Walle85
D Daniel 109 skrev:
Det handlar om så korta perioder att det är effekten som är av betydelse. Den mäts dock inte i kelvinwatt.
kWh och kW ska det såklart stå, oklart varför mobilen föreslog med stort K 🤔
Hann dock inte ändra innan du citerade mig 😊

Edit, såg nu att det blir ändrat av autocomplete till stort K för mig om det är en parantes framför...
 
  • Gilla
Matte_81
  • Laddar…
K
Hur lokala är variationerna i utdelning? Och åberopas batteriet baserat på om just ditt nät har behov?
 
När det gäller frekvensstabilitet är det inte en lokal egenskap. De stora batteriparkerna kan även generera andra tjänster som är lokala behov.
 
D Daniel 109 skrev:
Och SVK skickar kostnaden vidare till nätbolagen som debiterar kunderna. DVS dig och mig. Jag ser det inte som något negativt att priset går ner.
Och annars skickas pengarna någon annanstans, topparna och dalarna måste väl absorberas någonstans?
Walle85 Walle85 skrev:
Spelar inte även storleken (KWh) på batteriet roll för ersättningen eller är det bara effekten (KW)?
Ja du har rätt. Jag skrev det fel. Jag har ett batteri på 9,6 kWh.

K knightjocke skrev:
Hur lokala är variationerna i utdelning? Och åberopas batteriet baserat på om just ditt nät har behov?
Jag vet inte, så det skulle vara intressant att jämföra med någon med liknande system.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med toppar och dalar, det låter lie som att du missförstått det. När det blir mer batterier på elnätet kommer kostnaden för frekvensreglering att gå ner rejält. Vilket är bra.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Walle85
Hur stor skillnad är det i ersättning beroende på elleverantör? Tibber vs Greenly eller någon annan leverantör. Någon som har koll eller några som har samma elområde och effekt på batteri men olika leverantörer som kan användas för att jämföra?
 
Tibber säljer visserligen stödtjänster baserat på kundernas bilbatterier, men kunderna får inte betalt. Stödtjänster via batteribanker använder de inte vad jag vet. Inte heller Greenly tycks ha det.

Så svaret är nog att ingen av dem är aktuell om du vill sälja stödtjänster.
 
Walle85
D Daniel 109 skrev:
Tibber säljer visserligen stödtjänster baserat på kundernas bilbatterier, men kunderna får inte betalt. Stödtjänster via batteribanker använder de inte vad jag vet. Inte heller Greenly tycks ha det.

Så svaret är nog att ingen av dem är aktuell om du vill sälja stödtjänster.
Jag tror att du missuppfattade min fråga, jag menar hur elhandelsbolaget och dess balansansvarige spelar roll. Eftersom de alla hör till olika BA (balansansvarig) så tänker jag att ersättningen även bör variera då jag antar att alla avtal kan skilja och olika företag kan ta olika mycket av kakan.

Kompatibla elhandelsbolag
För att vara med på stödtjänstmarknaden krävs att resursägaren har ett
kompatibelt elahandelsbolag. I listan nedan hittar du de elhandelsbolag som är
kompatibla med CheckWatts VPP Currently. Varje elhandelsbolag är kopplat till en
balansansvarig (BA) som lägger bud på stödtjänstmarknaden. I listan nedan är
elhandelsbolagen uppdelade efter dess balansansvarig.

Vilket elnätsbolag (nätägare) du har spelar ingen roll. Det är ditt elhandelsbolag
som är det viktiga.
 
Ja, det var en aspekt som jag fullständigt missat. Vad har elhandlaren med saken att göra?
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag tror att du missuppfattade min fråga, jag menar hur elhandelsbolaget och dess balansansvarige spelar roll. Eftersom de alla hör till olika BA (balansansvarig) så tänker jag att ersättningen även bör variera då jag antar att alla avtal kan skilja och olika företag kan ta olika mycket av kakan.

Kompatibla elhandelsbolag
Ja, det är olika ersättning. Det har berörts tidigare i forumet.
Och så blir det då det finns så väl olika behov av FCR och olika mycket kapacitet att använda för reglering. Det leder till olika priser på tjänsten (som de olika BA upphandlar).
 
Walle85
D Daniel 109 skrev:
Ja, det var en aspekt som jag fullständigt missat. Vad har elhandlaren med saken att göra?
Elhsndlaren tillhör en viss BA.
 
Ja, men frekvensreglering går ju inte den vägen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men frekvensreglering går ju inte den vägen.
??
Nog är det väl så att BA upphandlar FCR av bla CheckWatts för sitt område.
 
Frekvensen är samma i hela nätet. Det är inget som varierar lokalt. Det är SVK som upphandlar frekvensregleringen vad jag vet.
 
D Daniel 109 skrev:
Frekvensen är samma i hela nätet. Det är inget som varierar lokalt. Det är SVK som upphandlar frekvensregleringen vad jag vet.
https://mimer.svk.se/PrimaryRegulation/PrimaryRegulationIndex
Publicerade priser avser marginalpriser i EUR/MW på avropad kapacitet för produkterna FCR-N, FCR-D upp och FCR-D ned från svenska och danska balansansvariga.
Vad säger du om detta då?

Och priserna är olika för olika elområden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.