6 861 läst · 30 svar
7k läst
30 svar
Cc avstånd på 45*45 (2,55 m) reglar
Hej igenRickard. skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar men givetvis är 70mm stabilare men jag har båda varianterna i mitt hus och jag känner ingen direkt skillnad. Jag har valt att ställa 45x70 åt "fel håll" någon gång för att slippa jobba med krokiga 45x45. Ansluta mot trä eller betong görs väl likadant oavsett regeldimension.
Som svar på första frågan se bild
[bild]
Jo det sker på samma sätt oavsett betong eller trä det är bara att mina 50-tals väggar är utmanade att skruva in saker i redan som det är, ojämna, olika mått upptill och nedtill osv. Jag uppskattar att läsa tips och erfarenheter. Kanske en ide då att använda både felvända 70 reglar och 45 reglar då jag redan beställt 45 reglar. Så du menar att du inte upplever någon större skillnad på stabiliteten? Att förstärka på diagonalen är också bra om man har smalare reglar. Eller att kombinera 45 reglar med stålreglar till ramen. (Fler får gärna kommentera denna tanke)
Tack för ett gott skratt och bra tips, vilken fantastisk bild.
Husägare
· Stockholm
· 686 inlägg
45 regel duger gott med våningshöjder runt 2,50. Vad gäller ljudreduktionen pga vekhet så stämmer det inte. Något sämre än en 70 regel med ett 2-3 dB kanske.A Arne Vedefors skrev:
Reglar man 450 cc och dubbka skivlsger duger det gott. Kanske inte att köra in stridsvagnar i. Men som en simpel innervägg i en bostad är det ok. På gränsen mellan kök och sovrum kanske.
Personligen föredrar jag 70 och alltid plåtregel. Kör jag trä så blir det ändå skp minst i tak helst i golv också.
Jag delade av ett stort sovrum (22m2) till 2 mindre med 45/70 regel, osb samt 6mm gips på ena sidan av utrymmesskäl och 13mm på andra.
45 kan bli lite vingligt, vilket spelar liten roll.
Men mellan 2 rum som vardag/sovrum skulle jag absolut slå till på 120 om jag hade möjligheten främst för ljuddämpning mellan rummen.
Jag gjorde min vägg mellan 2 sovrum så bred jag kunde utan att flytta på en badrumsdörr, det blev ur ljudisoleringssynpunkt okej, men hade gärna använt 120 om jag haft utrymmet.
45 kan bli lite vingligt, vilket spelar liten roll.
Men mellan 2 rum som vardag/sovrum skulle jag absolut slå till på 120 om jag hade möjligheten främst för ljuddämpning mellan rummen.
Jag gjorde min vägg mellan 2 sovrum så bred jag kunde utan att flytta på en badrumsdörr, det blev ur ljudisoleringssynpunkt okej, men hade gärna använt 120 om jag haft utrymmet.
Hej igenRickard. skrev:Det är inget konstigt eller ovanligt med 45x45 reglar på icke bärande innerväggar. Cc60 duger fint och det blir tillräckligt(för det mesta)stabilt, särskilt med 2x skivor. Vill du använda 90cm gips så kör du cc45.
Ett problem med 45x45 är att hitta av tillräckligt kvalité, jag tycker väldigt ofta dom är allt annat än raka från bygghandeln.
Du hade så bra handfast svar senast så hoppas att du kanske kan hjälpa mig igen. Det var slut på 70 reglar så det blev 45mm ändå. Har äntligen upp takregeln mot det fruktansvärda betongtaket. Har förankrat med 10 mm rejäl betongskruv, plugg och kraftlim. Regeln sitter där den sitter. Men jag funderar nu över cc avstånd på dessa skruvar så jag inte gjort bort mig. Vi fick i 4 skruvar, längd på regeln är 3,86. Tänker nu, tänk om jag underdimensionerade nu. Men kom verkligen inte igenom betongen på egen hand (trots en Monster betongborr ), det var min syster som hjälpte mig med de andra 4. Funderar om man kan komma undan med vinkeljärn istället . Lyssnar gärna på dina kommentarer kring detta. Cc varierar nu mellan skruvarna. Jag kan återkomma med bild och mer exakta cc måtten
stort tack på förhand
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Hej på er
Tänkte för lärdomens skull återkoppla att det gick finfint att bygga en skiljevägg med 45*45 reglar. Med flera tvärreglar och osb blev den mycket stabil och några vinkeljärn. Det var sant att 45 reglar ofta är krokiga. Skulle jag göra om detta skulle jag ta felvända 70 reglar.
Tack för era svar och lycka till med era projekt 👌🏾
Tänkte för lärdomens skull återkoppla att det gick finfint att bygga en skiljevägg med 45*45 reglar. Med flera tvärreglar och osb blev den mycket stabil och några vinkeljärn. Det var sant att 45 reglar ofta är krokiga. Skulle jag göra om detta skulle jag ta felvända 70 reglar.
Vad är en felvänd 70 regel?N NatBat skrev:Hej på er
Nu var det ju redan klart&betalt men som en kuriositet kan jag nämna att i det tidiga 90-talet var jag elmontör en kort period och vi gjorde el åt en hustillverkare där alla icke bärande innerväggar var 45*45 tomma utan isolering med 13 mm gips och det fungerade ju, om än lite skramligt.