6 992 läst · 36 svar
7k läst
36 svar
Cirkelsåg för livet?
Jag gillar Hitachis C7. Har tidigare kört blå bosch och trivts med den men Hitachin är nog ett strå vassare (kanske mest för att den var några årsmodeller nyare än den blåa). Speciellt gillar jag snabbstoppet av klingan på hitachin. Dessa lite dyrare maskiner ger dig ju oftast elektroniskt hastighetsreglering och mjukstart också vilket också är trevligt.
Även om man inte väljer en sänksåg kan man ju se till att maskinen man köper passar i något vettigt skensystem. Hitachis system tycker jag ser rätt ok ut och det enda felet är att det som de flesta skensystem är löjligt dyrt.
Även om man inte väljer en sänksåg kan man ju se till att maskinen man köper passar i något vettigt skensystem. Hitachis system tycker jag ser rätt ok ut och det enda felet är att det som de flesta skensystem är löjligt dyrt.
Egentligen tror inte jag att sänksågar är jättedyrt i jämförelse.
Ta vilken cirkelsåg som helst av god kvalitet och lägg på skenor, låda, etc som kommer med sänksågarna.
Då blir inte prisskillnaden så stor.
Ta vilken cirkelsåg som helst av god kvalitet och lägg på skenor, låda, etc som kommer med sänksågarna.
Då blir inte prisskillnaden så stor.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
I praktiken är det väl inte så ofta man verkligen sänker ner sänksågen mitt i ett arbetsstycke, jag tror inte jag nånsin har gjort det. Däremot är ju ett skensystem till cirkelsåg guld värt. Har kollat lite på min C6BU2 och det ser inte omöjligt ut att sätta en adapter direkt mot sulan på insidan. Det man riskerar missa är ju förstås att man ser var snittet hamnar, det får man fundera på i så fall. Men som universalsåg är en cirkel inte särskilt användbar.MathiasS skrev:Jag gillar Hitachis C7. Har tidigare kört blå bosch och trivts med den men Hitachin är nog ett strå vassare (kanske mest för att den var några årsmodeller nyare än den blåa). Speciellt gillar jag snabbstoppet av klingan på hitachin. Dessa lite dyrare maskiner ger dig ju oftast elektroniskt hastighetsreglering och mjukstart också vilket också är trevligt.
Jag har en Festools sänksåg med skena och klämmor. Vet att det finns handcirklar som passar på Festools skenor (förutom ProTool). Någon som vet vilka? Har svagt minne av att Hilti ska passa, fler? Sågar man sönder splitterskyddet då, eller?
Fast, å andra sidan vet jag inte varför jag skulle vilja sätta cirkelsågen på skena, när jag har sänksågen. Nej, det är bara prylgalet av mig att vilja ha den möjligheten. Gammel handcirkeln duger fint till att kapa reglar och annat den är gjord för.
Fast, å andra sidan vet jag inte varför jag skulle vilja sätta cirkelsågen på skena, när jag har sänksågen. Nej, det är bara prylgalet av mig att vilja ha den möjligheten. Gammel handcirkeln duger fint till att kapa reglar och annat den är gjord för.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tycker inte det är konstigt att önska det.
Det finns åtminstone två tillfällen man vill använda den, och det första är när man är osäker på vad som kan finnas i materialet, t.ex. spik, grus eller vad som helst och hellre kör med cirkelklingan då och när man vill ha den raka referensen fast till handcirkeln.
Fast man vill nog inte ha den på gummiläppen ändå, den behöver komma längre ut.
Det finns åtminstone två tillfällen man vill använda den, och det första är när man är osäker på vad som kan finnas i materialet, t.ex. spik, grus eller vad som helst och hellre kör med cirkelklingan då och när man vill ha den raka referensen fast till handcirkeln.
Fast man vill nog inte ha den på gummiläppen ändå, den behöver komma längre ut.
Alternativt skaffar man en ClasOhlson-klinga till Festoolen. Kostar 150:- och tar mindre plats än ännu en handcirkel. Vet inte hur gummiläppen klarar sig, det beror på hur plåtbredd/tandbredd förhåller sig mellan klingorna. Eller så tar jag fram min hemgjorda masonitskena till handcirkeln.
Nåja, om man nu skulle falla för prylgalenskaper, vilka märken passar i festool-skenan?
Nåja, om man nu skulle falla för prylgalenskaper, vilka märken passar i festool-skenan?
Liknande trådar
-
Varför funkar ej cirkelsågen?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Exempel och tankar angående fönster i förhöjda vägglivet
Utbyggnad och tillbyggnad -
Cirkelsåg för metall, välja klinga
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Finns det ingen hantering i landet för att skänka eller sälja överblivet byggmaterial eller verktyg?
Socialt & Projekt -
Vad göra när hänsynslösa grannar förstör livet och hälsa?
Juridik