Fairlane Fairlane skrev:
Jaha så det är jag som fattar trögt när du publicerar en bild som motsäger det du säger?
.
Nej den varken motsäger eller bekräftar det jag säger om gårdagen. Gårdagen blev väl belyst av Tanaris inlägg så det trode jag alla hade med sig som läser tråden. Jag poster det igen då för sig.

 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nej den varken motsäger eller bekräftar det jag säger om gårdagen. Gårdagen blev väl belyst av Tanaris inlägg så det trode jag alla hade med sig som läser tråden. Jag poster det igen då för sig.

[bild]
Ja den bilden var ju tydligare. Jag förstår då inte varför du lägger in en bild som är så mycket otydligare och som inte stämmer med din text och sen förväntar dig att man ska ignorera den bilden och istället titta på en annan bild publicerad av en annan skribent vid ett annat tillfälle, utan att du ens hänvisar dit. Inte så konstigt att du blir missförstådd.

Edit: Om du förväntar dig att alla ska ha koll på samtliga inlögg i tråden så borde du väl ha det själv? Du frågar ofta efter saker som publicerats i tråden tidigare och du verkar helt ha missförstått vem som talade i Sommar i P1 och om vad, trots att det stått i tråden...
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
T
Att gå direkt till källan, vilket ofta är ganska enkelt (och i det här fallet synnerligen enkelt), istället för att återupprepa andras tolkningar (och därmed även andras eventuella miss- och vantolkningar), gör det lite lättare att undvika missförstånd.

(Den synnerligen enkla länken är i det här fallet https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/ . Den är också länkad från SVT:s sida.)
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Två nya dödsfall inrapporterade sedan i fredags. Snitt på mindre än ett dödsfall per dag nu.
Och idag är 6 avlidna rapporterade sen igår. Om man skulle skriva som du gjorde i citatet så skulle man nu kunna skriva att dödsfallen plötsligt stiger extremt mycket till hela 6 per dag.

Men självklart är varken citatet eller det jag just hittade på särskilt vettigt utan tvärtom exempel på misshandlad statistik.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och idag är 6 avlidna rapporterade sen igår. Om man skulle skriva som du gjorde i citatet så skulle man nu kunna skriva att dödsfallen plötsligt stiger extremt mycket till hela 6 per dag.

Men självklart är varken citatet eller det jag just hittade på särskilt vettigt utan tvärtom exempel på misshandlad statistik.
Var yrslar du om för misshandlad statistik? Data kom från SVT och var fel. En dag och en person fel. Det redde vit ut igår.

Men som du ser bara 6 dödsfall inrapporetrade idag. Sett till en vecka bakåt är det då nu ca ett dödsfall per dag. Som jag förespådde i maj. "En handfull per vecka". Förmodligen ännu färre pga eftersläpningen

Det är över nu för Sveriges del om vi vaccinerar ordentligt och inga nya virus poppar upp.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Var yrslar du om för misshandlad statistik? Data kom från SVT och var fel. En dag och en person fel. Det redde vit ut igår.
Vad yrar du om?
Vad har det jag citerade att göra med SVT, en dag och en person?
Du använde en uppgift från en enda dag till att "beräkna" ett genomsnitt. När det kommer in data från en till dag så visar det sig att den "beräkningen" blev fel.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är över nu för Sveriges del om vi vaccinerar ordentligt och inga nya virus poppar upp.
Jag gissar att du menar nya virusvarianter och i så fall är det självklart att det kommer att komma nya virusvarianter. Gäller ju särskilt om den industrialiserade världen lägger beslag på nästan allt vaccin i stället för att göra som WHO säger och dela med sig i stället för att vaccinera barn.

Om du menar något annat så undrar jag vad det är för virus du menar.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad yrar du om?
Du använde en uppgift från en enda dag till att "beräkna" ett genomsnitt. När det kommer in data från en till dag så visar det sig att den "beräkningen" blev fel.

Den är inte fel. Den är rätt och jag använde så klart inte bara den dagens data.

Ungefär 1 person per dag.

Vad får du det till?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Från WHO:
– Världen befinner sig i en riskfull fas av pandemin, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus under en pressträff.
Han varnar för att länder där många hunnit vaccinera sig slappnar av för fort, ”som om pandemin redan vore över”.
– Jag uppmanar till extrem försiktighet vad gäller att helt och hållet häva folkhälsoåtgärder och sociala restriktioner vid det här läget, eftersom det kan få konsekvenser, säger Ryan.
https://www.svd.se/who-fyra-miljoner-doda--riskfull-fas
 
BirgitS BirgitS skrev:
Från WHO: [länk]
Jag skulle inte säga riskfull. Vi vet väl med nära 100 % säkerhet att Delta kommer att ta över och skapa stora problem för de som inte lyckats skydda befolkningen med bra vaccin. Och det är många länder, men inte Sverige.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den är inte fel. Den är rätt och jag använde så klart inte bara den dagens data.

Ungefär 1 person per dag.

Vad får du det till?
Du skrev igår: "Två nya dödsfall inrapporterade sedan i fredags. Snitt på mindre än ett dödsfall per dag nu."
Det är skillnad på mindre än ett dödsfall per dag och ungefär 1 person per dag som du skrev nu.

Hur ska du ha det, skrev du fel igår eller nyss?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev igår: "Två nya dödsfall inrapporterade sedan i fredags. Snitt på mindre än ett dödsfall per dag nu."
Det är skillnad på mindre än ett dödsfall per dag och ungefär 1 person per dag som du skrev nu.

Hur ska du ha det, skrev du fel igår eller nyss?

Fram till igår var det kanske 0.8 men nu är det kanske 1.2. Med eftersom det är eftersläpning skulle jag skatta det till <1 IRT. För du tror väl inte att alla 6 dog idag och vi har fått en skenande ökning?

Vad tor du?

Och om en vecka runt 0,5.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle inte säga riskfull. Vi vet väl med nära 100 % säkerhet att Delta kommer att ta över och skapa stora problem för de som inte lyckats skydda befolkningen med bra vaccin. Och det är många länder, men inte Sverige.
Det är inte fråga om att "inte lyckats" utan om att länder inte har fått en chans att skydda de äldsta i mängder med länder.

WHO uttalar sig som vanligt om världen och inte om det lilla närapå betydelselösa landet Sverige, som dock har varit med om att hindra andra länder från att köpa vaccin för att skydda sina äldsta och mest sårbara innevånare.

Det finns inget som talar för att inte fler varianter kommer att uppstå, inkl. sådana som kommer på hur man ska runda antikropparna från vaccinationerna.
 
Gammelnörden
BirgitS BirgitS skrev:
Vad yrar du om?
Det blir lite upp-och-ner-vända världen när man bara tittar genom sin kristallkula. ;)
Person håller en kristallkula framför ansiktet som vänder bilden upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag låter bli att tro och gissa så mycket som du utan väntar in statistiken i stället.

Då t.ex. Socialstyrelsens statistik: [länk]
Ja och vad visar den per vecka nu då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.