Hej!
Börjar bli svårt att få tag I " Vanliga" lysrör numera, min fråga är om jag kan byta till led lysrör i mina gamla armaturer i vårat stall?
Ser man på led lysrör på Jula står det att dom endast får användas i torra utrymmen inomhus.
Min fundering är om armaturen är D-märkt så borde väl det gå med Julas lysrör?
Hittar för övrigt inget lysrör som är D-märkt eller nån viss klassning på
Börjar bli svårt att få tag I " Vanliga" lysrör numera, min fråga är om jag kan byta till led lysrör i mina gamla armaturer i vårat stall?
Ser man på led lysrör på Jula står det att dom endast får användas i torra utrymmen inomhus.
Menar du att byta ut själva rören i befintlig armatur eller att byta hela armaturen?
Sitter det glimtändare/starter i dina armaturer nu och som en järnklump med. Så köp dina lysrör där det passar i pris. Det ska då följa med en adapter som ska bytas mot startern.E Emil1979 skrev:Hej!
Sen ska rören vändas rätt,står på rören hur dom ska vara..
Det är armaturen som avses vid klassning. Har börjat byta i stall till ledrör som är 120 cm med två i varje armatur, här blir det 4000K i lkus och som ger 2000 lumen/st. Blir även så att vissa gamla/dåliga armaturer byts till nya ledarmaturer med 4000K, men även lite beroende av hur befintlig eldragning är gjord.
Sedan detta med D-klass ser jag som ett historiskt krav när ljuskällorna kunde ge högre temperaturer, D-klass är där tillverkaren garanterar att temperatur över 90 grader inte ska överskridas och det är inte längre aktuellt med LED-armatur.
Sedan detta med D-klass ser jag som ett historiskt krav när ljuskällorna kunde ge högre temperaturer, D-klass är där tillverkaren garanterar att temperatur över 90 grader inte ska överskridas och det är inte längre aktuellt med LED-armatur.
Oki. Var köper du lysrören?A AndersS skrev:Det är armaturen som avses vid klassning. Har börjat byta i stall till ledrör som är 120 cm med två i varje armatur, här blir det 4000K i lkus och som ger 2000 lumen/st. Blir även så att vissa gamla/dåliga armaturer byts till nya ledarmaturer med 4000K, men även lite beroende av hur befintlig eldragning är gjord.
Och rena LED-armaturer, om en säger upp sig så måste hela armaturen bytas, därav är bäst med lösa rör. Klart var och en väljer själv.Som sägs, inget starkare än sin svagaste länk.A AndersS skrev:
LED-armatur sätts upp där det sitter gamla och ej rätt IP-klassade utan tätning med rostigt innehåll som jag noterade. Med angiven brinntid så blir det ca 20 år om det nu stämmer.J jonaserik skrev:
Lägger in en bild före den gamla plockats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp, det är s,k plastlimpor du har på fotot och kåpan brukar nästan gå i smulor när den ska lossa. Är det vingar på baksidan stommen, så kan det gå att få dom hela. Men som du säger, dom har passerat datum för länge sedan och är nog bra torra ledningar i dom. Och kåpan är gul och tvingar ljuset kvar i armaturen. Så inte helt fel att byta.