Finns tyvärr bara termostatvredet på inkommande röret, luftningen på motsatta sidan och bara en rörkrök vid utgående vatten. Inga skruvar eller liknande :(

Om du har tvårörsystem borde det väl finnas fördelningskoppel någonstans?
Finns det inga kranar på dom?

Nu är jag inte helt hemma i radiatorjargången men om du med fördelningskoppel menar ett T-rör med någon form av strypande ventil på så finns det ingen ventil på T-rören.

Stäng bara ventilerna för både radiatorkretsens tillopp och retur vid pannan, VP:n eller vad du nu har för värmekälla. Slå även från pumpen så slipper den gå mot stängda ventiler. Om du nu vrider ner termostaten där du ska jobba kommer ytterst lite vatten slippa ut genom den lilla öppningen för luftningsventilen, blir mest ett litet kluckande när luft samtidigt måste in samma väg.

Eftersom inte luft kan komma in på andra ställen blir det ingen stråle med tryck som man kanske tänker sig. Ovanstående förutsätter att ditt expkärl inte är anslutet direkt till radiatorsystemet för då kommer luft in den vägen även om du stänger ventilerna vid källan. Det är ju enkelt att konstatera hur det ligger till genom att stänga av och sen bara öppna luftskruven och kolla att det blir trycklöst innan man jobbar vidare.

Jag bara brainstormar nu (det är lätt när det inte är mitt hus :) ) Men om cirkulationspumpen är avstängd och trycket i system släppt borde det väl behövas luft in i systemet för att det ska rinna vatten ut?
At vettenpelaren blir hängande i systemet, typ sugrör med tummen för hålet.

Om du då har en färdiglinad koppling redo så borde du med nästan ingen spill alls kunna byta luftventilen?

Gk100
Tyvärr sitter det inte heller några kranar vid pannan heller om det inte går att låsa shunten på något sett.
Blackadder, det var så jag tänkte från början....

En skvätt vatten gör ju inget om det kommer men 20 liter på parketten vore inte helt kul.

Kan du stänga shunten dvs värme avstängd får du ungefär samma effekt som om det funnits kranar där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.