Enmeteritaget Enmeteritaget skrev:
Jag har börjat fundera på detta en del också. Har du inga elradiatorer alls? Jag försöker sätta mig in i passivt ventilerade golv som lösning men allt är en djungel.

Vi har räknat i budgeten att huset behöver ventileras då fönsterna är gamla men det är treglas och de flesta glaskassetterna är bytta. FTX är absolut ett alternativ, är det dyrt? Jag planerar inte att göra särskilt mycket mer än ytskikt och golvläggning själv då jag jobbar för mycket.

Jag har lekt med tanken att sätta in två Hero In35 och komplettera med nya effektivare element i sovrummen (4 st). Behövs fler?

Stort tack för ditt svar, detta betrygga att mina tankar kanske inte svävat helt åt skogen fel…
Jag har kvar elelementen i sovrummen så att du kan stänga dörren och fortfarande ha värme om det kryper ner under-10 och mer. Du behöver inte stirra dig blind på att radiatorerna går på stödsvärme ute i hörnen på huset, det kostar inte mycket. Det kostar mycket när du värmer upp hela huset med radiatorer på el. Har du lite stöd värme ute i hörnen på kåken med element kostar det inte alls mycket så därför lät vi dom vara kvar som backup vilket den här vintern visade sig klokt.

Är det nya täta fönster? Vart får du tillluft ifrån idag? Jag gjorde min ventilation själv i samband med tilläggsisolering och det kostar allt från 50-100 om du gör det själv. svårt att säga, man får rita upp och räkna på det.
Det underlättar om du kan rita 2D / 3D själv annars rekommenderar jag att du köper en ritning av en firma.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Enmeteritaget Enmeteritaget skrev:
Tack för svar! Är det trähus för övrigt? Jag är mest rädd för den omvända fuktvandring som kan ske… att spåra är klart lockande sett till takhöjd… det frågade dessutom en entreprenör och jag var frågande mht till isolering…
Precis som ditt, trästomme med tegelfasad. 100mm isolering om man får tro ritningarna. Inga fuktproblem vid provborrning i syll för 6år sen. Gissar att golvvärmen i det hänseendet är positivt för plattan är ju alltid något uppvärmd. Byggt med grova stålrör ganska glest lagda så man känner verkligen var mellanrummen är. Med modern standard så är det ju mkt tunnare slangar som läggs tätare. Golvvärmeritning får du gratis av tex LK kundservice.

Jag hade spårat och sen flytspacklat minimalt. Kan säga att vi sparade sjukt mkt tid på att flytspackla så allt sen var helt jämnt när vi la parkett och allt annat. Golvvärme är guld för att slippa element och får en mkt behagligare värme.
 
K
Bor liiite längre norrut, i mälardalen.
100kvm i ett plan, trähus på oisolerad platta.

Vi var sugna på vattenburen golvvärme, men alla vi var i kontakt med avrådde. Har installerat ett mekaniskt ventilerat undergolv med 100mm isolering (har bara 241cm takhöjd, och ville inte ta av den). Blir troligen radiatorer och LVVP (ev. behålla även LLVP). Idag LLVP+elradiatorer+kamin).
 
K Kardan79 skrev:
Bor liiite längre norrut, i mälardalen.
100kvm i ett plan, trähus på oisolerad platta.

Vi var sugna på vattenburen golvvärme, men alla vi var i kontakt med avrådde. Har installerat ett mekaniskt ventilerat undergolv med 100mm isolering (har bara 241cm takhöjd, och ville inte ta av den). Blir troligen radiatorer och LVVP (ev. behålla även LLVP). Idag LLVP+elradiatorer+kamin).
Jag ska försöka samla mer information kring riskerna förknippade med golvvärme på oisolerad platta. Tack för informationen!

Lutar mot två luft/luft, FTX och nya moderna elradiatorer åtminstone i sovrummen. Men ska invänta lite fler offerter :).
 
B Byggarmike skrev:
Jag har kvar elelementen i sovrummen så att du kan stänga dörren och fortfarande ha värme om det kryper ner under-10 och mer. Du behöver inte stirra dig blind på att radiatorerna går på stödsvärme ute i hörnen på huset, det kostar inte mycket. Det kostar mycket när du värmer upp hela huset med radiatorer på el. Har du lite stöd värme ute i hörnen på kåken med element kostar det inte alls mycket så därför lät vi dom vara kvar som backup vilket den här vintern visade sig klokt.

Är det nya täta fönster? Vart får du tillluft ifrån idag? Jag gjorde min ventilation själv i samband med tilläggsisolering och det kostar allt från 50-100 om du gör det själv. svårt att säga, man får rita upp och räkna på det.
Det underlättar om du kan rita 2D / 3D själv annars rekommenderar jag att du köper en ritning av en firma.
Jag tror jag får ta in en firma som gör rubbet :). Luftkvalitet är något vi värdesätter otroligt högt, avsevärt mer än att det är mysvarmt om fötterna!

Fönsterna är inte bytta däremot är alla glaskassetter bytta till nya treglas. Generellt ska det vara självdrag men ytterst begränsat. Vi får ta in en firma som kan rådgöra en entreprenör som va där tyckte vi skulle borra airfresh ventiler.
 
Enmeteritaget Enmeteritaget skrev:
Jag tror jag får ta in en firma som gör rubbet :). Luftkvalitet är något vi värdesätter otroligt högt, avsevärt mer än att det är mysvarmt om fötterna!

Fönsterna är inte bytta däremot är alla glaskassetter bytta till nya treglas. Generellt ska det vara självdrag men ytterst begränsat. Vi får ta in en firma som kan rådgöra en entreprenör som va där tyckte vi skulle borra airfresh ventiler.
hur gick det? vilka åtgärder har du gjort?
 
B Byggarmike skrev:
hur gick det? vilka åtgärder har du gjort?
Tjena!

Det blev en ctc eco zenith och en ecoair ute enhet. Dold rördragning i väggarna, vi har dragit ventilation i hela huset men endast från luft just nu med möjlighet att bygga på med FTX aggregat.
 
  • Gilla
Byggarmike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.