Då kan man tänka sig att jag sätter både blå och brun på de båda fas ingångarna L?

Nej svart och brun till varsitt L och blå till vågen med pil.

Edit: Förutsatt att din bild i #1 visar hur det var kopplat i brytaren från början.

Redigerat:
Både dimmern och strömställaren har en växlande funktion. Det ser du på baksidan av strömställaren. L är "ingången" som växlar mellan de två utgångarna (pilarna).

Dimmern fungerar precis likadant, den har också en växlande funktion (när man trycker på den) plus en dimmerfunktion (vrid). "Ingången" på dimmern är S-symbolen med en pil igenom. De två motsvarande utgångarna är de båda L-terminalerna.

Det är förståeligt att detta är ganska ologiskt och förvirrande. Men när du väl inser hur det fungerar är det också självklart hur dimmern ska kopplas in.

Redigerat:
Jag kollade visst inte bilderna tillräckligt noga utan det är som Bo säger.

Men om svart sitter på våg/pil i badrummet ska inte den till samma i trappen?

/J

I badrummet har du knappast trappkoppling och då kan det bli olika.

Nej, hur svart är kopplad i badrummet har ingenting med detta att göra. För det är väl inte samma lampa den styr? Färgerna kan ge en fingervisning till vad det kan vara, som man alltså endast kan använda som ett antagande när man kontrollerar hur det verkligen ligger till. Om hela installationen är gjord från början och i sin helhet av samma elinstallatör kan man förvänta sig att samma färg har använts till en viss funktion, t.ex fas eller tändtråd. Men i efterhand kan det förekomma lite av varje.

Blå brukar vara nolla, och grön/gul ska vara skyddsjord, men skyddsjorden kan även ha vilken annan färg som helst beroende på hur gammalt huset är...

Så ta nu och koppla in dimmern på samma sätt som strömställaren är inkopplad. Du har t.o.m fått detaljerade anvisningar av GK100 i både #13 och #17. Det finns ingen annan på forumet som du kan lita mer på än GK100 !

:O L? Brukar det inte vara P på ELKO?

//Patrik

Titta på första inlägget så ser du en mycket typisk ELKO brytare ;)

Tyvärr tror jag inte att din dimmer kommer fungera något vidare med LED-downlightsen. Dimmern är tydligt märkt 40-315w. D.v.s att den behöver minst 40w belastning för att fungera. Du har tre downlights med vardera 3.6w=10.8w Du behöver en dimmer som klarar att dimmra en så låg last som 10w...

Redigerat:
elmont skrev:
Titta på första inlägget så ser du en mycket typisk ELKO brytare ;)
Just därför jag är förvånad..! Äh, man är väl mest van med att byta ut gamla ELKO till ELJO! ;)

//Patrik

Och jag använder sällan sällan ELJO, jag tror det har blivit två eller tre hus. Och orsaken är att jag tycker ELKO är lite mer gedigen och lättarbetade.

Ja, smaken är som baken - delad! ;)
Gävle, där jag verkar, är ett riktigt "ELJO-näste" med få "ELKO-installatörer" så ELJO är det naturliga valet! :)

//Patrik

Tack för all hjälp! Det funkade perfekt; svart och brun till varsitt L och blå till vågen med pil!
Tack!

mvh Jeppo

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.