rotbackarn rotbackarn skrev:
Det är väl därför man har försäkringar. Om en skada uppstår kollar man om det kan täckas av någon försäkring. Sedan kollar försäkringsbolaget om skadan täcks, eller inte, sedan kollar de om de kan slippa ta ansvar alt. pruta ersättningen max (y)
Nu försöker ju TS inte få ut nåt av sin hemförsäkring "drulle"-försäkring utan istället på lösa grunder anklaga en chaufför...

Som i nuläget har svårt att försvara sig eftersom det finns "film".

/ATW

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Elliss skrev:
Värdet på statyen är inte fastslaget, den är mycket gammal. Minst 100 000kr har vi fått indikation på.
Tillåt mig tvivla.... Speciellt om den stått på er baksida en drös år ute på värmdö.

• Wow
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd
Hemförsäkring täcker nog inte detta som står ute på uppfarten
Chauffören måste ta detta via bilförsäkring

hsd hsd skrev:
Hemförsäkring täcker nog inte detta som står ute på uppfarten
Chauffören måste ta detta via bilförsäkring
Vad får dig att tro att chauffören är skyldig eftersom du säger "måste"?

/ATW

L lbgu skrev:
Även om försäkringen gäller så kan kanske självrisken krävas av föraren. Bara för att man kör i jobbet är man väl inte friskriven för olika misstag man gör i trafiken. Sen kan det ju vara dåligt för löneutvecklingen ifall chefen är sur eller bara tycker att man är en kass förare som kör på stillastående statyer. Finns väl även en pinsamhetsfaktor. Så föraren kan nog ha diverse skäl att neka även om han är skyldig.
Jag har jobbat som chaufför större delen av mitt liv och som anställd chaufför behöver man aldrig betala nåt själv såvitt jag vet. Viss pinsamhetsfaktor finns såklart, men egentligen inget man behöver bry sig om, speciellt när det handlar om dyra saker som statyer för flera hundra tusen.

hsd
A ArneTW skrev:
Vad får dig att tro att chauffören är skyldig eftersom du säger "måste"?

/ATW
Det är nog enda sättet att få ut något från försäkringen, det räcker inte att påstå något till bilens försäkringsbolag

Det verkar inte finnas någon "smoking gun" i videomaterialet, så det är nog ingen mening att skicka det i det här läget. Det finns indicier i form av före och efter-bilder.
Hur stod statyn placerad? Stod den nära uppfarten med armen utstickande? På den del av filmen där man ser lastbilen komma backandes bör man ju kunna se att lastbilen kommer att köra i armen. Det gäller ju att kunna återskapa händelseförloppet. Om det nu finns luckor i filmen gäller det ju att placeringen av statyn hänger samman med vad som setts på videon.

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Tror inte för en sekund på att lastbilen ens åsamkat skadan
Filmen "av okänd" anledning just inte det
Stod i vägen precis. Bla bla

Bedrägeri försök kanske från ts sida?
Varför skulle hen skriva här om hen försöker utföra ett bedrägeri? Det vore väl oerhört korkat?

Anna_H Anna_H skrev:
Varför skulle hen skriva här om hen försöker utföra ett bedrägeri? Det vore väl oerhört korkat?
Nej varför det?

• Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En som är korkad nog att försöka sig på ett bedrägeri kanske är tillräckligt korkad att skriva om det? Det ena utesluter ju inte det andra.

Därmed inte sagt att TS är korkad och/eller en bedragare.

Keiller Keiller skrev:
En som är korkad nog att försöka sig på ett bedrägeri kanske är tillräckligt korkad att skriva om det? Det ena utesluter ju inte det andra.

Därmed inte sagt att TS är korkad och/eller en bedragare.
Kommer osökt att tänka på kapten klänning. Om man låtsas som man är oskyldig kanske alla tror det också. Men dömer inte ts.

E Elliss skrev:
Haha, statyen är häftig oavsett arm eller inte! Men den är ett arvgods som vi är rädda om oavsett pengavärde.
Att "förvara" saker värda över 100 000 kr på en uppfart skulle jag inte beskriva som att man är rädd om saker och ting.

• Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Att "förvara" saker värda över 100 000 kr på en uppfart skulle jag inte beskriva som att man är rädd om saker och ting.
Vad anser du om folk som ställer en nyköpt bil för ca. 500 000 på något obevakat ställe? Att ha en staty för en femtedel av värdet inne på sin egen tomt måste väl ändå vara bättre än det ;)

• Gilla
camaro z28 och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad anser du om folk som ställer en nyköpt bil för ca. 500 000 på något obevakat ställe? Att ha en staty för en femtedel av värdet inne på sin egen tomt måste väl ändå vara bättre än det ;)
Äpplen och päron. En bil hör hemma på en uppfart. Det gör inte en dyrbar staty när man dessutom vet att det ska komma en leverans med lastbil. Jag har inga åsikter om folk som har klockor för 200 000 kr på sig heller men jag tycker inte att man ska förvara klockan ovanpå sin brevlåda om nätterna. :cool: Oaktsamhet skulle jag kalla det men där kanske våra åsikter skiljer sig.

• Gilla
  • Haha
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Äpplen och päron. En bil hör hemma på en uppfart. Det gör inte en dyrbar staty när man dessutom vet att det ska komma en leverans med lastbil. Jag har inga åsikter om folk som har klockor för 200 000 kr på sig heller men jag tycker inte att man ska förvara klockan ovanpå sin brevlåda om nätterna. :cool: Oaktsamhet skulle jag kalla det men där kanske våra åsikter skiljer sig.
Oavsett om det är dumt eller inte att ha statyn där den stod så är den som kör på den skyldig. Om han inte såg den så borde han antagligen inte ha körkort då hans synfält uppenbarligen inte är tillräckligt. Hade det varit ett barn som suttit där så hade han väl kört på barnet, men det hade väl enligt dig varit barnets fel som satt på en uppfart.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.