Jag känner att jag inte riktigt kan hålla tyst här längre... CE-märkning gäller för företag och visar kunden (annat företag/privatperson) att deras produkt uppfyller alla krav som gäller för just denna produkt inom den inre marknaden (EU). Om något företag vill importera en produkt (t.ex. garageport) utanför den inre marknaden så måste det importerande företaget se till att CE-märka produkten innan den säljer vidare produkten inom den inre marknaden. Annars kan man få stora sanktionsavgifter.
En privatperson som bygger en garageport själv behöver absolut inte CE-märka sin port.

Det garageportstillverkaren säger är att du bara ska köpa en ny port av företag som säljer ce-märkta produkter. Dels för att du då vet att porten uppfyller alla de krav som EU direktiven och alla (känns ibland som miljoner) standarder säger. Dels att företaget som säljer en icke ce-märkt port gör något som är olagligt i enlighet med Ce-direktivet.
Så du som bygger ihop din egen port kan fortfarande vara lugn rent juridiskt. Däremot så vill man säkert att ens egenbyggda port ska vara säker, vilket inte historien förtäljer...

"Du har helt rätt. Gör man det åt sig själv så finns inget krav på CE-märkning över huvud taget."

"En privatperson som bygger en garageport själv behöver absolut inte CE-märka sin port. "

Det stämmer faktiskt inte. När det gäller maskiner är det aldrig tillåtet att frångå maskindirektivet, även om man bygger något för privat bruk.

"§80 A person manufacturing machinery for his own use
A person who manufactures machinery for his own use is considered as a manufacturer and must fulfil all the obligations set out in Article 5. In that case, the machinery is not placed on the market, since it is not made available by the manufacturer to another person but used by the manufacturer himself. However, such machinery must comply with the Machinery Directive before it is put into service"

Mikael_L
Ja man kan väl säga att den texten menar att produkten inte ska eller kan CE-märkas iom att den inte sätts på den gemensamma inre marknaden.

Men den ihopsatta maskinen ska ändå uppfylla maskindirektivets säkerhetskrav.

Får man bygga ihop en egen vedkap, eller klyv, eller vedklipp tro ... :thinking:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja man kan väl säga att den texten menar att produkten inte ska eller kan CE-märkas iom att den inte sätts på den gemensamma inre marknaden.
Nej, det är inte vad som står. Det står helt otvetydigt att även maskiner för eget bruk ska uppfylla artikel 5 (dvs CE-märkning), även om de inte sätts på marknaden.

F f91jsw skrev:
Nej, det är inte vad som står. Det står helt otvetydigt att även maskiner för eget bruk ska uppfylla artikel 5 (dvs CE-märkning), även om de inte sätts på marknaden.
Och om man inte gör det så... kommer åklagare väcka åtal?

Jag flyttar in i ett hus med garage om en vecka, det är ny port utan motor, men jag tänker givetvis montera dit en.

Jag har egen firma registrerad i branschen, undra om jag själv kan CE märka min port
:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.