Jag är oxå i tagen att byta ut enkelglaset mot dubbel-isol. Har fixat kassetter åt 24 bågar, kommer absolut bli skillnad på värmen i huset.
Byt inte ut dina gamla fina fönster. Själv har jag gamla spröjsade fönster, dom slänger jag aldrig ut :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Ja de låter helt klart som att de vackra englasfönstren får sitta och välkomna våren :)

Jag bor i ett trähus från 1906 på 300 kvm med modest isolerade väggar, orginalfönster til 60 - 70 %. I en fjärdedel av huset så var det englasfönster och inga små torparfönster direkt. Resten hade tidigare ägare satt in innerfönster på. Jag har kompletterat innerfönstren (bevarat ursprungliga fönster), isolerat (inte för mycket) på vinden och ändrat från elvärme till Nibe bergvärmepump. Vips reduserades förbrukningen från modesta 50.000+ (!) om året till 29.000. Nu börjar det närma sig en modern normal villa. Kan inte tänka mig att ändringen till andra fönster skulle klippa så mycket på toppen av förbrukningen att det skulle försvara ändringen ekonomiskt eller skönhetsmässigt.

Bo ett tag i huset innan du gör för mycket stämmer väl oftast. Tänk på helheten. Från el till bergvärme och Lenhovda radiatorer tog bort det mesta av draget och huset känns varmare. Klimatet blev bättre. Hade man lyssnat på råd om fönsterbyte så hade man förstört mycket av charmen med huset.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.