BirgitS
optimum optimum skrev:
Tackar för uppdateringen. Då har vi kanske pådrag av deltan tidigare än vad jag gissat.
Borde inte vara kopplat till att vi 1/7 öppnade upp då det är för kort tid utan är troligen deltans mer smittsamhet ihop med att folk börjar släppa på reglerna.
OBS egna obekräftade antaganden.
Det är ju trots allt få fall det gäller i de små regionerna så det är väl troligen mest av typen mindre lokalt utbrott på samma sätt som tidigare har rapporterats från Sölvesborg och Linnéuniversitetet i Kronoberg. Åtminstone det senare var ju kopplat till festande universitetsstudenter och i den åldern har man nog sen länge tagit lite lätt på restriktionerna eftersom de klarar sig bra nästan jämnt (samt påverkas mer av vårhormoner).

Annars är det ju Värmland som är mest känt för utbrott med delta och där var det ju kopplat till festande gymnasieelever (för en månad sen) så de smittade ju sina föräldrar så sjukvården drabbades. Men där har ju antalet bekräftade fall gått ner de senaste veckorna när smittkedjor har brutits och folk nog insett att de måste vara lite försiktiga igen.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ingen som vet om vare sig en tredje dos med befintligt vaccin eller en dos med uppdaterat vaccin fungerar mot de varianter som kommer att komma.

Jag undrade vad du menade. Du måste ju ha menat något när du skrev just det ordet/meningen.

Nu vet ju inte jag om blackarrow hittade källan till din engelska men om det är så gällde det just AZ-vaccin som ju inte verkar särskilt effektivt mot delta efter två doser.
Bakgrunden till artikeln verkar vara brist på vaccin och oro för effektiviteten på sikt om det blir lång tid mellan dos 1 och 2, samt boosterdosernas effekt.

Den preprint från 2021-06-28 som man refererar till i texten
Tolerability and Immunogenicity After a Late Second Dose or a Third Dose of ChAdOx1 nCoV-19 (AZD1222)
35 Pages Posted: 28 Jun 2021.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3873839

samt referens 2
Covid-19: Booster vaccine to be rolled out in autumn as UK secures 60m more Pfizer doses
https://www.bmj.com/content/373/bmj...2f5e9baef2b147e55158eeca&keytype2=tf_ipsecsha
“We’re working on our plans for booster shots, which are the best way to keep us safe and free while we get this disease under control across the whole world. These further 60m doses will be used, alongside others, as part of our booster programme from later this year, so we can protect the progress that we’ve all made.”
Jag har för mig att det pågår en studie i UK om effektivitet och biverkningar om man mixar olika vacciner också.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
[bild]


Inte enligt svt

Statistikpanel med "Dagen i korthet", visar aktuella siffror och förändringar med datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Inte enligt svt

[bild]
Vad menar du, att SVT har bättre uppdaterade siffror från intensivvårdsregistret än... intensivvårdsregistret?
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ingen som vet om vare sig en tredje dos med befintligt vaccin eller en dos med uppdaterat vaccin fungerar mot de varianter som kommer att komma.

Jag undrade vad du menade. Du måste ju ha menat något när du skrev just det ordet/meningen.

Nu vet ju inte jag om blackarrow hittade källan till din engelska men om det är så gällde det just AZ-vaccin som ju inte verkar särskilt effektivt mot delta efter två doser.

Nej man men vet att 3 doser AZ ger betydligt bättre skydd mot deltan än två doser. Och eftersom två doser iaf ger+ 60 % skydd så är lär det blir rätt bra. (Bättre än två doser pfizer om israelernas data stämmer)

Det är nog väldigt liten risk att en tredje dos Pfizer också ökar skyddet mot delta. Fler antikroppar dess bättre.

https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1659
 
T tanaris skrev:
Vad menar du, att SVT har bättre uppdaterade siffror från intensivvårdsregistret än... intensivvårdsregistret?

Svt kankse har skrivit fel, vem vet?

Vågar vi gissa på en kommande vecka med -40% igen på IVA?
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Svt kankse har skrivit fel, vem vet?
Det är kanske bra att kolla fakta innan man korrigerar någon.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Du menar alltså att din vaccinskräck baseras på rena gissningar? Tja, det var väl inte direkt någon nyhet. Men då tycker jag inte att du ska gå omkring och påstå att det är oansvarigt att vaccinera sig.

Men vad menar du med att alla riskanalyser är långt ifrån fulländade?
Jaha. Hur besvarar man en sådan frågeställning? Kanske genom att ställa en lika adekvat motfråga? - Vad har du för bevis på att vaccinet även skall befria dig från ditt notoriska sängvätande? Eller är det bara en from förhoppning mot ditt livslånga gissel?

Staffans
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Inte enligt svt

[bild]
Ulltand Ulltand skrev:
Enligt intensivvårdsrwgistret var det 35 senast.
Under -1 står datumet 4/7 så det är ju två dagar sen och är inte ens den näst senaste uppgiften från Intensivvårdsregistret eftersom det uppdateras många gånger per dygn. Senaste innan nuvarande 34 var 33 eftersom det var vad som gällde tidigare idag.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Svt kankse har skrivit fel, vem vet?

Vågar vi gissa på en kommande vecka med -40% igen på IVA?
SVT har småfel i sin statistik rapportering, både på Sverige nivå, och regionnivå.

De tycks räkna plus och minus och skapa en total av nya smittofall/sjukhusvårdade/intensivvårdade, genom att själva lägga till/dra ifrån en bassiffra, så det är rätt vanligt att uppgifterna diffar märkbart mot t.ex. regioners och/eller intensivvårdsregistrets egen statistik.

Ett tag, så diffade det med över 50 % i "min" region.

När jag tillskrev SVT, för att påtala dessa differenser, fick jag ett snorkigt svar, om att det där begriper du dig inte på.
Men underligt nog, så gick dom in och justerade totalerna några dagar senare (nu har det börjat bli rejält fel igen).

Jag vet inte så noga, men det verkar som om journalister sällan har en kombinerad utbildning, där högskolematematik ingår.

Numera så tittar jag direkt på källorna (regionerna, socialstyrelsen, intensivvårdsregistret t.ex.) för den Covid-19 statistik jag vill uppdatera mig på.

Media tycks tyvärr inte riktigt få ihop det, och ligger ofta långt efter.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Då har vi kanske pådrag av deltan tidigare än vad jag gissat.
Borde inte vara kopplat till att vi 1/7 öppnade upp då det är för kort tid utan är troligen deltans mer smittsamhet ihop med att folk börjar släppa på reglerna.
OBS egna obekräftade antaganden.
Även i Stockholm ökade antalet bekräftade fall under förra veckan jämfört med veckan innan, från 316 till 374 enligt regionens rapport idag jämfört med den för en vecka sen. Det framgår inte i vilka grupper det sprids eller hur mer än att ett av fallen har konstaterats på ett äldreboende. Ökningen har också börjats synas inom sjukvården där antalet på andra avdelningar än IVA har ökat från 23 till 27 (på IVA har antalet gått ned).
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
SVT har småfel i sin statistik rapportering, både på Sverige nivå, och regionnivå.

De tycks räkna plus och minus och skapa en total av nya smittofall/sjukhusvårdade/intensivvårdade, genom att själva lägga till/dra ifrån en bassiffra, så det är rätt vanligt att uppgifterna diffar märkbart mot t.ex. regioners och/eller intensivvårdsregistrets egen statistik.

Ett tag, så diffade det med över 50 % i "min" region.

När jag tillskrev SVT, för att påtala dessa differenser, fick jag ett snorkigt svar, om att det där begriper du dig inte på.
Men underligt nog, så gick dom in och justerade totalerna några dagar senare (nu har det börjat bli rejält fel igen).
Har du något exempel där det är fel för tillfället i SVT:s statistik jämfört med det som de uppger som källorna, dvs. intensivvårdsregistret resp. Fohm?
 
Staffans2000
T tanaris skrev:
Den relevanta frågan var alltså "Men vad menar du med att alla riskanalyser är långt ifrån fulländade?", och jag är fortfarande intresserad av en förklaring.
Det ligger i deras natur, att det inte är fulländade, utan uppskattningar, eftersom alla parametrar vanligtvis inte är helt kända.
Så svara gärna på frågan om ditt sängvätande och Coronavaccinet. Jag är fortfarande intresserad.

Staffans
 
[
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt SR säger vaccinsamordnaren att det kommer uppdaterade vaccin från Pfizer och Moderna i september eller oktober: [länk]

Däremot framgår det inte för vilka av varianterna uppdateringen skett och inte heller storleken på leveranserna. Bergström har ju också varit en stor optimist tidigare i år.
Skrev inte du nyss december? Och jag som sa till hösten :)

Bergström hade i huvudsak rätt. FHM hade i huvudsak fel på flera år i sin vaccinbedömning. Och så hade dom fel när dom sa att vaccin inte är lösningen på Covid. Blå laget nappade på det. Kommer du ihåg den diskussionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.