C cpalm skrev:
Fast D-märkningen är ett formellt krav. Dvs. egna mätningar är inte ett alternativ. De flesta armaturer uppfyller förmodligen de tekniska kraven men är ändå inte D-märkta.
Nja, om du läser rekommendationerna så är det inte entydigt detta med formellt krav.
Och om Julas Anslut 120 mm ledarmatur anger D-klass så får var och en fundera på hur andra motsvarande märken fungerar.
Ibland får man använda praktiskt förnuft och erfarenhet.

A AndersS skrev:
D-märkt är för gamla armaturer, har bara med att tillverkaren testat att den inte blir över 90 grader, det är inaktuellt med dagens led. Det är IP-klass som gäller, dvs fukttäta.
Fast å andra sidan står det inte i beskrivningen på Julas Ledarmatur att den är lämplig för stall trots den är D Märkt.
Har sökt på andra armaturer nu och då står det att dom är lämpliga i stall och lantbruk.
Innebär det att jag helt enkelt inte kan använda Julas?🤔
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016232/

C
A AndersS skrev:
Nja, om du läser rekommendationerna så är det inte entydigt detta med formellt krav.
Jag var lite otydlig där, vad jag menade var att D-märkningen är mer än bara en upplysning om att armaturen har vissa egenskaper. Antingen är armaturen D-märkt eller inte.

Sen har du ju rätt i att det från LBK:s sida inte är något annat än en rekommendation. Huruvida det sedan blir ett krav att följa rekommendationen är helt och hållet en fråga mellan dig och ditt försäkringsbolag. Fast i praktiken gissar jag att alla i praktiken förekommande villkor för lantbruksförsäkringar är formulerade så att det blir ett (försäkrings-)krav.

E Emil1979 skrev:
Fast å andra sidan står det inte i beskrivningen på Julas Ledarmatur att den är lämplig för stall trots den är D Märkt.
Har sökt på andra armaturer nu och då står det att dom är lämpliga i stall och lantbruk.
Innebär det att jag helt enkelt inte kan använda Julas?🤔
[länk]
Du har fått mitt råd tidigare och hur jag gjort.😉
Det står IP65 och D märkt.

Redigerat:
C
Är det IP65 och S-märkt så är det inga problem att använda en sådan. Sen som vanligt i eltrådar så ska det stötas och blötas, med diverse av/och/till/från i det oändliga.
E Emil1979 skrev:
Fast å andra sidan står det inte i beskrivningen på Julas Ledarmatur
Det som inte står är detsamma som förbjudet för dig då.
Lika med Damen i USA som la in katten i micron efter badet på den. Stämde företaget och vann.
Det stod inte i manualen att det inte gick att torka en katt i micron. Hoppas att vi inte kommit så långt ner på skalan i Sverige.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.