kulle
Måttsättningen ser ofta ut så här på toastolar
Teknisk ritning av en toalettstol med måttangivelser.
 
kulle kulle skrev:
Måttsättningen ser ofta ut så här på toastolar
[bild]
ahaaaa. Tusen tack. Ska lyfta av den och kolla då.
Men om den jag beställde hade gamla svenska mått så borde det väl rimligtvis passa till en vägghängd från 70-talet, eller var det ännu fler standardmått att ta hänsyn till? Fattar inte varför man har standard om det ändå ska byta måttet
 
  • Gilla
anka11
  • Laddar…
Såvitt jag har förstått så finns det dels toastolar som har olika avstånd i sidled mellan bultarna (två varianter). Och så finns det två olika varianter av avstånd i höjdled mellan bultar och avloppsröret.

Stolen du hade köpt hade tydligen möjlighet att klara båda varianteran på bultavstånd, med ovala hål för bultarna. Men du måste även få en stol med rätt verikalt avstånd mellan bult och avloppsrör.

Den du har köpt har avståndet 185mm. Andra har 100 mm som denna:

https://www.velltra.se/product/ifo-sign-toalettstol-6893-vagghangd-dubbelspolning-inkl-hardsits
 
Ja det var det vertikala avståndet som skiljde ca 4-5 cm.
Men som nämnt, så är det lite vilseledande information i annonsen. Tycker det är konstig med standardmått på allt utom ett mått, och då att det inte går att justera så att det kan passa.
 
Jag tror inte på lösningen att sätta nya bultar på en höjd som passar stolen. Det blir väldigt stora krafter på bultarna.

Vägghängda toastolar monteras normalt med en stålfixtur i väggen. Men även en förstärkt träregelkonstruktion (kraftigare än en normal vägg) används. Fördelen med stålfixturen, bortsett från hållfastheten, är att då får man exakt rätt avstånd mellan bultarna och avloppsröret.
 
D doubleH skrev:
Finns en del att läsa i ämnet här på Byggahus-forumet.
Sök på "vägghängd toalett"
Nu har ni ju tyvärr redan hunnit köpa en ny stol...
Vad köpte ni för märke/modell (framgår inte i tråden)
Vad har ni för cc-mått mellan bultarna i väggen?
Gustavsbergs nya vägghängda toaletter har ovala hål som skall passa både gamla och nya standardmåttet (180 och 230mm)
[länk]
ja för att vara helt ärlig så tog jag inte bort hela toaletten för att mäta innan jag beställde. Mellan Skrikande barn och blöjbyten så beställde jag den som det stod, skulle passa på samma plats som tidigare toalett. Som det i princip stod i buildors info om toaletten. Problemet uppdagades då vi tog loss gamla och skulle haka på nya.
 
Misstänker att ni får ta tjuren vid hornen att antingen skaffa en annan stol med rätt mått eller riva upp o bygga om väggen med en ny fixtur (kanske inte så lockande...)
Appropå att den gamla toaletten rinner och Gustavsberg inte har några reservdela.
Det finns massor av reservdelar till gamla Gustavsbergstoaletter - sök på nätet efter "reservdelar äldre Gustavsberg toalett"
Om den rinner så låter det som bottenventilen - på gamla stolar (före 1982) en "gummiboll" som sitter i en "metallgaffel".
Finns bla här:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...5AFIxcAT70hJ2iciBh6kvk97auKT-5iIaAhtaEALw_wcB
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.