22 056 läst · 18 svar
22k läst
18 svar
Byta ut telejack mot RJ45
Sida 1 av 2
Hej på er
Tänkte dra lite nätverk i väggarna och sätta in dubbla RJ45 lite fint. Ena för nätverket och det andra uttaget för telefon.
Frågor angående detta
Nu är ju telefonerna seriekopplade, det går endast att få parallellkopplat om man gör detta ?
Har nydragna telefonledningar i väggarna, går det att koppla på dom på telefon RJ45 uttaget eller måste jag dra dubbla TP kablar ?
Hur gör man med första jacket som används för mitt adsl ? Måste det vara kvar som "gammalt jack" ?
Viktigaste frågan är trots allt, hur kopplar man det första jacket vidare till RJ45 ?
Har sökt massor på nätet men hittar ju ingenting om detta.
mvh
Anders
Tänkte dra lite nätverk i väggarna och sätta in dubbla RJ45 lite fint. Ena för nätverket och det andra uttaget för telefon.
Frågor angående detta
Nu är ju telefonerna seriekopplade, det går endast att få parallellkopplat om man gör detta ?
Har nydragna telefonledningar i väggarna, går det att koppla på dom på telefon RJ45 uttaget eller måste jag dra dubbla TP kablar ?
Hur gör man med första jacket som används för mitt adsl ? Måste det vara kvar som "gammalt jack" ?
Viktigaste frågan är trots allt, hur kopplar man det första jacket vidare till RJ45 ?
Har sökt massor på nätet men hittar ju ingenting om detta.
mvh
Anders
En telekontakt passar i ett RJ45-uttag. Telekontakten har 4 kontaktbleck, medan RJ45 har åtta. Så långt allt ok.
I förra lägenheten gjorde jag precis som du tänkt. Jag drog en CAT5 för data samt en vanlig 4-trådig telekabel till andra uttaget.
Telekabeln kontakterades på stift 3,4,5,6, vilket är de fyra mittersta. Jag har för mej att stift 4 och 5 är inkommmande signal till telefonen - sen vänder signalen inuti telefonen och går vidare till 3 och 6.
Om du rycker ur telefonen kommer givetvis inte signalen gå vidare. Därför bygger man en liten bygel som man sätter i telejacket då man tar ur telefonen. Bygeln består av en modularkontakt för tele, där tråden bara vänder från de mittersta kontaktorerna till de yttre.
Sen får du ju ha en patchpanel centralt placerad där du kopplar allt vidare.
I förra lägenheten gjorde jag precis som du tänkt. Jag drog en CAT5 för data samt en vanlig 4-trådig telekabel till andra uttaget.
Telekabeln kontakterades på stift 3,4,5,6, vilket är de fyra mittersta. Jag har för mej att stift 4 och 5 är inkommmande signal till telefonen - sen vänder signalen inuti telefonen och går vidare till 3 och 6.
Om du rycker ur telefonen kommer givetvis inte signalen gå vidare. Därför bygger man en liten bygel som man sätter i telejacket då man tar ur telefonen. Bygeln består av en modularkontakt för tele, där tråden bara vänder från de mittersta kontaktorerna till de yttre.
Sen får du ju ha en patchpanel centralt placerad där du kopplar allt vidare.
Enklast är att paralellkoppla dom, eftersom du får problem meed att serien bryts om du drar ur en telefon.. det går iof att lösa genom att bygga små "pluggar" som du kopplar in i de telefonuttag som ej används.
Det bästa vore om du hade TP till alla uttag och sedan en korskopplingspanel där du väljer vad som är data och tele.
Enklast är väl om du låter den vara som den är och sedan kopplar om den kabel som går vidare till de övriga uttagen.
Dra den till en kk-panel.
Det finns massor om detta i gamla trådar i forumet, här är en av många trådar.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1088324497;start=0#0
Vissa adslmodem och telefonsvarare funkar inte om det är parallellkopplat - har jag för mej. Det var en av anledningarna till att jag fick dra om tråden i lägenheten.
...fast det var ju 3-4 år sen - det kan ju hänt något revolutionerande på telemarknaden(?)
...fast det var ju 3-4 år sen - det kan ju hänt något revolutionerande på telemarknaden(?)
H.äg Smurf skrev:Enklast är att paralellkoppla dom, eftersom du får problem meed att serien bryts om du drar ur en telefon.. det går iof att lösa genom att bygga små "pluggar" som du kopplar in i de telefonuttag som ej används.
Det bästa vore om du hade TP till alla uttag och sedan en korskopplingspanel där du väljer vad som är data och tele.
Enklast är väl om du låter den vara som den är och sedan kopplar om den kabel som går vidare till de övriga uttagen.
Dra den till en kk-panel.
Det finns massor om detta i gamla trådar i forumet, här är en av många trådar.
[länk]
OK.
Jag kommer köra på befintliga telekablar efterssom det är helt nya. Om det nu kommer funka som jag tror...
Så första jacket är gammalt seriekopplat,
2st kablar kommer in i huset och 2st går vidare.
Hur gör jag då ?
skall jag köra in dom 2 på stift 4och 5 och ta nästa kabel ut från stift 3 och 6 på samma rj45 som sen går till nästa 4 och 5 osv och ut på 3,6 osv.
Och en till fråga...
Vad är en korskopplingspanel är det även kallat patchpanel ?
Notera att detta inte är ett stort projekt,
skall ha nätverk till 4platser och tele till endast 5 ev 6st.
Har läst den tråden, men det är mest grekiska för mig.
Lärde mig dock lite om vad man ska ha för kablar och så.
Efterssom jag hellst undviker dra dubbla TP så finner jag inte så mycket information där.
Hej!
Vill bara säga att en telekontakt (RJ11) inte passar i ett nätverksuttag (RJ45).
Om man trycket in en RJ11 i ett RJ45 uttag så är risken stir att man böjer de yttersta kontakttrådarna i uttaget, så att det inte längre fungerar som nätverksuttag.
Köp antingen nya kablar till telefonerna med RJ11 i ena änden och RJ45 i andra för en billig penning, eller köp adaptrar för att omvandla RJ11 till RJ45.
/Jonas
Vill bara säga att en telekontakt (RJ11) inte passar i ett nätverksuttag (RJ45).
Om man trycket in en RJ11 i ett RJ45 uttag så är risken stir att man böjer de yttersta kontakttrådarna i uttaget, så att det inte längre fungerar som nätverksuttag.
Köp antingen nya kablar till telefonerna med RJ11 i ena änden och RJ45 i andra för en billig penning, eller köp adaptrar för att omvandla RJ11 till RJ45.
/Jonas
Följer man ADSL-leverantörernas inkopplingsanvisningar går det inte att koppla in ADSL-modemet om man har telefonerna parallellkopplade.Fasting65 skrev:
Det finns ett sätt att få ADSL-modemet att fungera oavsett hur telefonerna är kopplade: Man kopplar en splitter (ett filter som brukar följa med modemet men som också kan vara inbyggt i modemet) mellan inkommande telefonledning och husets telefonnät.
Man kopplar alltså in splittern före första uttaget.
Splittern som följde med vårat modem hade bara två RJ11-kontakter men det visade sig att den kontakt som var märkt PHONE tog in signalen på pinne 2 och 3 och skickade ut den filtrerade signalen (till telefonerna) på pinne 1 och 4.
Det är ju märkligt. För jag var på clasolsson idag och köpte RJ45 kontakter, på kartongen står det "phone" men enligt benämningen på produkten så är det RJ45.JonasHolm skrev:Hej!
/Jonas
Vad har jag då köpt ? Data eller tele kontakter?
Alltså dom är 8pins,
Så sätter jag såna på ena änden av telesladdarna så kommer det funka?
Jag är inte helt hundra men du bör kunna köra både tele & data i samma kabel.
TP-kabeln har 8 trådar, data trafik använder endast 2 par vilket lämnar 2 par till telefoni.
Jag vet att det iaf fungerar att köra 2 data på samma kabel, kanske det blir problem att blanda data/tele i samma kabel.. någon som vet ?
TP-kabeln har 8 trådar, data trafik använder endast 2 par vilket lämnar 2 par till telefoni.
Jag vet att det iaf fungerar att köra 2 data på samma kabel, kanske det blir problem att blanda data/tele i samma kabel.. någon som vet ?
Jag läste i en annan tråd att det går. Men det rekommderas inte verkar det som. Kan bli svårt att felsöka osv.MrSimpson skrev:Jag är inte helt hundra men du bör kunna köra både tele & data i samma kabel.
Efterssom jag har helt nya teleledningar så kör jag på dom, bara jag fattar hur dom skall kopplas in på RJ45 uttagen.
Det värsta som kan hända om man blandar tele och data är att man pluggar in ett teleuttag i sin dator.. och sedan ringer telefonen... då grillar man kortet rätt bra eftersom det är 110 volt i ringsignalen.
1. Patchpanel och korskopplingspanel är samma sak.
2. Jag misstänker att du aldrig har kopplat in en sån tidigare. Det är dock inget att vara rädd för. Ta det bara lugnt och fråga på så ordnar det sig
3. När man använder paneler och fasta uttag bygger man egentligen vad vi kallar ett fastighetsnät. Principen här bygger på att det alltid ser likadant ut mellan panel och uttag och att alla kopplingsföränfringar görs med kablar som pluggas in i panelen
4. Jag rekommenderar varmt att du offrar den "gamla" teletråden och drar om med dubbla datakablar överallt.
Detta just för att panelen ska bli det styrande i bygget.
5. för att ansluta kablarna inuti uttagen och panel krävs ett så kallat lsa plus verktyg. Clas Ohlsons är ok även om det finns bättre (dyrare)
6. För att få in telen i det hela så skulle jag göra på följande vis. Koppla de inkommande trådarna i teleledningen (de som satt längst ner i jacket) till pinne 4 och 5 i uttag1 i panelen (jag kallar det uttag 1 för enkelhetens skull men det kan naturligtvis vara vilket som) . koppla sen pinne 3 och 6 från uttag1 till pinne 4 och 5 i nästa uttag. På så vis blir uttag1 seriekopplat och kan användas för adsl modemet. Vill du sen seriekoppla resten av telen så tar du 3 och 6 på uttag 2 till 4 och 5 på uttag 3osv. . Vill du parralellkoppla så tar du bara och ansluter 4 och 5 på uttag2 till 4 och 5 på uttag 3 osv..varje jack. Att tänka på är att vissa telefoner inte klarar seriekoppling. Detta ser man på att det bara fins två trådar i kontakten.
7. Jag gjorde samma ombyggnad i våras och drog dubbla data överallt. Jag har lagt minna teleuttag i panelen och sen kopplar jag bara korta kablar mellan et teleuttag och det uttag i panelen som motsvarar det teleuttag som jag vill ha telefon i. Hittills så har jag flyttat två telefoner och två datorer på detta vis. Det är mycket smiddigare än att dra kabel ;D
2. Jag misstänker att du aldrig har kopplat in en sån tidigare. Det är dock inget att vara rädd för. Ta det bara lugnt och fråga på så ordnar det sig
3. När man använder paneler och fasta uttag bygger man egentligen vad vi kallar ett fastighetsnät. Principen här bygger på att det alltid ser likadant ut mellan panel och uttag och att alla kopplingsföränfringar görs med kablar som pluggas in i panelen
4. Jag rekommenderar varmt att du offrar den "gamla" teletråden och drar om med dubbla datakablar överallt.
Detta just för att panelen ska bli det styrande i bygget.
5. för att ansluta kablarna inuti uttagen och panel krävs ett så kallat lsa plus verktyg. Clas Ohlsons är ok även om det finns bättre (dyrare)
6. För att få in telen i det hela så skulle jag göra på följande vis. Koppla de inkommande trådarna i teleledningen (de som satt längst ner i jacket) till pinne 4 och 5 i uttag1 i panelen (jag kallar det uttag 1 för enkelhetens skull men det kan naturligtvis vara vilket som) . koppla sen pinne 3 och 6 från uttag1 till pinne 4 och 5 i nästa uttag. På så vis blir uttag1 seriekopplat och kan användas för adsl modemet. Vill du sen seriekoppla resten av telen så tar du 3 och 6 på uttag 2 till 4 och 5 på uttag 3osv. . Vill du parralellkoppla så tar du bara och ansluter 4 och 5 på uttag2 till 4 och 5 på uttag 3 osv..varje jack. Att tänka på är att vissa telefoner inte klarar seriekoppling. Detta ser man på att det bara fins två trådar i kontakten.
7. Jag gjorde samma ombyggnad i våras och drog dubbla data överallt. Jag har lagt minna teleuttag i panelen och sen kopplar jag bara korta kablar mellan et teleuttag och det uttag i panelen som motsvarar det teleuttag som jag vill ha telefon i. Hittills så har jag flyttat två telefoner och två datorer på detta vis. Det är mycket smiddigare än att dra kabel ;D
Tack för svaret. Detta förklarade mycket för mig.
Men nu undrar jag.
Vad ligger kvalitets och kostnads skillnaden i att jag
(Jag måste köpa allt.)
1. drar telekabeln till en patchpanel och fortsätter med tp i huset
2. struntar i patchpanel.
sätter sockerbitar innan varje jack där den 2poliga telekabel kommer in och går ut, bits ihop med 4polig telekabel och mekkas vidare in i rj45 uttaget.
Det handlar alltså om ett radhus och 5-6st jack.
Jag tänkte låta huvudjacket vara kvar som orginal och seriekopplat och parallellkoppla resten av jacken.
Då behöver jag ju inte "plugga" några av uttagen om jag inte använder dom.
Skulle försig kunna ersätta huvudjacket med rj45 och seriekoppla utan patchpanel. Men efterssom huvudjacket sitter i arbetsrummet där också routern står känns det onödigt med ett uttag i väggen till datorn där.
tack för alla svar, uppskattas väldigt!
Men nu undrar jag.
Vad ligger kvalitets och kostnads skillnaden i att jag
(Jag måste köpa allt.)
1. drar telekabeln till en patchpanel och fortsätter med tp i huset
2. struntar i patchpanel.
sätter sockerbitar innan varje jack där den 2poliga telekabel kommer in och går ut, bits ihop med 4polig telekabel och mekkas vidare in i rj45 uttaget.
Det handlar alltså om ett radhus och 5-6st jack.
Jag tänkte låta huvudjacket vara kvar som orginal och seriekopplat och parallellkoppla resten av jacken.
Då behöver jag ju inte "plugga" några av uttagen om jag inte använder dom.
Skulle försig kunna ersätta huvudjacket med rj45 och seriekoppla utan patchpanel. Men efterssom huvudjacket sitter i arbetsrummet där också routern står känns det onödigt med ett uttag i väggen till datorn där.
tack för alla svar, uppskattas väldigt!
Uppdaterar tråden för att se om nån har något tips.
Nu har jag kopplat ett jack så här:
http://hem.bredband.net/b302512/underbar kopplingsbild.JPG
Har använt ett kronverktyg för att få ner den gröna och röda tråden i uttaget, dom sitter bra.
Sockerbiten ser också bra ut.
Men jag får ingen signal i telefonen jag kopplar in.
Varken med RJ11 + Rj45 sladd eller RJ-11 + rj11 sladd.
Telefonerna som ligger i slingan efter fungerar bra så signalen går ju allafall ut vidare.
Rj-11 är ju igenkligen för liten för RJ-45 uttaget så jag vågar inte lita på att det ska fungera.
Kabeln som är RJ11 och RJ45 har jag mekkat själv och det är där jag tror det brister.
Har använt rätta verktyg och stiften ser ut att nå kontakterna i kabeln.
Jag kan ju inte heller använda denna kabel för att testa i något annat uttag så jag vet inte hur jag ska felsöka.
Någon som har tips ?
Nu har jag kopplat ett jack så här:
http://hem.bredband.net/b302512/underbar kopplingsbild.JPG
Har använt ett kronverktyg för att få ner den gröna och röda tråden i uttaget, dom sitter bra.
Sockerbiten ser också bra ut.
Men jag får ingen signal i telefonen jag kopplar in.
Varken med RJ11 + Rj45 sladd eller RJ-11 + rj11 sladd.
Telefonerna som ligger i slingan efter fungerar bra så signalen går ju allafall ut vidare.
Rj-11 är ju igenkligen för liten för RJ-45 uttaget så jag vågar inte lita på att det ska fungera.
Kabeln som är RJ11 och RJ45 har jag mekkat själv och det är där jag tror det brister.
Har använt rätta verktyg och stiften ser ut att nå kontakterna i kabeln.
Jag kan ju inte heller använda denna kabel för att testa i något annat uttag så jag vet inte hur jag ska felsöka.
Någon som har tips ?