Halvolja med lika delar kokt linolja och balsamterpentin

F fribygg skrev:
Halvolja med lika delar kokt linolja och balsamterpentin
Så brukar jag också blanda när jag ska olja trä. Och så luktar det gott!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Så brukar jag också blanda när jag ska olja trä. Och så luktar det gott!
Vad är det i alla de här färdigblandade oljorna man ser på bygghandeln? Knappast linolja?

K kattparet skrev:
Vad är det i alla de här färdigblandade oljorna man ser på bygghandeln? Knappast linolja?
Vatten eller lacknafta är huvudbeståndsdelen, det är bättre att du blandar balsamterpentin och linolja själv.

Redigerat:
F fribygg skrev:
Vatten eller lacknafta är huvudbeståndsdelen, det är bättre att du blandar balsamterpentin och linolja själv.
Låter som halvfabrikat. Men hur länge står sig en sån blandning? Eller blandar man så mycket man väntar går åt åt gången lämpligast?

K kattparet skrev:
det brukar stå på burken hur stor andel linolja där är i burken

K kattparet skrev:
Låter som halvfabrikat. Men hur länge står sig en sån blandning? Eller blandar man så mycket man väntar går åt åt gången lämpligast?
Ta lämplig glasburk med lock och blanda i. Det är syret som gör att linoljan oxiderar och så länge det inte bara är en liten skvätt kvar av blandningen håller det länge.
Och det är förstås bäst att blanda bara så mycket som går åt om det dröjer månader innan nästa gång.

På tal om linolja...Kan en trasa med linolja självantända som jag har hört, eller är den risken överdriven?

T tergo skrev:
goda_rad_linolja.pdf (brandskyddsforeningen.se)
Tack för länken! Då stämmer det alltså. Linoljetrasor och penslar bör hanteras med varsamhet.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tack för länken! Då stämmer det alltså. Linoljetrasor och penslar bör hanteras med varsamhet.
Har för mig det stod så på träoljan jag köpte.

Har inte blivit så mycket jobb med dörren då vi varit bortresta.

Vette fasen om jag kommer hinna med det innan det blir för fuktigt ute om det ska vara regnfritt och stå och torka i 1-2 dgr.

Men efteråt. Grundning med vad för färg? Och täckmåla. Eller kanske bättre att lasera dörren så det blir mer träigt?

K kattparet skrev:
Har för mig det stod så på träoljan jag köpte.

Har inte blivit så mycket jobb med dörren då vi varit bortresta.

Vette fasen om jag kommer hinna med det innan det blir för fuktigt ute om det ska vara regnfritt och stå och torka i 1-2 dgr.

Men efteråt. Grundning med vad för färg? Och täckmåla. Eller kanske bättre att lasera dörren så det blir mer träigt?
Du kan halvolja dörren nu och måla med svensk linoljefärg i maj nästa år.

Redigerat:
Linoljefärg är det bästa för dörren och för dig själv.
Linoljefärg skyddar träet och är lätt att underhålla till skillnad från moderna färger.

Lasyr är bara ett tunnare färgskikt och därmed sämre skydd, dvs det måste underhållas ofta med nya lager. Det leder också till att lasyren blir mörkare och mörkare för varje nytt lager, och/eller att träet syns mindre och mindre.

Oldboy Oldboy skrev:
Linoljefärg är det bästa för dörren och för dig själv.
Linoljefärg skyddar träet och är lätt att underhålla till skillnad från moderna färger.

Lasyr är bara ett tunnare färgskikt och därmed sämre skydd, dvs det måste underhållas ofta med nya lager. Det leder också till att lasyren blir mörkare och mörkare för varje nytt lager, och/eller att träet syns mindre och mindre.
Nu känner jag mig dum men... grundar man innan man har på linoljefärgen?

Nu lyckades jag tyvärr komma åt en murken del i panelen nertill, var bara som papper, rasade bort så fort jag började skrapa. Så jag lär tyvärr försöka skarva panelen nertill. Får se hur det går att lösa. Har några smalare panelbitar i förrådet men kanske inte blir ursnyggt. Sticksåg borde väl kunna få bort del av den skadade biten?

Kapa bort panelen ovanför det dåliga och byt botten delen till en bredare , blir snyggare än att skarva panelen (förutsatt att det inte är mer ån några cm)
Typ här..
En sliten vit ytterdörr med flagnande panel och ett blått streck som markerar en nivå på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.