Mamma har en Nibe bergvärme pump installerad i början av 2000-talet(tror 2001). Har hört att det kanske är lönt att byta ut den även fast den inte har några problem i nuläget. Dels för att effektiviteten ska vara sämre nu men också för att livslängden inte borde vara så mycket längre och den kan gå sönder närdomhelst. Väntetiden är ju också en aspekt att ta in som jag hört kan vara upp till ett halvår. Hur har ni gjort eller skulle gjort i detta fall?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Hade först kollat om den går att byta rakt av
Nya pumpar är effektivare och kräver djupare borrhål än gamla pumpar.
Har ni tur så tog dom i när det gamla hålet borrades annars kostar det också mer pengar.
 
Normalt sett lönar det sig aldrig att byta en fungerande värmepump. Om den funkar som den ska och är någorlunda rätt dimensionerad så finns det inte så jättemycket att spara på en modern värmepump.
Största problemet med värmepumpar från den tiden är att man oftast dimensionerade för ganska låg effekttäckning och räknade med en viss andel eltillskott. Med en ny pump kan man gå upp i storlek och minska mängden tillskott, men det kräver att borrhålet klarar den ökade belastningen.

Men, med det sagt så ställer dagens sjuka leveranstider allt i ett annat ljus. När den havererar så kan man ge sig den på att det händer på hösten och närmsta leveransdatum för en ny pump är kommande vår...
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Vi byter nu en bergvärmepump från 2002. ’Den fungerar ua men då vi ska bo länge i huset gör vi det som en säkerhetsåtgärd.
’Beställde förra året i maj och lovad leverans under februari 23. Vi får se om den kommer. ’vad jag har hört är det numera upp till 12 månaders leveranstid. Om det räcker.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Detta har legat i bakhuvudet ett tag, vår BVP gick just över 12-års-strecket.
Så nu åkte excel fram.

Förutsättningar:
- 15 000 kWh med bergvärme i dagsläget, 1800-2200kWh under kalla månaderna.
-BVP kommer paja på hösten, mycket sannolikt.
-COP på 4 under eldningssäsongen.
-6-12 månaders leveranstid

Billig el (2kr/kWh skattat, levererat och klart) ger att sex vintermånader på el kostar mig 55000 mer än med BVP.
En MP/Putin-pris-vinter (3-4kr/kWh) ger 80-110 000kr i merkostnad.

Givet 12 månader är siffrorna 75, 110 respektive 150 000 (2, 3 vs 4 kr/kWh).

Givetvis kommer ju elförbrukningen minska och temperaturen i huset störtdyka om jag tvingas köra på ren el. Men mycket otrevliga scenarion som med råge överväger merkostnaden att byta ut en än så länge fungerande BVP.

Dags att begära in offerter..
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Detta har legat i bakhuvudet ett tag, vår BVP gick just över 12-års-strecket.
Så nu åkte excel fram.

Förutsättningar:
- 15 000 kWh med bergvärme i dagsläget, 1800-2200kWh under kalla månaderna.
-BVP kommer paja på hösten, mycket sannolikt.
-COP på 4 under eldningssäsongen.
-6-12 månaders leveranstid

Billig el (2kr/kWh skattat, levererat och klart) ger att sex vintermånader på el kostar mig 55000 mer än med BVP.
En MP/Putin-pris-vinter (3-4kr/kWh) ger 80-110 000kr i merkostnad.

Givet 12 månader är siffrorna 75, 110 respektive 150 000 (2, 3 vs 4 kr/kWh).

Givetvis kommer ju elförbrukningen minska och temperaturen i huset störtdyka om jag tvingas köra på ren el. Men mycket otrevliga scenarion som med råge överväger merkostnaden att byta ut en än så länge fungerande BVP.

Dags att begära in offerter..
Jag tror du överskattar risken att din 12 år gamla pump ska totalhaverera samtidigt som du underskattar risken att även en ny pump kan strula.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Men dagens leveranstider så blir ju den enda relevanta frågan, klarar jag mig 1 år utan VP.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Men det går oftast att reparera en halvgammal värmepump ganska snart om den går sönder. Kanske inom tre veckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det går absolut att reparera men om det är kompressorn som går är det säkert 25-30.000 kronor. Vill man lägga ner det på en 15-20 gammal pump. ?
 
Jag tycker inte det är helt självklart. Jag sitter med en drygt 15 år gammal 8KW NIBE-pump. Jag förbrukar ~1500KW per månad de kalla månaderna, runt 1000 av detta är värme och varmvatten.

Merförbrukningen för mig med att värma med enbart el skulle bli 5000-8000KW över en vinter då jag skulle köra aningen lägre grundvärme och istället punktvärma vardagsrummet till 20+. Om elpriset snittar 3kr (ink. allt rörligt) över vintern blir då detta 15' - 24' kr i merkostnad.

En enkel bergvärmeinstallation kostar i dagsläget mellan 200' och 250' kr. Om vi räknar på 225' så ger det en årskostnad på 15000:- om jag nu byter pumpen efter 15 år. Om pumpen skulle hålla 5 år till så blir årskostnaden istället 11250kr. Summan som "sparas" på att chansa på att pumpen håller 5 år till är alltså för mig betydligt större än den extra kostnaden att värma med el en vinter om bergvämepumpen skulle rasa på hösten.

Man kan argumentera för att elen kan bli än dyrare eller att det är billigare att bara byta bergvärmepump jämfört med kostnaden för en komplett installation. Det gamla borrhålet är inte så djupt som man skulle kunna önska och får vi ett elpris som över en hel vinter snittar över 3kr efter man dragit av statens allmosor så har vi nog konkat allihopa. Ett kompressorbyte i förebyggande syfte kanske blir lättare att räkna hem om det skulle vara långa leveranstider även på dessa...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Detta har legat i bakhuvudet ett tag, vår BVP gick just över 12-års-strecket.
Så nu åkte excel fram.

Förutsättningar:
- 15 000 kWh med bergvärme i dagsläget, 1800-2200kWh under kalla månaderna.
-BVP kommer paja på hösten, mycket sannolikt.
-COP på 4 under eldningssäsongen.
-6-12 månaders leveranstid

Billig el (2kr/kWh skattat, levererat och klart) ger att sex vintermånader på el kostar mig 55000 mer än med BVP.
En MP/Putin-pris-vinter (3-4kr/kWh) ger 80-110 000kr i merkostnad.

Givet 12 månader är siffrorna 75, 110 respektive 150 000 (2, 3 vs 4 kr/kWh).

Givetvis kommer ju elförbrukningen minska och temperaturen i huset störtdyka om jag tvingas köra på ren el. Men mycket otrevliga scenarion som med råge överväger merkostnaden att byta ut en än så länge fungerande BVP.

Dags att begära in offerter..
12 år? Om den i snitt inte håller längre än så är lönsamheten med värmepump tveksam. Visst om den går sönder efter 12 år har man lite otur, men närmare 20 år skall den ju klara med lite reparationer.
Se till att du kan elda i nödfall tills en reparatör har fixat pumpen så är det klart.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G guggen skrev:
12 år? Om den i snitt inte håller längre än så är lönsamheten med värmepump tveksam. Visst om den går sönder efter 12 år har man lite otur, men närmare 20 år skall den ju klara med lite reparationer.
Se till att du kan elda i nödfall tills en reparatör har fixat pumpen så är det klart.
Tveksam? Nu blir jag nyfiken.
Vad jämför du med då? Luft-luft? Ved? Dieselkanon? Eller räknar jag fel? (vanligaste orsaken :) )
Går ju alltid hitta billigare sätt att värma (ved) men komfort och arbetsinsats är ju BVP till golvvärme svårt att slå, så ved till annat än lite i kaminen går bort.

Lite gissningslek så gör vi åt med 12 000 kWh i vatten och värme.
COP ligger väl kring 4? Så jag sparar 36 000kWh per år med BVPn, eller >70 000kr om elen håller sig billig. Men jag räknar kallt med >2kr/kWh totalt i framtiden.

Att byta var 12e år ger en merkostnad på ca 3333kr/år. (100 000kr/20 vs 100 000/12).
Och den besparingen äts ju ganska snabbt upp av "med lite reparationer" och stillestånd när den väl stannar.
 
Jag bytte en 21 år gammal värmepump för ett år sedan och jag räknade med att den nya skulle vara 15-20% effektivare, men skillnaden är större i praktiken.
Jag var i valet och kvalet hur jag skulle göra och för mig har det hittills varit lönsamt. De 25% som nya VP är effektivare är en större besparing en avskrivningen på den samma.
Lägger man till ovan argument om ett haveri, leveranstider och inte har någon annan reserv än el utan vp, så borde beslutet vara enkelt.
Den mest avgörande faktorn för om det är lönsamt är vad elen kommer kosta framöver.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Tveksam? Nu blir jag nyfiken.
Vad jämför du med då? Luft-luft? Ved? Dieselkanon? Eller räknar jag fel? (vanligaste orsaken :) )
Går ju alltid hitta billigare sätt att värma (ved) men komfort och arbetsinsats är ju BVP till golvvärme svårt att slå, så ved till annat än lite i kaminen går bort.

Lite gissningslek så gör vi åt med 12 000 kWh i vatten och värme.
COP ligger väl kring 4? Så jag sparar 36 000kWh per år med BVPn, eller >70 000kr om elen håller sig billig. Men jag räknar kallt med >2kr/kWh totalt i framtiden.

Att byta var 12e år ger en merkostnad på ca 3333kr/år. (100 000kr/20 vs 100 000/12).
Och den besparingen äts ju ganska snabbt upp av "med lite reparationer" och stillestånd när den väl stannar.
Du får ingen bv av kvalitet och hyffsad storlek för 100', räkna med 150-200+ med installation.
Du skriver att du sparar 36k, dvs dit hus konsumerar 48 000 kWh per år i uppvärmning och varmvatten, jag antar att du bor i ett slott eller riktigt dåligt isolerat hus eller så har du inte cop 4, kanske 2-3.
Det är ett extremt slöseri att skrota en bv pump efter 3/5 delar av sin normala livslängd och knappast lönsamt om den har hyffsad cop.
 
G guggen skrev:
Du får ingen bv av kvalitet och hyffsad storlek för 100', räkna med 150-200+ med installation.
Du skriver att du sparar 36k, dvs dit hus konsumerar 48 000 kWh per år i uppvärmning och varmvatten, jag antar att du bor i ett slott eller riktigt dåligt isolerat hus eller så har du inte cop 4, kanske 2-3.
Det är ett extremt slöseri att skrota en bv pump efter 3/5 delar av sin normala livslängd och knappast lönsamt om den har hyffsad cop.
Perfekt, redan där var räknefel tydligen.

Så 150-200 000 kr för att ersätta en befintlig bergvärmepump? Vad i hela friden kostar en nyinstallation nuförtiden då? Är det elpriserna som knuffat upp priserna?

Så 4 i COP var kanske lite i överkant, men knappast lägre än tre baserat på vad huset borde dra.

Du säger att det knappast är lönsamt men kommer inte med speciellt mycket beräkningar mer än att du ifrågasätter delar av mina? Är det bara tyckerier eller kan du visa några siffror?
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.