Hej,Abuquir skrev:
Det blev Autoterm 190F istället. Den monterades i mitten av Januari hos mig och har fungerat mycket bra. Inga ljud och vibrations problem mm. Jag kommer att logga in Autoterm 190F med elkonsumtion data lite längre fram. Just nu går den på ekonomidrift (sedan April 2005) och klarar sig med enbart kompressor effekt. Vi hade eltillskott i början av April men den försvann när vädret blev varmare. Jag kör den på lägsta kurvva (5) (lägsta för hus med vattenfyllda element). Enligt installätör jag skulle kunna spara 10.000KWT men jag tycker att han är lite optimistiskt. Hur som helst, värme nivån i huset är jämn och bra (22C). Jag är så glad! Tack att du frågade.
Raj.
Raj.
Är det en bergvärmepump eller en frånluftspump?
Har ett litet tips, beroende på hur många ni är i familjen.
Jag har loggat min pump ett tag och upptäkte att den värmde varmvattnet ganska ofta, ca: 5-6 ggr/ dygn. Nuhar jag ändrat ett värde i pumpen så att det bara värmer ungefär hälften så mycket. Jag låter mao temperaturen gå ner några extra grader innan den börja värma igen och det är ingen som har klagat ännu iaf.
Är det en bergvärmepump eller en frånluftspump?
Har ett litet tips, beroende på hur många ni är i familjen.
Jag har loggat min pump ett tag och upptäkte att den värmde varmvattnet ganska ofta, ca: 5-6 ggr/ dygn. Nuhar jag ändrat ett värde i pumpen så att det bara värmer ungefär hälften så mycket. Jag låter mao temperaturen gå ner några extra grader innan den börja värma igen och det är ingen som har klagat ännu iaf.
Det är en frånluftsvärmepump från Autoterm. Jag har inställt den på "Ekonomidrift" sedan i mitten av April och den fungerar utmärkt. Nästan ingen eltillskott sedan dess. Vi är fyra i familjen och det räker med varmvatten. Det liknar "varmvatten låg prioritet (+vv temp inställt under 55 grader)" på din CE50, under "inställningar" meny. Du kan oxo öka på "fördröjnings tid" för alla tre el-element på CE 50 så att el-element kommer mer sällan, tror jag.
Hur många kwh är den på? Ger den lika mycket som Comfortzone?
Mina el element kommer in ytterst sällan nu för tiden, skall se om jag kan skaka fram någon bild, alla bilderna försvann igår så det blir till att vänta någon dag till.
Mina el element kommer in ytterst sällan nu för tiden, skall se om jag kan skaka fram någon bild, alla bilderna försvann igår så det blir till att vänta någon dag till.
Hej Abuquir,
Den ger bara 2KW jämfört med Comfort zones cirka 4,5 KW, men det räcker på vår, sommar och höst, tror jag. Det är bara på vintern som elpatron går inn. När det gäller mitt hus från 80 talet (150-180Kvm) och Autoterm, kan det inte finnas mkt stor skillnad från Comfortzone på vår, sommar och höst. Det är på vintern som du känner mest med din Comfortzone och då är det cirka fyra månader eller mindre (beroende på var man bor i Sverige), vi pratar om. Sedan tycker jag at styrkort och programme i Autoterm är enkel och pålitligt och håller bra inomhus klimat. Det är lite synd att man kan inte läsa av hur många timmar kompressorn har varit aktivt mot elpatron tillskott på displayn som du kan göra på din Comfortzone. Jag är lite överraskad att du säger att din elpatron går inn "ytterst sällan" även nu när ute temp är plus grader. Kanske det beror på att jag bor i Blekinge och du bor lite norrut. Det blir mkt intressant att se var min årlig elkonsumtion kommer att hamna. Jag har haft vattenburen EL tidigare med fjärrläst elmätare med exakt elkonsumtions siffror sedan minst två år innan Autoterm 190F installerades hos mig. Jag är mkt nöjd med Autoterm. Jag bara hoppas att det håller minst tio år. Sedan kommer nya technologi och nya pumpar med högre besparring och då är det dags att byta igen! Det är roligt med värmepumpar.
Den ger bara 2KW jämfört med Comfort zones cirka 4,5 KW, men det räcker på vår, sommar och höst, tror jag. Det är bara på vintern som elpatron går inn. När det gäller mitt hus från 80 talet (150-180Kvm) och Autoterm, kan det inte finnas mkt stor skillnad från Comfortzone på vår, sommar och höst. Det är på vintern som du känner mest med din Comfortzone och då är det cirka fyra månader eller mindre (beroende på var man bor i Sverige), vi pratar om. Sedan tycker jag at styrkort och programme i Autoterm är enkel och pålitligt och håller bra inomhus klimat. Det är lite synd att man kan inte läsa av hur många timmar kompressorn har varit aktivt mot elpatron tillskott på displayn som du kan göra på din Comfortzone. Jag är lite överraskad att du säger att din elpatron går inn "ytterst sällan" även nu när ute temp är plus grader. Kanske det beror på att jag bor i Blekinge och du bor lite norrut. Det blir mkt intressant att se var min årlig elkonsumtion kommer att hamna. Jag har haft vattenburen EL tidigare med fjärrläst elmätare med exakt elkonsumtions siffror sedan minst två år innan Autoterm 190F installerades hos mig. Jag är mkt nöjd med Autoterm. Jag bara hoppas att det håller minst tio år. Sedan kommer nya technologi och nya pumpar med högre besparring och då är det dags att byta igen! Det är roligt med värmepumpar.
Abuquir skrev:
Jag blir också förvånad när du visar at ni har tillskots el när det är "varmt" ute.
du brukar ju helatiden säga att den funkar lika bra som bergvärme.
en dålig bergvärmeanläggning brukar bahöva tilskott vis några minsugrader, medans en normal anläggning klarar minus 10 - 15
sen om man körer regäla grajor så klarar man sig helt utan eltillskott.
Dom här rejäla grejorna borde inte dom dra mer ström hela året?
lite ot, men jag tar det endå.Andreas_Hansson skrev:
en regäl borra drar ej mer ström.
en regäl (större) värmepump drar mer ström undertiden den går, men den står still längre stunder så det jämnarut sig på ett år. i ren kompressor drift. fördelen med den stärre anläggningen är att den ej behöver tilskosten vilket kör att den totala elkostnanden blir minder.
viktigt är dock att om man har stpr pump så måste man ha stort värmesystem också för att få bra & billig drift, detta kan i vissa fal inebära att man måsta ha en mindre ack i seria med radiatorerna & det är ju förstås då en yttligare utgivt som ska ut, men det bidrar till lägre driftskostnader
Ursäkta,Abuquir skrev:
Jag kanske utrykte mig fel. Det som jag menade var att min upfattning av Comfortzone CE 50 var att den klarade ner till ute temp av minus 3-4 grader utan att eltillskott behövde gå inn alls. Varför behövs det eltillskott när ute temp är flera grader plus just nu? Är det fel på meny val eller ute temp är lite för kallt norrut fortfarande? Jag bara tänkte högt (som Göran Persson!).
Faktum är att jag inte har riktig koll på när elpatronen har gått in, men jag kan tänka mig att det är en tonnåring som står tämligen länge i dushen när han är där. MAO han gör slut på varmvattnet.
Jag förstår inte hur det kan vara off topic? Större grejer drar mer än mindre och i slutändan har det nog dragit mer.CarMan skrev:lite ot, men jag tar det endå.
en regäl borra drar ej mer ström.
en regäl (större) värmepump drar mer ström undertiden den går, men den står still längre stunder så det jämnarut sig på ett år. i ren kompressor drift. fördelen med den stärre anläggningen är att den ej behöver tilskosten vilket kör att den totala elkostnanden blir minder.
viktigt är dock att om man har stpr pump så måste man ha stort värmesystem också för att få bra & billig drift, detta kan i vissa fal inebära att man måsta ha en mindre ack i seria med radiatorerna & det är ju förstås då en yttligare utgivt som ska ut, men det bidrar till lägre driftskostnader
Nu har jag iaf fått min elmätare installerad till VP:en