenomen?
Ingen aning.
Men jag tror att det kan finnas viss evolutionär fördel i och med att den typen av personer troligare ger sig ut på långa farliga strapatser, dvs. gör att människor längre fram kan flytta till nya områden och liknande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Under -1 står datumet 4/7 så det är ju två dagar sen och är inte ens den näst senaste uppgiften från Intensivvårdsregistret eftersom det uppdateras många gånger per dygn. Senaste innan nuvarande 34 var 33 eftersom det var vad som gällde tidigare idag.

Vi kan nog andas ut. SVTs eventuella felrapportering är redan passerad med råge Iaf enligt dem själva, 30 personer på IVA idag. En minskning med iaf minst 10 % sedan igår.

Informationsgrafik som visar 30 personer vårdas på IVA med minskning på 3 sedan senaste uppdatering och 11 från föregående vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi kan nog andas ut. SVTs eventuella felrapportering är redan passerad
Det var väl inte SVT som rapporterade fel utan du som trodde (i alla fall skrev) att siffran under "Förändring senaste dagarna" handlade om skillnaden jämfört med näst sista uppgiften från SIR i stället vad som gällde för två dagar sen.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Men som framgick av sommarprataren från Pfizer så trodde de själva inte på att de skulle kunna gå att få fram ett vaccin på den korta tid som gick och de var mycket osäkra på om vaccinet skulle fungera.
Äsch, han var ju bara forskningschef på Pfizer och hade varit det på några bolag innan. Endast utbildad läkare som forskat under utbildningstiden och med 30 års erfarenhet av medicinforskning. Han förstår kanske också vad ett konfidensintervall är. Vad vet väl han mot Ulltand?
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl inte SVT som rapporterade fel utan du som trodde (i alla fall skrev) att siffran under "Förändring senaste dagarna" handlade om skillnaden jämfört med näst sista uppgiften från SIR i stället vad som gällde för två dagar sen.
Jag skulle säga att SVT rapporterad fel /dåligt om man anger en siffra som sämre speglar verkligheten än vad en alternativ tillgänglig siffra gör.

Varför gjorde man det då? Ja det finns några alternativa förklaringar, Kanske har man fått fel indata från registret? Kanske någon bara läst fel? Kanske data stämde en kort stund men blev omsprungen av verkligheten lite senare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.