Hej

På landet har ett element pajjat och jag vill koppla in ett annat som jag har stående. Det gamla var kopplat med 4 poler (sladdar) och det nya har 5. Vilken ska jag "hoppa över", se foton och vad gör det för skillnad.
gammalt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nytt
nytt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh/C:rolleyes:
 
Svårt att säga!

Gäller det 230 V eller 400 V radiatorer?

Hur satt den gamla kopplad, dvs vad var de olika färgerna kopplade till i väggen?

De vanliga färgkombinationerna där brun, svart och grå är faser och blå nolla gäller ofta inte på elradiatorer där någon eller några av ledarna är styrtrådar för antingen central nattsänkning eller för att styra en slavkopplad radiator. Det enda man kan vara "säker" på är att gul/grön ska vara skyddsjord.
 
Leta upp bruxet för den nya radiatorn, kan finnas på nätet också. Den bör tala om vad ledarna har för funktion.
 
Hej igen.

Sorry för att jag var lite otydlig. Skall vara 400 V. Hade liknande kontakt/anslutning på den tidigare radiatorn, så tänkte därför bara göra ett snabbt byte. Lutar nu åt att byta "dosan" som hör till i stället och koppla in den på de fyra sladdarna "som kommer ur väggen" (samma färger).
11026691_10152791011147862_1170251168_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/C:x
 
Om det nya elementet inte ska vara slavkopplad eller ha central nattsänkning så ska inte plint 1 & 2 användas.
Faserna ska kopplad in på 1 & N, jord ska kopplas in på jord.
 
tommib
Hur var den gamla kopplad, dvs vilken tråd gick vart? Det är omöjligt att säga från färgerna vad som är vad utan du måste kolla vad de har för funktion. Är det 400V så är det inte osannolikt att det är tre faser och skyddsjord men det går inte att veta. Om nya radiatorn kräver nolla och du bara har tre faser och skyddsjord framdraget måste du dra fram en nolla också...
 
Inga vanliga villa radiatorer användér mer än två kablar för driften. Sedan tillkommer ofta skyddsjord.
Dom två varianterna är fas och nolla hos 220- 230 v radiatorer eller fas och fas ( t.ex L1 och L2) hos 380 -400 v radiatorer. Dom andra ledarna är ofta hjälp och styr ledare för att styra slavradiator och bli styrd av central nattsänkning. Det ger en kabel som innehåller 2 - 4 ledare fötutom eventuell skyddsjord.

Vi har alltså inga trefasradiator. Men däremot kan en grupp av radiatorer bilda Delta kopplingar (400 v) eller Y kopplingar med nolla (230v) sett från gruppcentralens matande trefasgrupp. Det medför att det kan förekomma kabelstockar i rören mellan elementen på 6 - 7 kablar.
 
Redigerat:
  • Gilla
hulingen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah, då har jag lärt mig något nytt idag också.
Poängen kvarstår dock, man kan inte lita på färgerna och det går inte att säga från en bild på fyra enkelledare vilken som är vad (förutom gul/grön som förhoppningsvis är skyddsjord).
 
Kopplingsschema över det gamla elementet behövs.
Var är det för tillverkare & modell på det gamla elementet?
Har du någon central styrutrustning (vid elcentralen)?
 
Den enda färg som man säkert SKA kunna lita på är grön/gul alla andra färger kan ha mer än en funktion.
 
Det gamla var ett Siemens 2nc8 064 4f. Vi styr alla elementen var för sig på plats, på/av och temp. Tjejens sommarställe så jag har inte hittat någon central styrning eller thermostat.,,,,,
 
Kommer nog förhoppningsvis kunna tyda på den gamla dosan vad som är faser och jord, men de övriga........?
 
Är dom märkta med 220 - 230 v eller 380- 400 v?
 
CLJA skrev:
Kommer nog förhoppningsvis kunna tyda på den gamla dosan vad som är faser och jord, men de övriga........?
I 380 -400 v varianten finns det vanligtvis ingen nolla framdragen till dosorna. I det fallet finns det bara två eller tre faser och troligtvis en skyddsjord.
 
Ska vara 380 - 400 v........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.