539 läst · 20 svar
539 läst
20 svar
Byta vvb mot större och göra den smart
Har redan en ny vvb, köpte billigt på blocket. Vill dessutom inte heller ha en vörmepumpsberedare då den sitter i källaren och inte i huset. Den värmen där nere vill jag behålla 😊GregerRil skrev:Kanske sent ute då jag gissar du redan har beställt ny VVB. Men varför inte satsa på en värmepumpsberedare istället om målet är att hålla nere förbrukningen?
Om du dessutom installerar en LLVP samtidigt så kan du få halva kostnaden täckt av energieffektiviseringsbidrag. Skulle gissa det till och med blir billigare.
Och en Nibe enligt skylt tidigare, den är inte bra att försöka gillra med i olika effekter. Det är bara en patron i den som består ett värmeelement in och ut, 2 anslutningar. Antingen 230 V 2 kW eller 400 V 3kW . finns inget mellanting. Och att försöka skifta mellan 400 V och 230 V är inte helt lätt och blir många smådelar för att ändra på det. Inte lönsamt.
Jag vill inte gillra eller skifta mellan effekter heller, löser detta med elektrikern så jag gör nuvarande smart men så jag i framtiden kan koppla in den nya.J jonaserik skrev:Och en Nibe enligt skylt tidigare, den är inte bra att försöka gillra med i olika effekter. Det är bara en patron i den som består ett värmeelement in och ut, 2 anslutningar. Antingen 230 V 2 kW eller 400 V 3kW . finns inget mellanting. Och att försöka skifta mellan 400 V och 230 V är inte helt lätt och blir många smådelar för att ändra på det. Inte lönsamt.
Gör du så, så blir det bra. det som kan göras på ett enkelt sätt är att sätta en kontaktor som kan styras för av eller på, från något.F Fixarjon skrev:
Liknande trådar
-
Byta spånisolering mot lösull när man ändå sätter in FTX?
Isolering -
Byta ut elpanna mot varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Byta TV-jack mot Nätverksuttag (Cat6 i vägg)
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Byta ut urinseparerande toalett mot vanlig
Vatten & Avlopp -
Byta kolfilterfläkt mot riktig, hur göra med utblås genom fasad?
Kök