Riemann skrev:
Vinet är nog mest för att imponera på besökarna/ev köpare. Någon vinkännare bor där inte.
Antar att det där egentligen är kapprum/skohylla, eftersom folk påpekat att det saknas :wow:
 
Villa vista skrev:
@haavard, tja kanske detta: insattstiden för räddningstjänst ute på vischan torde vara ganska lång samt är bygganden två plan. en brand på bv kan ju innebära utrymning via fönster/balkong, tråkigt om pelaren kalvar och familjen dör. Och nej obehandlad stålpelare tappar extremt snabbt hållfastheten vid brand. Slutligen är det ett lagbrott att inte följa BBR i Sverige. Jag trodde duvar vän av ordning map PBL, BBR
En villa skall kunna utrymmas utan hjälp av räddningstjänsten. Kravet är att brandvarnaren skall varsla om brand så att de boende kan gå, klättra eller hoppa ut. I alla fall bör det hinnas med innan pelaren ger sig.

Tar jag fel vill jag gärna att du visar till en text i BBR.
 
Jag har aldrig jobbat med småhus (utöver privat) så det kan infinna sig fel men jag vill minnas att kravet på bärförmåga är R 15 för småhus. har inte kollat upp detta, ang utrymningsvägar finns detta i BBR, vilket beskriver utrymning via balkong/fönster om insattstid är tillräckligt snabb. Hoppas informantionen är dig till nytta :)


5:213 Verksamhetsklass 3 – Bostäder
Verksamhetsklassen omfattar bostäder där det vistas personer som kan förväntas ha god lokalkännedom, som har förutsättningar att själva sätta sig i säkerhet och som inte kan förväntas vara vakna.
Verksamhetsklass 3A omfattar boenden som avses i första stycket och inte omfattas av verksamhetsklass 3B. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Exempel på utrymmen som ingår i verksamhetsklass 3A är vanliga bostadslägenheter såsom bostäder i flerbostadshus och småhus, trygghetsboende, seniorboende, familjedaghem, fritidsbostäder och liknande. (BFS 2014:3).

5:13 Betydelse av räddningstjänstens insats
Om räddningstjänsten har tillräckligt snabb insatstid och tillräcklig förmåga får utrymning genom fönster med hjälp av räddningstjänst enligt 5:323 tillämpas. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Med insatstid avses tiden från det att larm inkommit till räddningstjänsten och till dess att räddningsarbetet har påbörjats.
Bedömningen av räddningstjänstens insatstid och insatsförmåga kan baseras på de kommunala handlingsprogram som upprättas enligt 3 kap. 8 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO. (BFS 2011:26).

Utrymning från fönster med hjälp av räddningstjänst får tillgodoräknas som en av utrymningsvägarna för byggnader i verksamhetsklasserna 1 eller 3, förutsatt att högst 15 personer utrymmer denna väg från brandcellen. Detta förutsätter att räddningstjänsten har tillräckligt snabb insatstid och förmåga. Uppställningsplats dimensionerad för räddningstjänstens utrustning ska finnas. (BFS 2011:26).
 
harry73
Taxeringsvärde: 4 588 000 kr varav mark 3 958 000 kr
Värdeår: 1956

Hur tolkar man detta?
Var marken värd 4 miljon kr i 1956? Och huset bara 600 tusen?
 
Villa vista skrev:
ang utrymningsvägar finns detta i BBR, vilket beskriver utrymning via balkong/fönster om insattstid är tillräckligt snabb. Hoppas informantionen är dig till nytta :)
Och det här?

5:353 Verksamhetsklass 3
Bostäder i verksamhetsklass 3 ska förses med anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand. Signalen ska kunna uppfattas i de utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt.
....
Bostadsrum i verksamhetsklass 3 som finns i byggnader i byggnadsklass Br2 eller Br3 ska kunna utrymmas utan hjälp av räddningstjänsten. (BFS 2014:3).
 
Ok men det innebär tex utrymning via "Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 meter över marknivån."
Det lär ta några minuter innan modet innfinner sig att hoppa, då får man önska att pelaren håller 15 minuer som jag antar är kravet på konstruktionen. Vilket var ursprungsfrågan.
 
Villa vista skrev:
Ok men det innebär tex utrymning via "Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 meter över marknivån."
Det lär ta några minuter innan modet innfinner sig att hoppa, då får man önska att pelaren håller 15 minuer som jag antar är kravet på konstruktionen. Vilket var ursprungsfrågan.
Ha, ha ni jiddrar en massa över omålade balkar, jag reagerade mest över att man bygger ett hus för en massa miljoner och kör tesla och så möblerar man med en massa fake designer möbler. Fan köp en billigare bil och satsa pengarna på bättre möbler när man nu har ett sånt hus.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
sin skrev:
Ha, ha ni jiddrar en massa över omålade balkar, jag reagerade mest över att man bygger ett hus för en massa miljoner och kör tesla och så möblerar man med en massa fake designer möbler. Fan köp en billigare bil och satsa pengarna på bättre möbler när man nu har ett sånt hus.
eller bättre vinförvaring? :)
 
Kan man få med "farbror i frack med gummidelfin" i köpet? En hustomte är ju aldrig fel, liksom :)
 
magda136 skrev:
Är osäker på om man ska räkna detta som coolt, men det är vräkigt och ligger på ett ganska bra läge. Spekulationsbygge (även tomterna "bakom" som är under byggnation är avstyckade från samma tomt från början).

[länk]
Ja det var lite "udda" ;)

/K
 
magda136 skrev:
Är osäker på om man ska räkna detta som coolt, men det är vräkigt och ligger på ett ganska bra läge. Spekulationsbygge (även tomterna "bakom" som är under byggnation är avstyckade från samma tomt från början).

[länk]
Jag gillade tvättstugan .
Köket var faktisk bland det fulaste jag sett
Men fint läge .
 
magda136 skrev:
Är osäker på om man ska räkna detta som coolt, men det är vräkigt och ligger på ett ganska bra läge. Spekulationsbygge (även tomterna "bakom" som är under byggnation är avstyckade från samma tomt från början).

[länk]
Jag tycker att man har förstört "udden" med det stora plana trädäcket. :thumbdown: kunde gjorts finare men det skulle väl gå snabbt.
 
  • Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Taxeringsvärde: 4 588 000 kr varav mark 3 958 000 kr
Värdeår: 1956

Hur tolkar man detta?
Var marken värd 4 miljon kr i 1956? Och huset bara 600 tusen?
Nej, värdeår är det år som i taxeringsvärdesbedömningen räknas som "medelbyggår". Om halva huset är byggt 1960 och halva är byggt 1980 (utbyggnad) så blir värdåret 1970.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.