P
E Erilar4 skrev:
Underbart. Ingen som hört talas om egenmäktigt förfarande?
Du vill att allt ska dras i långbänk och föda byråkraterna ?
Från bilderna TS la ut, ser det ju inte direkt att vara i centrum, så ingen blir störd eller opponerar sig, om nu inte Erilar4 bor på gatan.
Det är några granitstenar vi pratar om, så någon måtta får det väl ändå vara.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hade exakt samma ”problem”.
Jag passade på att byta när delar av trottoaren var uppgrävd för att dra fiber. Sågade bort asfalten, bort med lite grus. Byte av kantsten till en låg variant (spikades i bakkant ”under trottoaren”), paddade och väntade in att de skulle på med ny asfalt. Stenen kostade en dryg tusenlapp och asfalten typ lika mycket när de kom och fixade resten.

Hade tillstånd på att flytta uppfart, men frågade inget mer… kanske man skulle gjort?? 😂

• Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Om det verkligen är kantstenen på bilden i början av tråden som det handlar om, så förstår jag inte ens problemet. Eller kör ts en lamborghini med sänkningssats? Prova att bo längs en grusväg lite norrut istället en stund, så får du säkert därefter en väldigt positiv känsla när du återvänder till din lilla besvärliga kantsten att "dunsa" nerför.

• Älska
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Är problemet att kanten inte är "snygg" ? Eller är höjden på något sätt ett problem?
100k för att fixa 4 meter sten är vansinne! Säger inte att det inte kostar så mycket om man måste upp med asfalten och lägga om, jag menar att det måste finnas bättre användning av så mycket pengar.

Ser fram emot den dagen jag kan kolla på min fastighet och haka upp mig på trottoarkanten till kåken (som jag inte ens äger) är för ful 😆 känns som det finns oändligt med saker att prioritera före. Jag säger inte det för att vara elak... antar att allting är relativt.
Även jag längtar efter den dagen.. Må den komma snart

• Älska
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Ska det göras rätt får man inte glömma att många(om inte alla?) kommuner har grävbestämmelser som brukar säga att om man sågar upp asfalten i en längsgående linje så ska man ta till närmsta skarv/halva gatan så om gatan är 6 meter bred så ska man ta 3 meter brett. Så kolla upp vad just din kommun kräver.

• Gilla
  • Wow
Purre och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Ska det göras rätt får man inte glömma att många(om inte alla?) kommuner har grävbestämmelser som brukar säga att om man sågar upp asfalten i en längsgående linje så ska man ta till närmsta skarv/halva gatan så om gatan är 6 meter bred så ska man ta 3 meter brett. Så kolla upp vad just din kommun kräver.
Och anledningen till detta är för att undvika skarvar i körspåren. Med denna kvalitén på den befintliga asfalten tror jag inte att kommunen ålägger en medborgare så pass mycket extrajobb och därmed godkänner en skarv 25 cm ifrån kantstenen men du har absolut rätt i sak.

Jag tackar och bockar för alla svar! Särskilt arbetsbeskrivningarna, det gav mycket. Känns absolut rimligt att vänta tills gatan ska asfalteras om men jag vet ärligt talat inte om det blir gjort i närtid, det verkar väldigt lågprioriterat hos trafikkontoret, de lappar och lagar hjälpligt varje vår istället.. Kan ju ställa frågan så sett, och be dom förtydliga vilken nivå de önskar, utifrån vad @Simon11 och @lundo27 pratade om

Sen om det här är ett rimligt projekt att ägna sig åt.. ptja, bor man någonstans vill man la generellt ha det ordnat kring sig, det är väl lite syftet med Byggahus. Men nej hundra tusen tänkte jag inte lägga, det var därför jag bad om råd.

Vet inte var detta ligger, men i Stockholm får du nog vänta förgäves på att kommunen ska asfaltera en villagata. Många gator är som puckelpistar och uppgrävda och lappade som schackbräden, och inte ens där görs någon omläggning. Det tar kommunen månader att fylla igen gigantiska potthål på vältrafikerade vägar, så vanliga villagator är bara att glömma skulle jag säga, men det kanske bor något kommunalråd längst gatan och då är saken annorlunda. :)

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jag bor ju inte i själva sthlm, men Sollentuna. Här kommer de ut samma vecka på potthål OM man ringer dem. De har även asfalterat om bitar när det varit flera skador på en kort sträcka. Men de gör just de 30m som är dåliga, inte hela gatan. Jag tror de i vårt fall väntar in VA som är åldrat och behöver bytas.

Men om de såg ut som på bilden skulle de nog komma ut och lappa.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Skönt. Vi bor tyvärr i Stockholms kommun och Sollentuna verkar betydligt bättre med sånt här då!

C Conqvist skrev:
Vet inte var detta ligger, men i Stockholm får du nog vänta förgäves på att kommunen ska asfaltera en villagata. Många gator är som puckelpistar och uppgrävda och lappade som schackbräden, och inte ens där görs någon omläggning. Det tar kommunen månader att fylla igen gigantiska potthål på vältrafikerade vägar, så vanliga villagator är bara att glömma skulle jag säga, men det kanske bor något kommunalråd längst gatan och då är saken annorlunda. :)
Får sikta på att bli kommunalråd helt enkelt

• Gilla
  • Haha
Fox Lane och 3 till
  • Laddar…
Alla dessa frenetiska byggare som inte fattar att en cigarrlösning är överlägset billigast och inte skadar varken kantsten eller överbyggnad och är betydligt mindre riskfri om kommunen knackar på. Återgå till altanbyggande istället.

E Erilar4 skrev:
Alla dessa frenetiska byggare som inte fattar att en cigarrlösning är överlägset billigast och inte skadar varken kantsten eller överbyggnad och är betydligt mindre riskfri om kommunen knackar på. Återgå till altanbyggande istället.
Kommunerna har ju fasat ut cigarerna pga att det hindrar dagvattenflödet. Nu används det ju bara som temporär lösning vid byggen. Upptäcks cigarren är nog risken stor att ts får en faktura på kostnaden för att återställa.

• Gilla
BA_Fredrik
  • Laddar…
E Erilar4 skrev:
Underbart. Ingen som hört talas om egenmäktigt förfarande?
Det är en jävla tur att folk med förstånd ägnar sig åt det annars hade ingenting blivit gjort i det här landet.

• Gilla
lies och 2 till
  • Laddar…
100 låter dyrt. Jag tyckte det var dyrt med 5000 att få trottoarkanten utbytt mot en avfasad stenkant till nya infarten. Det var visserligen 25 år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.