2 829 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Cellplast i golvbjälklag
IOM att jag behöver läkter för att bära trossbottenskivan. Kan jag då använda dem som den undre biten i en I balk? Sen går jag ner i dimension till en 20x100 planka som mittenbiten för att sedan sätta en mindre regel, säg 22x45.
alltihopa skruvas ihop på med lagom mellanrum uppifrån och nedifrån samt självklart är den nedre plankan impregnerad.
då kan jag vila trossbotten imellan balkarna utan läkter och sparar en hel del vikt på hela konstruktionen.
alltihopa skruvas ihop på med lagom mellanrum uppifrån och nedifrån samt självklart är den nedre plankan impregnerad.
då kan jag vila trossbotten imellan balkarna utan läkter och sparar en hel del vikt på hela konstruktionen.
I en regel / planka går fiberriktninge åt ett håll .
Men trä är ofta segt , till en viss gräns då.
I en MDF är fiberrikningen åt alla möjliga håll , så ett sådant material är starkt åt flera håll .
Därav en masonit balk är konstruerad som den är .
Att bygga en balk i enbart reglar/plankor , nä .
Men trä är ofta segt , till en viss gräns då.
I en MDF är fiberrikningen åt alla möjliga håll , så ett sådant material är starkt åt flera håll .
Därav en masonit balk är konstruerad som den är .
Att bygga en balk i enbart reglar/plankor , nä .
Okej, tänkte att det skulle vara lättare IOM att jag inte behöver skära ut långa plankor utan att dom är fårdiga åt mig
men om jag kör två 45x45 reglar, vad behöver jag då för någon tjocklek på skivan i mitten? Och röker det att bara limma fast den?
Hittade den här varianten också, där man slipper fräsa etc, skulle det fungera?
men om jag kör två 45x45 reglar, vad behöver jag då för någon tjocklek på skivan i mitten? Och röker det att bara limma fast den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade den här varianten också, där man slipper fräsa etc, skulle det fungera?
En killgissning 10 mm MDF eller 12 mm byggplywood .
Extremt svårt att ge en rekommendation ang mått / tjocklek på egentillverkade träbalkar .
Tillverkar du balkarna som en låda så kan du säkerligen gå ned ännu mer på tjocklek på MDF/plywood .
Höjden på din egentillverkade träbalk borde också spela en viktig roll .
Skruv / limma är nog det som gäller om du ej fräser ett spår i träreglarna .
Att använda 2 st 25 x 45 borde vara sämre än 1 st 45 x 45 , trä är ju inte perfekt , fibrer kan svänga av tokigt + kvistar i en tunn regel är inte bra .
Extremt svårt att ge en rekommendation ang mått / tjocklek på egentillverkade träbalkar .
Tillverkar du balkarna som en låda så kan du säkerligen gå ned ännu mer på tjocklek på MDF/plywood .
Höjden på din egentillverkade träbalk borde också spela en viktig roll .
Skruv / limma är nog det som gäller om du ej fräser ett spår i träreglarna .
Att använda 2 st 25 x 45 borde vara sämre än 1 st 45 x 45 , trä är ju inte perfekt , fibrer kan svänga av tokigt + kvistar i en tunn regel är inte bra .
Liknande trådar
-
Annat än cellplast under betongplattan i hus byggt på 90-talet?
Grund & Markarbeten -
Höjer cellplast-isolering temperaturen på poolen?
Pool -
Klarar cellplasten trycket från marken?
Grund & Markarbeten -
Kan man ha cellplast som blindbotten i golvbjälklag?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Golvbjälklag plintgrund cellplast
Isolering