K klimt skrev:
Om jag förstår rätt så används radiatorerna rätt litet. Du kanske kan installera de mer effektsvaga radiatorerna, som bör räcka till allt utom extrem kyla och stopp i värmepump. Sen kan du som reserv ha lösa radiatorer som bara används vid dessa ovanliga behov.
Ja det var lite så jag tänkte men vill ändå kolla upp innan eftersom jag kan inget om el.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det elementet är tvåfas 400V på 800W.
Ja, det verkar så. Ser oxå att på en av kopplingsdosorna står det skrivet 1+3 (se bild) så det kanske är nån speciallösning? Öppen kopplingsdosa med kablar och märkning "1+3" vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sralismazgalis sralismazgalis skrev:
Ok men vad innebär att "stå ut med bimetalltermostaterna"?
Det klickar ju lite dem och värmen blir ju inte riktigt lika jämn som med oljefyllt
 
G Gavel skrev:
Det klickar ju lite dem och värmen blir ju inte riktigt lika jämn som med oljefyllt
Ok. Så de med sladd är rent elektriska och inte oljefyllda. Den detaljen har jag missat. Jaja ok. Bra att veta. Tack.
 
Oljefyllningen är till för att öka den värmelagrande massan. Det gör att man får jämnare temperatur med en enkel on/off bimetalltermostat. Nya radiatorer har oftast en elektronisk termostat som pulsar spänningen till elementet baserat på skillnaden mellan inställd temperatur och aktuell rumstemperatur. Det gör att radiatorn inte behöver vara oljefylld.
 
Finns inget speciellt samband mellan oljefyllt och med eller utan kontakt. Även ett oljefyllt element är rent elektriskt. Oljan hjälper bara till att fördela värmen lite bättre, och ger en utjämning i tiden också.

Moderna elradiatorer med elektronisk temostat ger lika jämn värme som oljefyllda (påstås det). De billiga med bimetalltermostat ger dels ganska ojämn värme, del väsnas de. Det kan skilja 3 - 4 grader mellan tillslagstemperatur och avslag. Moderna elektroniska termostater har en reglerfunktion, de räknar ut hur mycket värme rummet behöver för att hålla rätt temperatur, och pulsar ut värmen under några sekunder i taget. Ju mer värme som behövs desto längre blir pulserna.
 
I ditt fall behöver du radiatorer för 400V såvida det inte går att få ut 230V ur befintlig inkoppling (framtagen nolla) alternativt att det finns lämpliga vägguttag i närheten att använda istället.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
useless useless skrev:
I ditt fall behöver du radiatorer för 400V såvida det inte går att få ut 230V ur befintlig inkoppling (framtagen nolla) alternativt att det finns lämpliga vägguttag i närheten att använda istället.
Ja alltså det är inte lätt när man inte kan nåt om detta. Nu tittade jag igen. Det är visst 400V på de övriga elementen i huset och inte 230V som jag skrev förut. Så det är 400 som kommer gälla för de nya också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.