A
Hej ska byta min nuvarande golvvärmetermostat pga pixelfel.

Vill ha en enkel med ett vred bara så hitta en på jula.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ater-och-tillbehor/golvvarmetermostat-417042/

Inkopplingen ser mer eller mindre identisk ut med den förra utom att man i den nya får jorda i en ubåtskoppling.

(Nuvarande på bild)
(Nya på ritningen)

Frågan är ang de två heating/load kablarna till golvvärmen, kan man sätta dom fel? Finns inget som visar vilken som ska va på vilken plats mer än vilka två platser de ska va på.


Får inte upp givarkablen från golvet, om det visar sig givaren ej lirar ihop med termostaten, kan jag köra termostaten endast på rumstemperaturen då och skita i att koppla in golvgivaren? (Se inställning bild)

Tacksam för svar
 
  • Golvvärmetermostat öppnad med synliga ledningsanslutningar och etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsinstruktioner och schema för golvvärmetermostat med beteckningar för anslutningar såsom L, N, LOAD och en markering för 230V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av interna komponenter och inställningar för en golvvärmetermostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmetrådarna är opolariserade, precis som ett strykjärn eller en glödlampa är.
 
A
E etompau skrev:
Värmetrådarna är opolariserade, precis som ett strykjärn eller en glödlampa är.

Tack, Även den vita och röda kabeln till golvgivaren?

Vad är det värsta som kan hända om den inte lirar ihop med nya termostaten? Läst många som haft problem med att använda de gamla
 
Sensorn är av motståndstyp, även den opolariserad.
 
A
E etompau skrev:
Sensorn är av motståndstyp, även den opolariserad.
Okej dåså, men eftersom jag ej får upp givaren, vad kan hända om givarna har väldigt olika motstånd?
 
Du får kolla upp dina grejor. Läs specifikationer för den gamla termostaten och vilket motståndsvärde på givaren den kräver och jämför med den nya termostaten.
 
A
E etompau skrev:
Du får kolla upp dina grejor. Läs specifikationer för den gamla termostaten och vilket motståndsvärde på givaren den kräver och jämför med den nya termostaten.
Finns inga uppgifter om det som sitter monterat nu...
Något nederländiskt som utgått...

Är det någon nackdel med att skita i givaren i golvet och köra direkt på rumstempgivaren som är inbyggd i termostaten?
 
Relegering lär inte bli lika bra, men funkar nog ändå.
Ofta har givarna ganska likartade resistansvärde (ca 10 kohm), så uteslut inte att bef. givare funkar i den nya termostaten.
 
A
E etompau skrev:
Relegering lär inte bli lika bra, men funkar nog ändå.
Ofta har givarna ganska likartade resistansvärde (ca 10 kohm), så uteslut inte att bef. givare funkar i den nya termostaten.
Kan ju mäta resistansen på den gamla kontra den nya som medföljer och är det för stor skillnad får jag ju köra på rumstemprsturgivaren?
 
Shirack skrev:
Kan ju mäta resistansen på den gamla kontra den nya som medföljer och är det för stor skillnad får jag ju köra på rumstemprsturgivaren?
Låter som en bra idé.
 
A
E etompau skrev:
Låter som en bra idé.
Fick fram direkt att precis som du sa den nya mätaren låg på NTC 10 kΩ
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A
Shirack skrev:
Fick fram direkt att precis som du sa den nya mätaren låg på NTC 10 kΩ
Vid 25grader att tillägga.. blir rätt svårt att räkna ut vad den i golvet har för tempratur
 
Lägg den nya givaren på golvet, med något isolerande över i en 20 - 30 minuter. Mät sedan resistans på dem, de bör ha ungefär samma temp då.
 
A
H hempularen skrev:
Lägg den nya givaren på golvet, med något isolerande över i en 20 - 30 minuter. Mät sedan resistans på dem, de bör ha ungefär samma temp då.
Just nu är golvvärmen igång då jag inte kan stänga av den pga pixelfelet, är inte den innuti golvet rätt mycket varmare?

Förövrigt överhättningsskyddet, finns det någon rekomendation vad man ska ställa det på?
 
OM du lägger den på golvet med en filt eller ngt. över en stund så kommer ytan där att ha samma temp som inne i golvet.

Du måste givetvis bryta strömmen och koppla ur minst en av sensortrådarna när du mäter, annars kan du mäta resistans inne i termostaten istället för sensorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.