Medlem
· Kronobergs län
· 18 inlägg
Tack Jonathan/jocu för snabbt svar! Frågor kommer säkert! Vi börjar nu i helgen som sagt.
/Jonas
/Jonas
Medlem
· Kronobergs län
· 18 inlägg
Kort statusrapport (lägger ut bilder någonstans senare):
* Lördag: stolpar/balkar/takstolar/läkt/takpannor
* Söndag: panel förråd/dörr/panel en av tre takstolar+sågat men ej uppsatt de andra två/vindskivor/hängrännor 50% klart.
Fullt funktionellt på en helg - men jobbigt var det!
/Jonas
* Lördag: stolpar/balkar/takstolar/läkt/takpannor
* Söndag: panel förråd/dörr/panel en av tre takstolar+sågat men ej uppsatt de andra två/vindskivor/hängrännor 50% klart.
Fullt funktionellt på en helg - men jobbigt var det!
/Jonas
Jag har köpt en carport från carporten.se och med facit i hand så skulle jag har följt rådet från min snickare att låta en arkitekt rita min carport. Med tanke på vad som levererades så hade det både blivit billigare och bättre.
Det som levererades från carporten.se var i praktiken en knapphändig byggbeskrivning och en hög med virke av mycket blandad kvalitet, en del fanns det för mycket av och en del fanns det för lite av så jag var tvungen att komplettera allteftersom snickarna byggde. u står carporten på plats men jag skulle inte beställa därifrån igen eller rekommendera någon att göra det. Som min snickare uttryckte det: "man får mycket virke för 50.000 så den här högen känns ganska dyr."
Det som levererades från carporten.se var i praktiken en knapphändig byggbeskrivning och en hög med virke av mycket blandad kvalitet, en del fanns det för mycket av och en del fanns det för lite av så jag var tvungen att komplettera allteftersom snickarna byggde. u står carporten på plats men jag skulle inte beställa därifrån igen eller rekommendera någon att göra det. Som min snickare uttryckte det: "man får mycket virke för 50.000 så den här högen känns ganska dyr."
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Hur många timmar tog det för snickaren att bygga ihop den?
Det tog nästan två veckor och då var dom två som jobbade. Det är som sagt en rejäl hög brädor som dyker upp och det var opreparerat så allt behövde sågas, sorteras och vad som nu kan behöva göras.hempularen skrev:
När konstruktionen var klar så visade den sig dessutom vara ganska så instabil så sista dagen gick åt till att försöka hitta lösningar på hur vi kunde stabilisera konstruktionen. Jag vet inte varifrån carporten.se köper sina ritningar eller om dom gör dom själv men när jag som ingenjör granskar min ritning lite närmare så är det uppenbart att det inte är något geni som har räknat på hållfastheten. Såg att det var någon annan som också hade upplevt problem med t.ex klena vinkeljärn.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Ja två veckor * två man känns ju helt orimligt för att bygga en Carport, oavsett hur dålig materialsats det är.
Vilka lösningar gjorde ni för att stabilisera konstruktionen ? Tacksam för svar för vi håller just på att spika läkt på vår caport 11b ! och den känns onekligen "vinglig" och instabil i sidled, trots att vi gjort en extra lösning med taket genom att lägga råspont och takpapp. har funderat på att sätta kraftiga vinklar under takstolarna mot bärlinan och även sätta innertak om nu detta hjälper.kalabalik12 skrev:När konstruktionen var klar så visade den sig dessutom vara ganska så instabil så sista dagen gick åt till att försöka hitta lösningar på hur vi kunde stabilisera konstruktionen. Jag vet inte varifrån carporten.se köper sina ritningar eller om dom gör dom själv men när jag som ingenjör granskar min ritning lite närmare så är det uppenbart att det inte är något geni som har räknat på hållfastheten. Såg att det var någon annan som också hade upplevt problem med t.ex klena vinkeljärn.
Håller i övrigt med om om att beskrivningen lämnar en hel del åt egna lösningar.
Jag tänkte väcka liv i den här gamla tråden, jag har hört både ris och ros om carporten.se. Nu fick jag idén om att googla carporten.se efter att jag beställt byggritningar och ansökt om bygglov så jag chansade.
Oavsett vilket så har allt gått bra med bygglovet och bygget är igång, det blev den minsta modellen som heter 11b. Jag har valt till golv och karmdörr, min tanke är att isolera förrådsdelen för att kunna förvara färg och annat frost-känsligt där längre fram.
Dessa iakttagelser har jag såhär långt:
- Plintar är gjutna enligt byggbeskrivningen (vilken kan, som några redan påpekat, vara ganska otydlig ibland). Avståndet till dörrstolpen är 90cm som instruktionen säger, men dörren som jag nu fått hem är 100cm bred. Funderar lite på hur den skall gå att montera mellan stolparna.
- Ett par takpannor var spruckna vid leverans, men det skall finnas ett övertal så det skall räcka ändå.
- Jag har börjat spika takstolar, vilket går mycket enkelt då virket är för-sågat med rätt vinklar och längd.
- Generellt sett är jag positivt överraskad till kvalitén på virke, medföljande utrustning så som skruv, spik, rännor och kontakten med carporten.se. Men projektet har just startat så man ska inte ropa hej...
Sen angående priset. Det är en hel den pengar som denna "hög med brädor" kostar, men att få allt hemlevererat till dörren, alltihop ner till minsta skruv är för mig värt en hel del. Den tid jag skulle lagt på att köra fram och tillbaka till byggvaruhuset för att få rätt prylar ligger det också ett stort värde i. Jag behövde inte ens vara hemma när den levererades. Sen ska det tilläggas att jag inte är någon snickare, även om jag hamrat en del i mina dagar.
Den största farhågan såhär långt är att jag måste flytta "dörr-plinten", vilket kan komma att bli ett riktigt hästjobb.
Oavsett vilket så har allt gått bra med bygglovet och bygget är igång, det blev den minsta modellen som heter 11b. Jag har valt till golv och karmdörr, min tanke är att isolera förrådsdelen för att kunna förvara färg och annat frost-känsligt där längre fram.
Dessa iakttagelser har jag såhär långt:
- Plintar är gjutna enligt byggbeskrivningen (vilken kan, som några redan påpekat, vara ganska otydlig ibland). Avståndet till dörrstolpen är 90cm som instruktionen säger, men dörren som jag nu fått hem är 100cm bred. Funderar lite på hur den skall gå att montera mellan stolparna.
- Ett par takpannor var spruckna vid leverans, men det skall finnas ett övertal så det skall räcka ändå.
- Jag har börjat spika takstolar, vilket går mycket enkelt då virket är för-sågat med rätt vinklar och längd.
- Generellt sett är jag positivt överraskad till kvalitén på virke, medföljande utrustning så som skruv, spik, rännor och kontakten med carporten.se. Men projektet har just startat så man ska inte ropa hej...
Sen angående priset. Det är en hel den pengar som denna "hög med brädor" kostar, men att få allt hemlevererat till dörren, alltihop ner till minsta skruv är för mig värt en hel del. Den tid jag skulle lagt på att köra fram och tillbaka till byggvaruhuset för att få rätt prylar ligger det också ett stort värde i. Jag behövde inte ens vara hemma när den levererades. Sen ska det tilläggas att jag inte är någon snickare, även om jag hamrat en del i mina dagar.
Den största farhågan såhär långt är att jag måste flytta "dörr-plinten", vilket kan komma att bli ett riktigt hästjobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skickade ett mail till deras kontaktperson Magnus Forsberg gällande ovanstående farhåga (bred dörr i smalt hål) och fick svar nästan omedelbart. Utan att medge att instruktionerna är felaktiga uppmanade han mig att såga av stolpen i "rätt höjd" samt montera densamma i en av golvreglarna istället. Det är helt klart ett alternativ ur min synvikel, att flytta plinten hade varit ett ambitiöst projekt (gjuten med stor klump under gjutröret 70cm ner). På tal om golvreglar så saknas det instruktioner helt på hur golvet ska monteras, detta har jag påpekat och blev hänvisad till plocklistan som medföljer materialet. Är inte säker på att den räcker som instruktion, skall kontrollera detta igen ikväll. Men å andra sidan, hur svårt kan det vara att lägga ett golv i ett förråd.
Jag är på steg 1 i bygget och redan har betydande fel påträffats men jag är fortfarande vid hyfsat gott mod.
En lärdom jag har dragit är att läsa genom instruktionerna, men följ dom inte blint! Se det inte som instruktioner utan mer som inspiration.
Tänk själv vid bygget. Hade jag gjort det hade jag insett att en karmdörr är bredare än 90cm.
Jag är på steg 1 i bygget och redan har betydande fel påträffats men jag är fortfarande vid hyfsat gott mod.
En lärdom jag har dragit är att läsa genom instruktionerna, men följ dom inte blint! Se det inte som instruktioner utan mer som inspiration.
Tänk själv vid bygget. Hade jag gjort det hade jag insett att en karmdörr är bredare än 90cm.
Tittade på plocklistan som Magnus hänvisade till tidigare idag. Mycket riktigt så går det med lite vilja att komma fram till vad som tillhör golvmonteringen, sen om det kan räknas som en monteringsanvisning ställer jag mig något tveksam till.
Dock så går mail-växlingen mycket smidigt så ett par vändor till så kan jag nog komma på hur det ska hänga ihop.
I ett tidigare mail så skrev Magnus såhär gällande golvmonteringen (när jag frågade igen fick jag samma svar):
"Ditt förrådsgolv byggs upp med först ett ramverk monterat i stolparna och sedan golvbjälkarna däremellan fastsatta med balkskor, Detta står i plocklistan som följer med i leveransen.
Här ser du även vad alla andra detaljer ska användas till."
Jag har funderat lite på vad som menas med detta, balkskorna passar inte att montera i stolparna (se nedan). Vet någon hur ramverket som skall monteras i stolparna skall sättas fast? Jag har lite vinkeljärn, men det står inget om att dom ska användas till det.
Plocklista med "anvisningar" och balksko till golv (som inte passar att montera på stolpe).
Just det, jag har tittat vidare på virket och min första uppfattning hamnade lite på kant när jag tittade under presenningen...
Får se hur illa det är när tittar närmre, bilden till höger visar en av 3 spruckna balkar till takstolarna.
Dock så går mail-växlingen mycket smidigt så ett par vändor till så kan jag nog komma på hur det ska hänga ihop.
I ett tidigare mail så skrev Magnus såhär gällande golvmonteringen (när jag frågade igen fick jag samma svar):
"Ditt förrådsgolv byggs upp med först ett ramverk monterat i stolparna och sedan golvbjälkarna däremellan fastsatta med balkskor, Detta står i plocklistan som följer med i leveransen.
Här ser du även vad alla andra detaljer ska användas till."
Jag har funderat lite på vad som menas med detta, balkskorna passar inte att montera i stolparna (se nedan). Vet någon hur ramverket som skall monteras i stolparna skall sättas fast? Jag har lite vinkeljärn, men det står inget om att dom ska användas till det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plocklista med "anvisningar" och balksko till golv (som inte passar att montera på stolpe).
Just det, jag har tittat vidare på virket och min första uppfattning hamnade lite på kant när jag tittade under presenningen...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får se hur illa det är när tittar närmre, bilden till höger visar en av 3 spruckna balkar till takstolarna.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Du ska bygga en rektangel vid stolparna och sen fästa golvreglarna i det.
Du ska bygga en rektangel vid stolparna och sen fästa golvreglarna i det.
Så jag sågar balkar i längder som passar mellan stolparna och skruvar fast dom i stolparna med vinkeljärn? Håller det verkligen? Det finns inte plats att skruva järnen underifrån utan måste bli med vinkeln uppåt, om du förstår vad jag menar.T Tiger79 skrev: