Hej igen
Tack för de fina svaren. Men vi har bytt lite planer nu. Struntar i farfars gammelmodiga med tre olika gjutningar, sula, kant (de 55 cm från backe till färdigt golv, som man normalt murar) och sen valvet. Kör nu istället med sk L-block och sen gjuter formen. Mycket enklare. Fyllt upp hela plattan med singel och isolering.
Nu till min fråga. Har nu alltså ett lass på ca 8 m3 mursand på gården (dålig planering..) och singlet som är kvar sedan vi fixade markbädd. Kanske inte var 8-16 som jag trodde utan snarare 7-10 kanske??.
Går de bra att köra med dessa material till den gjutningen? Känns så trist att köpa betongen när jag redan har råvarorna hemma. Köra med mina grejor +25% cement extra?? Kör med en traktorblandare med förhoppningsvis större och lite jämnare satser. 27m2 är utbyggnaden.
Tack för de fina svaren. Men vi har bytt lite planer nu. Struntar i farfars gammelmodiga med tre olika gjutningar, sula, kant (de 55 cm från backe till färdigt golv, som man normalt murar) och sen valvet. Kör nu istället med sk L-block och sen gjuter formen. Mycket enklare. Fyllt upp hela plattan med singel och isolering.
Nu till min fråga. Har nu alltså ett lass på ca 8 m3 mursand på gården (dålig planering..) och singlet som är kvar sedan vi fixade markbädd. Kanske inte var 8-16 som jag trodde utan snarare 7-10 kanske??.
Går de bra att köra med dessa material till den gjutningen? Känns så trist att köpa betongen när jag redan har råvarorna hemma. Köra med mina grejor +25% cement extra?? Kör med en traktorblandare med förhoppningsvis större och lite jämnare satser. 27m2 är utbyggnaden.
micke_frid skrev:Hej igen
---
Om du så blandar med en tvångsblandare, så blir den färdiga betongen inte bättre för det. Kvalitén hänger fortfarande på hur siktkurvan i ballasten ser ut. Det du kan kompensera med ökad cementhalt är att kornen har större yta i förhållande till vad du skulle ha haft med rätt siktkurva och då garanterat blir omslutna av cementlimmet. Men hållfasthetsmässigt är det fortfarande en dålig btg.blandning. Så det beror alldeles på vilka påfrestningar som kommer ner på betongen i färdigt skick. Får den t.ex. dragpåkänningar och är armerad för normal btg.kvalitet kan du råka ut för att den spricker. Vid rent tryck är dock risken mindre att något händer. Ska du därför använda den i plattan så får du oxå öka på med mer armering för att slippa sprickbildningen. Frågan är då vilket som lönar sig mest; köpa riktig btg. och armera som det ska, eller; köpa mer cement och armeringsjärn för att kompensera för sämre siktkurva.
Jag skulle utan tvekan skaffat rätt siktkurva genom att tillsätta de graditioner som saknas för att vara på den säkra sidan. Ett lass gjutgrus kan inte kosta så mycket.
Betong med mycket fin matrial. Prov tryckningarna visade faktis att den var starkare. Men visst man mer fin matrial man använder ju mer cement. Man kan använda sig av tillsatser med. Så man slipper höja så cementhalten så mycket. När vi skaffade vår haruup blandare. labbat jag mycket med olika recept å provtrycktning.. Rätt mycket mikel innan får till det kan ja lova dig
Det är faktis lite. Fel å säga att hållfastigheten blir sämre med 0-2 sand 7-10 singel. Det är faktis prov testat.
Betong med mycket fin matrial. Prov tryckningarna visade faktis att den var starkare. Men visst man mer fin matrial man använder ju mer cement. Man kan använda sig av tillsatser med. Så man slipper höja så cementhalten så mycket. När vi skaffade vår haruup blandare. labbat jag mycket med olika recept å provtrycktning.. Rätt mycket mikel innan får till det kan ja lova dig
Rätt mycket mikel, låter ju inte särskilt bra. Men har du inte nåt fint recept till mig?
Den heter 0-4 mursanden enligt fakturan. Kostade 1500 plus frakt. ( blir iallafall rätt mycket över, men lika bra att ta full bil tänkte jag, när frakten kostar så mycket) Blir nog ca 2200. Känns onödigt då att bara inte använda. Men vi pratade iofs och göra en liten beachvolleyplan på ängen vi äger istället...
Men hur ska vi nu göra... Står i valet och kvalet. Hade nog beställt bil från början, men farfar som är snickare tyckte vi skulle "köra" själv, så då litade jag på det, men mursanden var inte hans fel....
Men känns inget bra nu när jag har ett stort lass mursand plus rätt mycket singel 7-10 hemma. Och då ändå beställa en betongbil. Eller ska jag försöka få tag på en skvätt gjutgrus?
Kan nog i värsta fall åka till grustaget och gräva fram några liter själv också och blanda in i resten, men då blir det kanske bara ännu struligare att blanda.
Vad menar du för tillsatser
Usch vilket strul och krångel för en sån liten platta, är nog egentligen inget att bråka om, för de är rätt små summor i sammanhanget, men kan ändå inte släppa att de känns "harmligt" läs onödigt att inte använda mina råvaror! Men onödigt är nog fel ord om plattan spricker....:eek:
Den heter 0-4 mursanden enligt fakturan. Kostade 1500 plus frakt. ( blir iallafall rätt mycket över, men lika bra att ta full bil tänkte jag, när frakten kostar så mycket) Blir nog ca 2200. Känns onödigt då att bara inte använda. Men vi pratade iofs och göra en liten beachvolleyplan på ängen vi äger istället...
Men hur ska vi nu göra... Står i valet och kvalet. Hade nog beställt bil från början, men farfar som är snickare tyckte vi skulle "köra" själv, så då litade jag på det, men mursanden var inte hans fel....
Men känns inget bra nu när jag har ett stort lass mursand plus rätt mycket singel 7-10 hemma. Och då ändå beställa en betongbil. Eller ska jag försöka få tag på en skvätt gjutgrus?
Kan nog i värsta fall åka till grustaget och gräva fram några liter själv också och blanda in i resten, men då blir det kanske bara ännu struligare att blanda.
Vad menar du för tillsatser
Usch vilket strul och krångel för en sån liten platta, är nog egentligen inget att bråka om, för de är rätt små summor i sammanhanget, men kan ändå inte släppa att de känns "harmligt" läs onödigt att inte använda mina råvaror! Men onödigt är nog fel ord om plattan spricker....:eek:
Nice, då blev det ju en rejäl besparing, + träningsverken då förstås, vet inte om det räknas som + eller - i kalkylen.Fasting65 skrev:Jag dubbelkollade betongpriset igår. Min granne ska gjuta 2 kubik. Han har fått lägsta pris på 4500 kr (han har ringt 3 leverantörer). Då ingår 30 minuter lossning.
Rättelse: Min betong kostade 1400 - inte 2000 kr. Armeringsstålen hade jag varit tvungen att köpa oavsett om jag blandat själv eller köpt färdigbetong från lastbil.
Bärsen kan vi också stryka. Den hade troligen konsumerats också, så den hade jag inte heller sparat in med betongbil.
Jag sparade således 3100 kronor på min gjutning jämfört att köpa betong.
Jag funderar på att gjuta platta och sen mura en frigga med lecablock. En platta till en frigga borde dra sådär en 1,5 kubik med nya friggamåtten och 10 cm tjocklek på plattan. Den plattan borde man väl kunna gjuta själv för ett par tusen. Ställer väl inga superkrav på kvaliteten när den ska vara under tak.
Jag ska blanda 4 kubik betong för att gjuta sula för ett källarbygge om ngn vecka och ringde grusgropen i närheten av byggplatsen för att förvissa mig om att de hade 0-8 och 8-16 fraktion i lager som tydligen är vad som gäller för den optimala betongen.
Nu var väl mannen jag pratade med förvisso av det äldre gardet, men han sa att det är 0-16 som gäller, då har man allt i ett, både fint och grovt material.
Duger den blandningen eller ska jag strunta i hans råd och köpa 0-8 och 8-16 istället som jag tänkt från början?
Nu var väl mannen jag pratade med förvisso av det äldre gardet, men han sa att det är 0-16 som gäller, då har man allt i ett, både fint och grovt material.
Duger den blandningen eller ska jag strunta i hans råd och köpa 0-8 och 8-16 istället som jag tänkt från början?
Jag kan inte siktkurvurna vör dessa fraktioner, men jag gissar att man inte får 0-16 om man blandar 0-8 och 8-16. Storleken på stenarna är förstås samma, men mängden av varje storlek är olika, dvs olika siktkurva.
Kolla lite mer här:
http://www.dklbc.se/material/siktkurvor
....har inte detaljstuderat så jag vet inte om informationen där stödjer min gissning. Jag skulle iaf köra på det traditionella receptet.
Kolla lite mer här:
http://www.dklbc.se/material/siktkurvor
....har inte detaljstuderat så jag vet inte om informationen där stödjer min gissning. Jag skulle iaf köra på det traditionella receptet.
Redigerat: