Vad ska du använda tigersågen till ?
Tigersågar har ett problem om planen är att såga träd eller nåt tjockare i att bladet bara rör sig en relativt kort sträcka fram och åter.
Sågbladet får aldrig chansen att bli av med spånen utanför stammen då vissa tänder hela tiden är inuti stammen. Sågen slutar att skära då spånutrymmet mellan tänderna är proppfullt.
Man får såga med hela maskinen på samma vis som med en fogsvans för att få ut spånen.
En maskin med pendling gör troligen detta fenomen lite bättre men fn vet. ( min maskin utan pendling är kass på träd.)
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Ja det ger ju lite ångest att köpa ett batteri som antagligen inte kommer användas till mer än en maskin det får jag erkänna =)

Tillåter mig själv att snegla lite på Makitas sortiment,
DJR188T för 1800 med batteri känns prisvärt? Annars är det om man ska gråta ut 2600 riksdaler för DJR186RT. Ni som har en mindre variant och en i klass med DJR186RT....hur ofta åker den stora fram och till vad?

Ingen av dessa har pendlingsfunktion...är det ett must have eller tjänar man bara några sekunder här och där så kvittar för mig som ska göra enklare jobb inte jobba många timmar med den?
Det är rejäl skillnad pendling/icke-pendling för vissa typer av jobb. Inte för metall men vid tung sågning i tjockt trä kan det lätt vara en faktor två-tre i hastighet. Min 36V batteri-Hikoki sågade betydligt snabbare än brors pendlingslösa nät-Makita när vi tog ner en timmerlada i somras.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag har en bosch med pistolgrepp som jag våldade medi trädgården med hela helgen. Riktigt kunglig är den.
4 stora äppelträd fick sig en rejäl bantning.
 
Kul med en aktuell tråd om tigersågar. Hijackar tråden lite.. Ute efter en batteridriven tigersåg med pendlarfunktion. Har en del stubbar som ska sågas bort inför dränering och sedan det vanliga rivningstjafset som tilltänkt ändamål.
Är en sån där Ove som lånat diverse maskiner av folk vid behov. Har sedan tidigare och endast en ryobi skruvdragare typ. Inte köpt in mig på något specifikt märke således.
Kan tänka mig att casha uppåt 4500 för såg och batteri.
 
V vemvardetsomkasta skrev:
Kul med en aktuell tråd om tigersågar. Hijackar tråden lite.. Ute efter en batteridriven tigersåg med pendlarfunktion. Har en del stubbar som ska sågas bort inför dränering och sedan det vanliga rivningstjafset som tilltänkt ändamål.
Är en sån där Ove som lånat diverse maskiner av folk vid behov. Har sedan tidigare och endast en ryobi skruvdragare typ. Inte köpt in mig på något specifikt märke således.
Kan tänka mig att casha uppåt 4500 för såg och batteri.
Verkar som att tigersågar ofta säljs nakna, alltså utan batterier. Kanske du kombinerar detta borrmaskinskit där du får med med 2st 5,0 Ah batterier;
https://www.proffsmagasinet.se/mask...ragare-med-50ah-batterier-och-laddare-2330046
med denna?
https://www.proffsmagasinet.se/mask...a-tigersag-utan-batterier-och-laddare-2330238

Samma manöver går säkert att göra även på andra märken, men just den där sågen hade pendelfunktion åtm.

EDIT: Ser nu att den där sågen ska ha 36V batterier, så just den kombon som jag föreslog här ovan funkar ej..
 
Tack för goda råd allihopa. Här finner man hjälp som vanligt
AEG verkar återkomma som en testvinnare i flertalet tester som gjorts i närtid. Ska titta närmare på deras brushless variant och lite andra av deras produkter övriga produkter.
 
Tycker det här testet av Gör Det Själv är väldigt intressant just för frågan angående pendling och hur mycket det är värt. Makitan utan pendling slår alltså AEGn med pendling i tid. Undre tiden är kapning av furustolpar. Dom som designade Makitan har alltså lyckats göra något väldigt smart. 2mm längre slaglängd, men jag skulle också vilja se siffror på kraften i rörelsen för jag tror det är en del av förklaringen. Alltså att kunna köra full hastighet trots motstånd. Tankar?

Jämförelsetabell över reciprosågar med fokus på Makita DJR187Z som presterar utan pendling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
tycker inte att pendling eller inte är avgörande,mera kraften och TYNGDEN i maskinen,lätta sågar hoppar mest omkring:) snabbfäste för bladet underlättar också.
 
Jag har en AEG och det är en klart märkbar skillnad om man slår av eller glömmer slå på pendlingen när man sågar i trä. Hur den står sig i konkurrens med andra vet jag dock inte eftersom jag inte har jämfört...
 
useless useless skrev:
Jag har en AEG och det är en klart märkbar skillnad om man slår av eller glömmer slå på pendlingen när man sågar i trä. Hur den står sig i konkurrens med andra vet jag dock inte eftersom jag inte har jämfört...
Ja det tvivlar jag ju inte en sekund på! Däremot verkar det finnas andra faktorer som inte framgår ur det tillverkarna väljer att gå ut med i databladen som påverkar hur snabbt dom sågar.

Det är inte omöjligt att pendlingskonstruktionen också kostar kraft eller vad det kan vara. Vi behöver hitta nån som jobbar med att konstruera tigersågar helt enkelt! =)
 
A
Det beror kanske på hur man sågar,håller man hårt tryck på sågen är ju pendlingen betydelselös.
 
Handyman 1 skrev:
Det beror kanske på hur man sågar,håller man hårt tryck på sågen är ju pendlingen betydelselös.
Mmm intressant. Dom flesta tester på Youtube så verkar dom ju hänga en vikt på sågen för att få samma tryck på alla sågar i alla tester. Kanske förstör pendlingens funktion menar du? Varför gör det det, vad är poängen med pendling?
 
Handyman 1 skrev:
Det beror kanske på hur man sågar,håller man hårt tryck på sågen är ju pendlingen betydelselös.
För metall(järn) gör det ingen nytta med pendling, för tjockare trä är det en jädra skillnad, lite förvånad att du inte upplevt det. Vad använder du för tigersågar och vad har du sågat med dessa?
 
nanowire nanowire skrev:
För metall(järn) gör det ingen nytta med pendling, för tjockare trä är det en jädra skillnad, lite förvånad att du inte upplevt det. Vad använder du för tigersågar och vad har du sågat med dessa?
Du läste inte testet jag klistrade in idag? Den snabbaste sågen i testet (på att såga trä) saknade alltså pendling, så det finns uppenbarligen viktigare faktorer här som spelar in.

Men en såg som är optimerad för pendling så är det såklart snabbare med den på än avstängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.