thomas33 skrev:
Läser länken Dub361 bifogade och ser följande intressant.

Mätarkonsol
För att platsen för vattenmätaren ska vara godkänd måste vattenmätaren vara fast monterad i en vattenmätarkonsol. Konsolen ska vara anpassad efter mätarstorleken. Det är fastighetsägarens ansvar att låta sätta upp och bekosta en konsol. Har man en gammal fastighet där mätaren redan är monterad utan konsol bör man låta montera en i efterhand.
Det står också:

Skärmdump från en webbplats som visar kriterier för godkända mätarplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Skärmdump av en webbsida med text som beskriver krav för vattenmätares placering och installation.
    Skapa konto
Väldigt noggranna anvisningar får jag säga! Jag har också just fått info om förestående mätarbyte, men där står det bara att det ska vara fritt utrymme
60 cm framför och 70 cm ovanför, samt att avstängningsventiler ska vara "i bra skick"...

K
Dub361 skrev:
Här kan du se exempel på mätarkonsol och krav på placering osv...

[länk]

Jag tror att dessa anvisningar väl speglar vad branschföretagen och säker vatten rekommenderar och därmed också vad VA-huvudmännen kräver i samband med utbyte av vattenmätarna. Tror inte det är så mycket att göra mer än att se till att få dit en mätarkonsol.
Min tanke var att fixa en konsol, men frågan till vilken kostnad. Jag inser ju att jag åker dit på att borra ett nytt hål i betongen till krypgrunden nära väggen och nya dragningar. Är ju förjävligt att man skall åka dit på den kostnaden.

Det som är obegripligt är att kommun inte har avtalat/förhandlat med någon VVS-firma om ett pris på konsolinstallation. Måste vara hundratals som just nu sitter i samma sits i vår lilla kommun.

Är detta ett lagkrav? Kan de verkligen tvinga mig? I min värld borde rörmokaren ha kompetens att byta mätaren utan att skada något, och om det är tveksamt så får de stänga av ute på gatan, vilket jag antar att de måste göra för att montera konsolen.

Redigerat:
harry73
Hos mig sitter konsolen innanför avstängningskranar, så det behövs inte vara ett stort jobb.

Vattenmätare med konsol och avstängningskranar ovanför brandlarm i en bostad.
Skapa konto

Kojak skrev:
Min tanke var att fixa en konsol, men frågan till vilken kostnad. Jag inser ju att jag åker dit på att borra ett nytt hål i betongen till krypgrunden nära väggen och nya dragningar. Är ju förjävligt att man skall åka dit på den kostnaden.

Det som är obegripligt är att kommun inte har avtalat/förhandlat med någon VVS-firma om ett pris på konsolinstallation. Måste vara hundratals som just nu sitter i samma sits i vår lilla kommun.

Är detta ett lagkrav? Kan de verkligen tvinga mig? I min värld borde rörmokaren ha kompetens att byta mätaren utan att skada något, och om det är tveksamt så får de stänga av ute på gatan, vilket jag antar att de måste göra för att montera konsolen.
Det är väl ytterligare en anledning för kommunerna att kräva konsol, då krävs ingen rörmokare för bytet, standardiserade konsoler som gör att bytena blir likadana överallt så "vilken anställd som helst" klarar bytet...

Tror min konsol inkl montage plus byte av läckande skarv gick på strax över 4000 innan ROT....

harry73 skrev:
Hos mig sitter konsolen innanför avstängningskranar, så det behövs inte vara ett stort jobb.

[bild]
Men kranarna "tillhör" mätarkonsolen. konsolen levereras med 2 nya avstängningsventiler och 1 backventil men nåt "storjobb" är det inte.

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Jag är rädd att tre olika utövare kan bli inblandade i ett byte:
1) Kommunen, som är de som får stänga av ventilen i gatan, så att
2) En rörmokare (eller man själv) kan byta avstängningsventiler mot nya godkända (och i förekommande fall montera en konsol), så att
3) Den av kommunen/VA-bolaget upphandlade entreprenören kan byta mätaren.

För mätarbytaren får troligen inte göra något av 1 eller 2.

Dom flesta vvs montörer har nog verktyg att sänka matningen så det går att fixa konsollen

K
Nu har kommun varit på plats och bedömt att en konsol behövs samt att det är ok med att fästs den i stommen till skåpet. 2250:- efter rot kostar det mig, blir tvungen att bygga någon distans från skåpet då konsolen bara bygger 6-8cm. Vad blir bäst, skruvs fast sågad bit av regelvirke?

harry73
K Kojak skrev:
... sågad bit av regelvirke?
Enligt KISS principen (Keep It Simple Stupid)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Läser länken Dub361 bifogade och ser följande intressant.

Mätarkonsol
För att platsen för vattenmätaren ska vara godkänd måste vattenmätaren vara fast monterad i en vattenmätarkonsol. Konsolen ska vara anpassad efter mätarstorleken. Det är fastighetsägarens ansvar att låta sätta upp och bekosta en konsol. Har man en gammal fastighet där mätaren redan är monterad utan konsol bör man låta montera en i efterhand.
Vad är det för lagar som kräver att en godkänd anläggning plötsligt inte är godkänd och om vattenleverantören vill byta mätare så får de göra som elleverantörer, ordna det bäst de vill. Demonterar man rör använder man dubbla verktyg så kraften blir avkastad mot rören.
Man kan undra om detta genererar bonusar till de som kräver det här ? Kanske detta borde undersökas. Dessutom verkar priserna plötsligt vara väldigt höga.
En kennel är begraven här.

Claes Sörmland
H H-E J skrev:
Vad är det för lagar som kräver att en godkänd anläggning plötsligt inte är godkänd och om vattenleverantören vill byta mätare så får de göra som elleverantörer, ordna det bäst de vill. Demonterar man rör använder man dubbla verktyg så kraften blir avkastad mot rören.
Man kan undra om detta genererar bonusar till de som kräver det här ? Kanske detta borde undersökas. Dessutom verkar priserna plötsligt vara väldigt höga.
Det är lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Den lagen ger kommunen/VA-huvudmannen rätt att besluta om regler för användning av den allmänna vattenanläggningen, regelverket kallas för ABVA och har troligen beslutats i din kommuns kommunfullmäktige.

H H-E J skrev:
Njau det är ganska enkelt och VA-bolagen rekommenderar en konsol som de vet fungerar.
Sen som jag själv så har jag ingen konsol men fungerande ventiler både före samt efter mätaren samt en enkel placering så att VA-montören enkelt och snabbt inkl bra arbetsmiljö kan byta mätaren.
Det mest förekommande problemet är ventilerna som endera inte fungerar eller går mycket trögt.
Jag smörjer/motionerar sedan mina ventiler regelbundet.

man har nog en lång uppförsbacke om man vill strida i dylika ärenden..........Det lär ju sluta med att leverantören stänger av vattnet till slut....

S Stefan1972 skrev:
man har nog en lång uppförsbacke om man vill strida i dylika ärenden..........Det lär ju sluta med att leverantören stänger av vattnet till slut....
Njau har själv aldrig fått strida om min lösning, VA-montören nöjd och belåten och slipper spilla tid på ej fungerande ventiler eller att det är för trångt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.