K
Hej
Fick idag ett brev om att det är dags att byta vattenmätare, och det är inga konstigheter. Men det krävs även en vattenmätarkonsol och jag har ingen aning vad det är. Har googlat så jag vet hur den ser ut, men undrar över funktionen samt varför det kan bli strömförande utan den. Men viktigast av allt, av döma hur en vattenmätarkonsol ser ut gissar jag att den skall fästas i väggen. Men det är inte möjligt för mig, eller går det att fästa den i tvättstugeskåpet?
 
  • Brev med information om byte och installation av vattenmätarkonsol samt instruktioner om förberedelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare med blå och guld delar, avstängningsventil och vit rörledning under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och röranslutningar under diskbänk, eventuell plats för vattenmätarkonsol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen aning om de kan kräva det men det var ju iallafall ett väldigt märkligt ställe att ta upp inkommande vatten på.
 
K
Det har varit ett pannrum tidigare så det är väl därför det sitter som det gör
 
Beror väl lite på vad det är för rör anslutna till mätaren?
Det ser ut som du har rejäla metallrör och inga mjuka pexslangar, så en konsol gör knappast vattenmätaren stadigare monterad. Jag har liknande rör och ingen har sagt något vid byte av min mätare.
 
Redigerat:
Fast en konsol kommer ansluta på båda sidor om vattenrören och därmed kortsluta eventuell spänning som ligger över vattenmätaren.
 
https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsol

Konsolen krävs bl.a. för att vagabonderande strömmar i jorden inte skall kunna gå via montören när vattenmätaren är bortmonterad. Istället kommer de då att gå via konsolen.
Konsolen krävs även för montören inte skall riskera att vrida sönder något ifall ventilen går trögt. Går ventilen trögt så tar konsolen upp kraften istället för rören den är fäst i.

Fler och fler kommuner börjar införa krav på att vattenmätaren inte får sitta monterad på ett sätt som gör den svåråtkomlig.

...jag tror att du kan få problem. Går den ens att läsa av? :)

Ta och hör med din kommun vad de tycker att du skall göra. Du kanske kan fästa en konsol i taket
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K
Den går att läsa av utan problem, och skall de montera dit en ny så tar jag bara bort tvättmaskin på ena sidan så är det helt fritt. Låter idiotiskt med att det krävs en konsol för ström, det är väl bara att klämma dit typ startkablar eller liknande när man monterar dit vattenmätare, så är problemet löst. Ventilerna går enkelt att öppna och stänga så inga problem där. Jag har inget emot att placera röret närmare väggen, genom att borra ett hål till krypgrunden, men då är det frågan vad som händer med tätskiktet på golvet i tvättstugan. Var med och såg när det gjordes, membran som går upp 10-15 cm på väggen.
 
K
OBS! Bilderna är felvridna, röret kommer upp ut golvet, är inte nära taket
 
harry73
Eller så sätter du ditt konsolen utan att fästa den i väggen/skåpet. Är dina rör tillräckligt stabilt har du i alla fall löst problemet med att montören kan bli strömförande.

Och nu jag tänker efter, om dina rör är stabilt nog, spelar det ingen roll var du fäster det i. Då kan du sätta fast den med tuggumi (eller så borrar du två hål och skruvar fast den
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
K
Kan jag montera konsolen själv? Skall den bara fästas över rören? Eller måste man stänga av vatten och ta bort vattenmätare?
 
hsd
Det ska vara fritt runt vattenmätaren, Din installation är icke godkänd.
 
K
Det är ju 100% fritt när jag dragit ut tvättmaskin??? Förutom avsaknaden av konsol så skulle jag bli väldigt förbannad om de hävdar att det inte är fritt.
 
Det är fritt om han flyttar på tvättmaskinen, så det är inget problem. Sätt dit en startkabel när de ska komma,då kan de inte gnälla på det.
 
Här kan du se exempel på mätarkonsol och krav på placering osv...

http://www.nsva.se/kundservice/matare/matarens-placering/

Jag tror att dessa anvisningar väl speglar vad branschföretagen och säker vatten rekommenderar och därmed också vad VA-huvudmännen kräver i samband med utbyte av vattenmätarna. Tror inte det är så mycket att göra mer än att se till att få dit en mätarkonsol.
 
Läser länken Dub361 bifogade och ser följande intressant.

Mätarkonsol
För att platsen för vattenmätaren ska vara godkänd måste vattenmätaren vara fast monterad i en vattenmätarkonsol. Konsolen ska vara anpassad efter mätarstorleken. Det är fastighetsägarens ansvar att låta sätta upp och bekosta en konsol. Har man en gammal fastighet där mätaren redan är monterad utan konsol bör man låta montera en i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.