7 460 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Byta ut eller måla om ytterdörrar
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Ta lämplig glasburk med lock och blanda i. Det är syret som gör att linoljan oxiderar och så länge det inte bara är en liten skvätt kvar av blandningen håller det länge.K kattparet skrev:
Och det är förstås bäst att blanda bara så mycket som går åt om det dröjer månader innan nästa gång.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har för mig det stod så på träoljan jag köpte.Dan1891 skrev:
Har inte blivit så mycket jobb med dörren då vi varit bortresta.
Vette fasen om jag kommer hinna med det innan det blir för fuktigt ute om det ska vara regnfritt och stå och torka i 1-2 dgr.
Men efteråt. Grundning med vad för färg? Och täckmåla. Eller kanske bättre att lasera dörren så det blir mer träigt?
Du kan halvolja dörren nu och måla med svensk linoljefärg i maj nästa år.K kattparet skrev:Har för mig det stod så på träoljan jag köpte.
Har inte blivit så mycket jobb med dörren då vi varit bortresta.
Vette fasen om jag kommer hinna med det innan det blir för fuktigt ute om det ska vara regnfritt och stå och torka i 1-2 dgr.
Men efteråt. Grundning med vad för färg? Och täckmåla. Eller kanske bättre att lasera dörren så det blir mer träigt?
Redigerat:
Linoljefärg är det bästa för dörren och för dig själv.
Linoljefärg skyddar träet och är lätt att underhålla till skillnad från moderna färger.
Lasyr är bara ett tunnare färgskikt och därmed sämre skydd, dvs det måste underhållas ofta med nya lager. Det leder också till att lasyren blir mörkare och mörkare för varje nytt lager, och/eller att träet syns mindre och mindre.
Linoljefärg skyddar träet och är lätt att underhålla till skillnad från moderna färger.
Lasyr är bara ett tunnare färgskikt och därmed sämre skydd, dvs det måste underhållas ofta med nya lager. Det leder också till att lasyren blir mörkare och mörkare för varje nytt lager, och/eller att träet syns mindre och mindre.
Nu känner jag mig dum men... grundar man innan man har på linoljefärgen?Oldboy skrev:Linoljefärg är det bästa för dörren och för dig själv.
Nu lyckades jag tyvärr komma åt en murken del i panelen nertill, var bara som papper, rasade bort så fort jag började skrapa. Så jag lär tyvärr försöka skarva panelen nertill. Får se hur det går att lösa. Har några smalare panelbitar i förrådet men kanske inte blir ursnyggt. Sticksåg borde väl kunna få bort del av den skadade biten?