Ska byta min vvb mot en större, 55 till 300l. Den gamla matas med enfas och den nya kan matas med både en eller trefas. Ska sätta en kontaktor och plejdpuck för att sommartid kunna styra mot när elöverskott finns ifrån solceller och vintertid ev mot billigaste timmarna. Tanken var alltid att koppla in den på trefas, men de nya effekttariffterna kommer ju och då vill man ju ändå hålla ned effwktuttaget. Elbil och batteri kan jag ju ställa laddeffekt på men vvb kommer de inte gå.
Ska man satsa på 1 fas istället helt enkelt som den befintliga är inkopplad?
Ska man satsa på 1 fas istället helt enkelt som den befintliga är inkopplad?
Det är mest behovet av varmvatten som avgör vilken effekt som krävs. Har man en hög förbrukning hinner det värmas snabbare mellan gångerna man använder det om effekten är högre. Har du inga problem med att få varmvattnet att räcka till ser jag inga nackdelar med att koppla för en lägre effekt.
Hur ser inkopplingsalternativen ut? Om det verkligen finns en möjlighet att koppla in den trefas så är det inte säkert att det blir en högre effekt än enfas. Men det vanliga är att det är ett enfaselement som kan kopplas antingen till 230V eller 400V. Det brukar lite oegentligt kallas tvåfas när man kopplar den mellan faser.
Hur ser inkopplingsalternativen ut? Om det verkligen finns en möjlighet att koppla in den trefas så är det inte säkert att det blir en högre effekt än enfas. Men det vanliga är att det är ett enfaselement som kan kopplas antingen till 230V eller 400V. Det brukar lite oegentligt kallas tvåfas när man kopplar den mellan faser.
Nackdelen med enfas är att det tar tre gånger så lång tid att värma vattnet.
Eller går det åt tre gånger så hög ström på en fas (alla tre värmeelementen parallellkopplade).
Med enfasanslutning blir det ojämn belastning mellan faserna.
Med trefasanslutning så blir det jämn belastning mellan faserna.
Trefasanslutning styrs via kontaktor.
Eller går det åt tre gånger så hög ström på en fas (alla tre värmeelementen parallellkopplade).
Med enfasanslutning blir det ojämn belastning mellan faserna.
Med trefasanslutning så blir det jämn belastning mellan faserna.
Trefasanslutning styrs via kontaktor.
Nu är det nog så att, ska man gillra med olika effekter på en VVB , så ska den vara för 3-fas, så går det att få den att verka med 3 olika steg , 1 -fas 2 fas- eller 3 -fas, men då behövs 2 kontaktorer och ett relä som tål minst 1 kW. Samt att en nolla måste vara med. På 1-fas värmer den upp 300 liter på en natt och räcker gott till flera duschar och disk. På 2 i huset räcker det i ca 2 dygn lite till, är det flera som ska duscha morgon och kväll så blir det bara ett 1 dygn Tex mellan 22:00 - 6:00 Höjningen blir då mellan 50 C till ca 80 C Och det är bara 5 amp om man vill hålla ner belastningen. Annars med 2 faser så går det fortare med 2 kW och det blir då 2 kontaktorer. 1 för 3kW och 1 för 2 kW. Inga större konstigheter än att det blir en låda på väggen.
En elektriker komma hjälpa mig så kan nog välja fritt nu. Är väl en normalförbruksre med två småbarn. Tanken är lite att lagra så mycket energi i huset ifrån solen som möjligt och då använda vatten och batteri till detta. Och nej jag ska inte köpa en acktank och grejer nu utan märkt att varmvattnet kan sina lite när flera ska duscha så vill vara lite proaktiv baraA Avemo skrev:Det är mest behovet av varmvatten som avgör vilken effekt som krävs. Har man en hög förbrukning hinner det värmas snabbare mellan gångerna man använder det om effekten är högre. Har du inga problem med att få varmvattnet att räcka till ser jag inga nackdelar med att koppla för en lägre effekt.
Så vad är din rekommendation? 😅J jonaserik skrev:Nu är det nog så att, ska man gillra med olika effekter på en VVB , så ska den vara för 3-fas, så går det att få den att verka med 3 olika steg , 1 -fas 2 fas- eller 3 -fas, men då behövs 2 kontaktorer och ett relä som tål minst 1 kW. Samt att en nolla måste vara med. På 1-fas värmer den upp 300 liter på en natt och räcker gott till flera duschar och disk. På 2 i huset räcker det i ca 2 dygn lite till, är det flera som ska duscha morgon och kväll så blir det bara ett 1 dygn Tex mellan 22:00 - 6:00 Höjningen blir då mellan 50 C till ca 80 C Och det är bara 5 amp om man vill hålla ner belastningen. Annars med 2 faser så går det fortare med 2 kW och det blir då 2 kontaktorer. 1 för 3kW och 1 för 2 kW. Inga större konstigheter än att det blir en låda på väggen.
Ska du vara snål och gillra med belastningen i dessa tider som kommer med effekttaxa, så ta en ren 3-fas VVB. Då har du möjlighet att lurva till det som du vill med det. Då kan man tex lägga 1 - fas på en inkommande som inte är samma som för blien eller 2 fas som är 2 kW och max som är 3 - fas, 3 kW. Ska det vara ett badkar med i bilden som ska fyllas med 200 liter badvatten, så är nog minst 2 kW som behövs.F Fixarjon skrev:
På en 3-fas så är mittpunkten paralellkopplad och där måste en nolla kopplas på, för att få det att fungera i 1 - 2 eller 3 steg. En VVB som har en brytare med 1 - 2 -3 . Finns inte mer än fåtal numera av den sorten. Med det nya nu som nästan alla har, är en patron som kan vara för 1-fas 230V eller 2-fas 400 V.
Är en nibe jag ska sätta inJ jonaserik skrev:Ska du vara snål och gillra med belastningen i dessa tider som kommer med effekttaxa, så ta en ren 3-fas VVB. Då har du möjlighet att lurva till det som du vill med det. Då kan man tex lägga 1 - fas på en inkommande som inte är samma som för blien eller 2 fas som är 2 kW och max som är 3 - fas, 3 kW. Ska det vara ett badkar med i bilden som ska fyllas med 200 liter badvatten, så är nog minst 2 kW som behövs.
På en 3-fas så är mittpunkten paralellkopplad och där måste en nolla kopplas på, för att få det att fungera i 1 - 2 eller 3 steg. En VVB som har en brytare med 1 - 2 -3 . Finns inte mer än fåtal numera av den sorten. Med det nya nu som nästan alla har, är en patron som kan vara för 1-fas 230V eller 2-fas 400 V.
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/849220/storage/ODQ5MjIwLzAvbWFzdGVy
Trefasanslutet och två kontaktorer så kan man styra effektstegen i tre steg, enfas 1 kW, tvåfas 2 kW samt trefas 3 kW.
Eftersom nollan ska vara ansluten i bägge inkopplingsalternativen så bör det kunna gå att styra den direkt med en Shelly Pro 3 i trefasvarianten.
Edit: rättstavning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trefasanslutet och två kontaktorer så kan man styra effektstegen i tre steg, enfas 1 kW, tvåfas 2 kW samt trefas 3 kW.
Eftersom nollan ska vara ansluten i bägge inkopplingsalternativen så bör det kunna gå att styra den direkt med en Shelly Pro 3 i trefasvarianten.
Edit: rättstavning
Redigerat:
Är inte jättehemma med el. Vill dels ha plejd och inte ett nytt system hemma. Sen har jag en nibe eminent 55 idag. Som jag inte kommer byta än utan ville främst passa på när en elektriker är hemma. Kan jag göra denna inkoppling mellan central och säkerhetsbrytare och sen koppla in eminent 55 so den är inkopplad idag?Demmpa skrev:
Vad har du för hemautomationssystem?
Plejd klarar väl inte av spotstyrning på egen hand?
Plejd klarar väl inte av spotstyrning på egen hand?
snaggletooth skrev:
I dagsläget inget. Kanske blir Homey på sikt. Tanken var nu bara. Släpp på elpatron i vvb pp natten höst/vinter. Och sommartid tvärtom då jag oftast har överskottproduktion.snaggletooth skrev:
Vattnet förvärms av luftvatten så är endast sista spetsen. Kanske man endast kan värma varannan dag
Kanske sent ute då jag gissar du redan har beställt ny VVB. Men varför inte satsa på en värmepumpsberedare istället om målet är att hålla nere förbrukningen?
Om du dessutom installerar en LLVP samtidigt så kan du få halva kostnaden täckt av energieffektiviseringsbidrag. Skulle gissa det till och med blir billigare.
Om du dessutom installerar en LLVP samtidigt så kan du få halva kostnaden täckt av energieffektiviseringsbidrag. Skulle gissa det till och med blir billigare.