harry73
Tack
 
magda136 skrev:
Är osäker på om man ska räkna detta som coolt, men det är vräkigt och ligger på ett ganska bra läge. Spekulationsbygge (även tomterna "bakom" som är under byggnation är avstyckade från samma tomt från början).

[länk]
Ja, fint läge, men coolt som i "kallt och opersonligt". Vilken kapitalförstöring.
 
Tycker det är svårt att bilda sig en uppfattning när det är helt omöblerat.
 
Anna_H skrev:
Nej, värdeår är det år som i taxeringsvärdesbedömningen räknas som "medelbyggår". Om halva huset är byggt 1960 och halva är byggt 1980 (utbyggnad) så blir värdåret 1970.
Nu har jag lärt mig något nytt ;)

Det är inte det året man fyller i lappen som man man får av skatteverket när man köper huset då? För att beräkna fastighetsskatten?
 
Den verkar svårsåld, för den har jag sett förut :) känner igen både huset och att byggaren/ägaren skrivet ett brev i annonsen.
 
Är inte riktigt min grej heller. Verkligheten kommer snabbt ifatt med en energiförbrukning på 75000 kWh + 1m3 olja/år!
 
Det huset gillade jag, men hur i hela friden är det möjligt att det förbrukar den mängden energi med en 18kw värmepump och FTX-system? Är det poolen som är boven? Eluppvärmd garageuppfart?
 
harry73
Jag misstänker att det inte går att betala så mycket mer pengar för ett hus i Örnsköldsvik. Vill man lägga mer pengar på sitt boende då kan man hålla poolen uppvärmt året runt, och vad ses om en gräsmatta med markvärme, så att den är grön året runt ;)
 
Det huset var grymt - men lite praktikaliteter som man måste utreda som sagt :)
För att inte tala om pris vs läge på kartan ;)

/K
 
Redigerat:
harry73 skrev:
... och vad ses om en gräsmatta med markvärme, så att den är grön året runt ;)
Då har man ju missuppfattat rätt mycket här i livet :D Man lägger markvärme för att sänka markens temperatur så man kan förlänga skidsäsongen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag gillade "Spa-huset" på Villa Varvet, om jag nån gång bygger ett Attefallshus på tomten får det nog bli något i den vägen... :)
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Då har man ju missuppfattat rätt mycket här i livet :D Man lägger markvärme för att sänka markens temperatur så man kan förlänga skidsäsongen.
Nenej, man har både markvärme och markkyla så kan man välja

/K
 
På tal om detta så har jag för mig att jag såg något kundcase hos Nibe tror jag där man gjort just så. Lagt markslingorna i barnområdet (om jag minns rätt) till husen som värmeds med värmepump som låg alldeles intill. På så vis fick man både billigare uppvärmning och en längre säsong. Kan dock inte hitta den artikeln nu när jag letar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.