Dagens begivenheter har varit planering, planering och planering!
Detaljerna för köket börjar komma på plats och vi har nu underlag från olika leverantörer. Ni vet säkert själva att man är in och pillar i detaljer ända tills beställningen är gjord.
Den är inte lagd ännu...

Principerna är dock en kökshalvö som binder samman allrummet med köket och få det att harmonisera som ett rum. Ljusa luckor i allrummet och mörka i köket. Stor diskho med en stor blandare och en fläkt med glaskåpa som är bredare än hällen.

De första tankarna från Sketch Up...
kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...börjar bli halvvägs till verklighet!
köksplan.jpg
Skapa konto

köksplan 2.jpg
Skapa konto

Jag skulle nog skippat hörnskåpet och kört raka skåp hela vägen. Mina hjärna säger att det skulle se bättre ut iaf.
Dessutom då jag gjorde mitt förra kök fick jag en fråga om jag verkligen skulle ha lådhurts bredvid spisen då det lätt kan bli en trappa för små barn så dom når spisen på ett lätt sätt. Det beror så klart på boendesituation då. Det var i en 2rok där det inte var så stor tanke att ha små barn.

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Thomas59
Grymt fint blir det!

En del av helgens begivenhet gick till ett besök i slöjdaffären för att inhandla den omtalade slipklossen.

DSC_1246.jpg
Skapa konto

Valde två olika satser med slipnät 120 + 180 korn utöver det blandade paketet som följde med startpaketet. Nu är det upp till bevis och se om den levererar utlovat resultat med dammfri slipning.

• Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Är du precis lika nöjd som jag?

Väldigt värd pengarna :)

lorens skrev:
Är du precis lika nöjd som jag?
Ramnemark skrev:
Väldigt värd pengarna :)
Ber att få återkomma med rapport då jag med spänning väntar på att få packa upp prylarna! Men detser onekligen riktigt lovande ut! :)

• Gilla
lorens
  • Laddar…
Ännu ingen slipning och därav ingen rapport angående Mirka.
Däremot kom ett samtal från elektrikern som lät hälsa att golvvärmen nu var inlagd i både hall och badrum varpå dessa är klara att flytspackla. Riktigt skönt!
Hans faktura visade att han lagt in 40 m T2 blå 10 i hallen som är på knappt 5 m2. Det innebär att vi har runt 80w/m2 så kallt lär det knappast bli...
I badrummet blev det 60 m till golvytan som är 10m2 och även det lär nog bidra till en skön komfortvärme!

Enligt "säkra källor" har man varit på besök idag från våtrumsfirman så vem vet, kanske är det redan flytspacklat...inget är som väntans tider! :wow:

Den enda graniten är på plats, det blir bra!
Nu är allt upp till mattläggaren men vi tror att det blir en fulländad kombination när det väl är klart i badrummet.
Resten av fönsterbänkarna i huset blir Carrara marmor som matchar husets miljö bättre än vad en svart granitbänk skulle gjort...

PS: Spackling på bilden tar vi inget ansvar för utan det står GVK-firman för...

DSC_1312.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Ja det blir ett verkligt fint hus det där. (y)

Kul när kamerans objektiv ger fönstret timglasform. Jag tänkte först att nu har inre smygarna tyvärr blivit rejält böjda. :eek: :)

Mikael_L skrev:
Kul när kamerans objektiv ger fönstret timglasform. Jag tänkte först att nu har inre smygarna tyvärr blivit rejält böjda. :eek: :)
Sjukt roligt 😁 !
Var faktiskt tvungen att verifiera bilden med att gå och titta på verkligheten och den var rak och fin. Kunde då inte låta bli att titta på äldre bilder i luren...

Ännu ett ryck är gjort på Casa di Montagne och som vanligt tycker man inte att man hinner med så mycket. Det riktigt intressanta är när man tittar på kort som är tagna under arbetets gång, då inser man hur mycket som faktiskt är gjort!

Nu ligger fokus på att få klar tvättstugan för att få in värmepumpen och kunna börja driftsätta huset med ventilation och värme. till vår hjälp har vi nu tagit in våtrumsfirman som även ska göra golvet i tvättstugan.

I nuläget har våtrumsfirman flytspacklat hall, tvättstuga och badrum och dessförinnan var elektrikern där och la golvvärme i hall och badrum.

Planen var att vi skulle montera fönsterbänk/smyg och dörr i badrummet samt skiva samtliga väggar i tvättstugan och sätta dörrar för att våtrumsfirman sen ska fortsätta.

Steg ett som var att göra klart badrummet avhandlas nedan i detta inlägg.

DSC_1276.jpg
Skapa konto

Innan fönstersmygar och fönsterbänk monterades skulle vi foga fönstret mot byggplasten. Som rookie inom detta byggmoment blev det en hel del googlande för att hitta rätt. Vi någon tråd här på byggahus sprang jag på en firma jolat.se i Åkersberga/Stockholm som håller på med fogning och här har man bottningslister! Här fick jag hjälp och kunde även införskaffa det som behövdes. Bottningslister för alla fönster och dörrar (vilket blev nästan 2 fulla sopsäckar) och även en del fog som blev Bostik 1566.

Sen var meningen att dörren till badrummet skulle placeras på flytspacklet med badrumströskel för uppvikning av mattan. När vi står med karmen i dörrhålet inser vi att vi har två problem. Den ena är att flytspacklet har läckt i ena änden där dörren ska stå så den kommer att stå snett. Det andra är att snickaren har gjort dörrhålet lågt för dörren ska kunna stå på flytspacklet... Suck!
Resultatet blir att ställa dörren på golvet utanför flytspackelkanten men då slutar badrumströskeln i kant med flytspacknivån så en ny tröskel får "byggas" av två badrumströsklar så att det fortfarande gå att göra uppviket. Bara till att slakta, limma och skruva.

DSC_1318.jpg
Skapa konto

Badrummet från utsidan, tänk att det gör så mycket med en dörr!

DSC_1315.jpg
Skapa konto

Vem har sagt att ett bygge ska gå "enligt plan"?

Wow. Verkligen fint! Kämpa på!!!

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
viltfjall skrev:
Wow. Verkligen fint! Kämpa på!!!
Tackar, ibland behöver man lite stöd!
Du har har några riktiga resor att se tillbaka (och framåt) på. Delar dock inte helt din uppfattning om att man kan tröttna på havet och synen av en fri horisont, även om den är stormig och allt skumpar runt...men visst kan det vara skönt att kliva iland ;)

• Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Att bli mätt är väl kanske inte detsamma som att aldrig bli hungrig igen. Men som dom säger, havet ligger ju kvar :)

Nu skall jag forstätta att läsa mig tillbaka på bygget, mycket pyssel ser jag. Kul med något som vågar sig på det själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.