TheImprovisor
A AG A skrev:
Jag har en Jonsered motorsåg, där bränsleslangen sprack, efter att den varit stående lite för länge. Då jag hade lite dåligt med tid, åkte jag till närmsta reparatör. Fick höra att det skulle 5000kr😲. Han påstod att man måste klyva hela sågen, vilket skulle ta en hel dag. Ungefär detsamma fick jag höra av en annan reparatör.
Jag tänkte att jag iallafall var tvungen att kolla lite, innan jag skrotade sågen. Jag följde slangen och började skruva isär. Efter 20 minuter låg sågen i bitar, och slangen kunde bytas. Ytterligare 15 minuter senare startade jag sågen.

Det var förvisso sant att man var tvungen att klyva sågen. Men en dags arbete var i själva verket 35minuter😄.
Det var lite så jag tänkte också, dyrt att lämna in och gammal såg. 😬
 
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Jag har letat, men inte hittat.
Det stämmer att det är en partner/Husqvarna 510.

Förstår att ingen slang går från bensintank till kedjesmörjning, men slangen ifråga gick från nippeln som syns i bild till vänster ovanför choke/stoppknapp.

Luftning till tanken låter som en trolig sak, då nippeln sitter ovanpå bensintanken, men vad fyller då den svarta saken för funktion?
Kontakta Partner.
Och be få sprängskiss.
 
  • Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
galento
A AG A skrev:
Jag har en Jonsered motorsåg, där bränsleslangen sprack, efter att den varit stående lite för länge. Då jag hade lite dåligt med tid, åkte jag till närmsta reparatör. Fick höra att det skulle 5000kr😲. Han påstod att man måste klyva hela sågen, vilket skulle ta en hel dag. Ungefär detsamma fick jag höra av en annan reparatör.
Jag tänkte att jag iallafall var tvungen att kolla lite, innan jag skrotade sågen. Jag följde slangen och började skruva isär. Efter 20 minuter låg sågen i bitar, och slangen kunde bytas. Ytterligare 15 minuter senare startade jag sågen.

Det var förvisso sant att man var tvungen att klyva sågen. Men en dags arbete var i själva verket 35minuter😄.
Vilken Jonsered modell var detta ? På Jonsered här kan pulsslangen vara lite jävlig att få på vid vevhuset men det går.
 
  • Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Vet inte om det hjälper TS men har en Partner 410 ccs, samma serie. Tittade litet som hastigast under skalet och det ser ut så här:
Närbild på en orange motorsåg av märket Partner, modell 410, som ligger på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en Partner 410 motorsåg som visar förgasaren som är en ZAMA C1Q-EL1 och omgivande delar med lite smuts och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förgasaren är en ZAMA C1Q-EL1.

Sprängskiss hittar du tex här: http://ersatzteillisten.motoruf.de
 
  • Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte om det hjälper TS men har en Partner 410 ccs, samma serie. Tittade litet som hastigast under skalet och det ser ut så här:
[bild]
[bild]

Förgasaren är en ZAMA C1Q-EL1.

Sprängskiss hittar du tex här: [länk]
Snyggt, ser ju rätt ut. Var tar slangen tar vägen till höger i bild? Sprängskissen är mer av en reservdelsförteckning
 
Den går ut på högergaveln. Kan plocka isär en smula mer senare idag och se om det går att avgöra men som andra varit inne på är den där svarta klumpen troligen något som har med tankluftningen att göra. Bränsleslangen går upp i förgasaren från tanken, den slangen är transparent på TS såg.
 
  • Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte om det hjälper TS men har en Partner 410 ccs, samma serie. Tittade litet som hastigast under skalet och det ser ut så här:
[bild]
[bild]

Förgasaren är en ZAMA C1Q-EL1.

Sprängskiss hittar du tex här: [länk]
Så vart tar slangen vägen, den som går till höger från den svarta manicken?

EDIT: Såg svaret längre upp i tråden. Tack för bild 🙏
 
Redigerat:
TheImprovisor
Har insett nu efter att ha läst era svar att slangen jag skall byta har med luftning av tanken att göra och inte bränsletillförseln.

Lovar att uppdatera om jag skulle lyckas få igång åbäket. Orkar inte dra runt starten. 😁
Så in i hoppsan tung.
 
galento galento skrev:
Vilken Jonsered modell var detta ? På Jonsered här kan pulsslangen vara lite jävlig att få på vid vevhuset men det går.
Jag minns inte helt säkert, men är ganska säker på att det är en 2152. Nu vet jag inte vad pulsslang är heller. Men detta var slangen som ligger löst i tanken, med bränslefiltret. Som därefter går till förgasaren.
 
Nu kollade jag litet närmare på min Partner 410 CCS, "lillasystern" i denna utmärkta familj av motorsågar. Älskar den, pigg som satan i accelerationen och rena racingmaskinen med litet småtrim, stark för sin relativt låga vikt, lättservad, driftsäker... vad mer kan man begära av en såg? Möjligen att den ska vara litet mindre trög att dra igång men man får väl äta mera gröt :) Litet klena avvibreringsfjädrar men går att byta till hårdare om man har lust.

Ingen primerbulb som sagt men en enkel och repeterbar startprocedur: bara att slå till tändningen, full choke, dra några drag tills den startar till (och dör direkt), in med choken några drag till så är den igång på förhöjd tomgång, gasa till och den går på tomgång redo att börja arbeta.

Kollade in i tanken, man kan skymta tankfiltret uppe till vänster inne i tanken (ursäkta kasst fokus och ljus):
Närbild av tanköppningen på en motorsåg Partner 410 CCS med synlig bränsleslang, tanklock och delen av ventilationssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bränsleslangen är svart på min maskin. Har aldrig bytt vare sig denna eller bensinfiltret (kört alkylatbensin från start, förgasaren finjusterad för detta), men antar man bara fiskar upp filterklumpen och byter genom tankhålet.

Följde slangen, mycket riktigt är det en tankluftningsslang som går genom gaveln och mynnar ut i fria luften inne i kedjekåpan. Alltid undrat varför där sitter en liten slangstump där nu vet jag. Klumpmojängen i luftlinan är väl för att soppan inte ska rinna ut om man kör sågen upp och ned, den suger ju bensin från tanken oavsett driftsposition tack vare att filterklumpen funkar som ett sänke inne i tanken.

Närbild av insidan av en Partner 410 CCS motorsåg som visar en svart bränsleslang och tankfiltret med detaljerad inblick i mekanisken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild inuti en motorsågstank på en Partner 410 CCS. En blå pil markerar tankfiltret som syns längst upp till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Partner 410 CCS motorsåg med kedjekåpan borttagen, som visar kopplingen och en bränsleslang markerad med en blå pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
H Harald Blåtumme skrev:
Nu kollade jag litet närmare på min Partner 410 CCS, "lillasystern" i denna utmärkta familj av motorsågar. Älskar den, pigg som satan i accelerationen och rena racingmaskinen med litet småtrim, stark för sin relativt låga vikt, lättservad, driftsäker... vad mer kan man begära av en såg? Möjligen att den ska vara litet mindre trög att dra igång men man får väl äta mera gröt :) Litet klena avvibreringsfjädrar men går att byta till hårdare om man har lust.

Ingen primerbulb som sagt men en enkel och repeterbar startprocedur: bara att slå till tändningen, full choke, dra några drag tills den startar till (och dör direkt), in med choken några drag till så är den igång på förhöjd tomgång, gasa till och den går på tomgång redo att börja arbeta.

Kollade in i tanken, man kan skymta tankfiltret uppe till vänster i bild (ursäkta kasst fokus och ljus):
[bild][bild]
Bränsleslangen är svart på min maskin. Har aldrig bytt vare sig denna eller bensinfiltret (kört alkylatbensin från start, förgasaren finjusterad för detta), men antar man bara fiskar upp filterklumpen och byter genom tankhålet.

Följde slangen, mycket riktigt är det en tankluftningsslang som går genom gaveln och mynnar ut i fria luften inne i kedjekåpan. Alltid undrat varför där sitter en liten slangstump där nu vet jag. Klumpmojängen i luftlinan är väl för att soppan inte ska rinna ut om man kör sågen upp och ned, den suger ju bensin från tanken oavsett driftsposition tack vare att filterklumpen funkar som ett sänke inne i tanken.

[bild][bild][bild]
Tack för instruktiva bilder.
 
galento
A AG A skrev:
Jag minns inte helt säkert, men är ganska säker på att det är en 2152. Nu vet jag inte vad pulsslang är heller. Men detta var slangen som ligger löst i tanken, med bränslefiltret. Som därefter går till förgasaren.
Pulsslangen går från förgasaren till vevhuset. Undertrycket i vevhuset utnyttjas för att förgasaren ska orka suga bränsle upp från tanken. Bytte slang på min 535,a.
 
galento galento skrev:
Pulsslangen går från förgasaren till vevhuset. Undertrycket i vevhuset utnyttjas för att förgasaren ska orka suga bränsle upp från tanken. Bytte slang på min 535,a.
Litet dåligt inläst på förgasartyper men funkar det likadant på alla membranförgasare, tex Zama C1Q-EL1 som i detta fall? Verkar ju rimligt att bränslepumpen måste få energi någonstans ifrån. Alltid kul att veta hur saker är tänkta att fungera.
 
galento
Har en Walbro förgasare på 535,an men här är en video på Zama , kan nog
vara lite olika funktion om man har primerblåsa som det är på nyare sågar och
flänspuls :


https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=40259&start=15

Det var dålig tätning vid vevaxeln som gjorde att inte min 535 startade ,
förgasaren fick ingen puls från vevhuset så membranen i förgasaren
kunde suga bensin. Finns ingen primerblåsa på denna sågen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack, kan vara bra att vara förberedd om något skulle krångla i den vägen.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.