Hej ska byta min nuvarande golvvärmetermostat pga pixelfel.
Vill ha en enkel med ett vred bara så hitta en på jula.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ater-och-tillbehor/golvvarmetermostat-417042/
Inkopplingen ser mer eller mindre identisk ut med den förra utom att man i den nya får jorda i en ubåtskoppling.
(Nuvarande på bild)
(Nya på ritningen)
Frågan är ang de två heating/load kablarna till golvvärmen, kan man sätta dom fel? Finns inget som visar vilken som ska va på vilken plats mer än vilka två platser de ska va på.
Får inte upp givarkablen från golvet, om det visar sig givaren ej lirar ihop med termostaten, kan jag köra termostaten endast på rumstemperaturen då och skita i att koppla in golvgivaren? (Se inställning bild)
Tacksam för svar
Vill ha en enkel med ett vred bara så hitta en på jula.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ater-och-tillbehor/golvvarmetermostat-417042/
Inkopplingen ser mer eller mindre identisk ut med den förra utom att man i den nya får jorda i en ubåtskoppling.
(Nuvarande på bild)
(Nya på ritningen)
Frågan är ang de två heating/load kablarna till golvvärmen, kan man sätta dom fel? Finns inget som visar vilken som ska va på vilken plats mer än vilka två platser de ska va på.
Får inte upp givarkablen från golvet, om det visar sig givaren ej lirar ihop med termostaten, kan jag köra termostaten endast på rumstemperaturen då och skita i att koppla in golvgivaren? (Se inställning bild)
Tacksam för svar
Finns inga uppgifter om det som sitter monterat nu...E etompau skrev:
Något nederländiskt som utgått...
Är det någon nackdel med att skita i givaren i golvet och köra direkt på rumstempgivaren som är inbyggd i termostaten?
Kan ju mäta resistansen på den gamla kontra den nya som medföljer och är det för stor skillnad får jag ju köra på rumstemprsturgivaren?E etompau skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Lägg den nya givaren på golvet, med något isolerande över i en 20 - 30 minuter. Mät sedan resistans på dem, de bör ha ungefär samma temp då.
Just nu är golvvärmen igång då jag inte kan stänga av den pga pixelfelet, är inte den innuti golvet rätt mycket varmare?H hempularen skrev:
Förövrigt överhättningsskyddet, finns det någon rekomendation vad man ska ställa det på?
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
OM du lägger den på golvet med en filt eller ngt. över en stund så kommer ytan där att ha samma temp som inne i golvet.
Du måste givetvis bryta strömmen och koppla ur minst en av sensortrådarna när du mäter, annars kan du mäta resistans inne i termostaten istället för sensorn.
Du måste givetvis bryta strömmen och koppla ur minst en av sensortrådarna när du mäter, annars kan du mäta resistans inne i termostaten istället för sensorn.