Halloj,
Är väl det egentligen lämpligaste vädret för målning nu och har förutom några fönster två ytterdörrar (en större på framsidan och en lite mindre på baksidan) som behöver fixas. Har flagnat färg på den ena och på den andra är det möjlig fuktskada eller liknande. Tror den största dörren är någon form av teak, så ska väl i så fall slipas och oljas upp, alternativet är att byta ut den mot en nyare som isolerar bättre (denna är säkert från 1960-70 och med mindre glaspartier).
Den mindre dörren är precis 184 cm hög, så det är väl ingen vanlig dörr. Den har en dubbel glasruta i överkant, dock med spricka i innerglaset. Vet inte om man då ska byta ut hela dörren om det kan vara svårt att hitta en sån, eller samma här, hitta en som är bättre isolerad.
Troligen lär ju hela karmen bytas ut då skruvarna till gångjärnen inte går att rubba. Då är frågan om jag ska mäta karmen eller hela öppningen i sig? Är ju svårt då det sitter lister för.
Ska ut och ta lite bilder för att underlätta.
Är väl det egentligen lämpligaste vädret för målning nu och har förutom några fönster två ytterdörrar (en större på framsidan och en lite mindre på baksidan) som behöver fixas. Har flagnat färg på den ena och på den andra är det möjlig fuktskada eller liknande. Tror den största dörren är någon form av teak, så ska väl i så fall slipas och oljas upp, alternativet är att byta ut den mot en nyare som isolerar bättre (denna är säkert från 1960-70 och med mindre glaspartier).
Den mindre dörren är precis 184 cm hög, så det är väl ingen vanlig dörr. Den har en dubbel glasruta i överkant, dock med spricka i innerglaset. Vet inte om man då ska byta ut hela dörren om det kan vara svårt att hitta en sån, eller samma här, hitta en som är bättre isolerad.
Troligen lär ju hela karmen bytas ut då skruvarna till gångjärnen inte går att rubba. Då är frågan om jag ska mäta karmen eller hela öppningen i sig? Är ju svårt då det sitter lister för.
Du ska mäta hålet i väggen, karmöppningen. Ska du byta behöver du ju ändå ta bort listerna.K kattparet skrev:Halloj,
Att mäta och byta är ju detta en bra tid för, målning och oljning brukar vara ännu bättre i maj-juni med låg luftfuktighet men det går nu med om du skyddar mot regn.
Fundera på om drevning, oljning, kittning och målning och nya lister är tillräckligt, förmodligen är kvalitén på det som tillverkas i dag inte bättre och om det du har inte är ruttet eller allt för skevt är det nog bra både för miljö och ekonomi att underhålla istället för att byta.
Jag gjorde ett försök att skrapa bort färg på dörren i helgen. Nu är det ju tunn panel på nedre delen av dörren och den kändes ganska spröd. Frågan är om det är något man bör byta ut som alternativ till en ny dörr? Vet inte hur länge virket kommer hålla även om jag oljar in och målar den. Övriga En tanke var ju klart att lasera den istället men kanske blir på tok för mycket jobb?F fribygg skrev:Du ska mäta hålet i väggen, karmöppningen. Ska du byta behöver du ju ändå ta bort listerna.
Att mäta och byta är ju detta en bra tid för, målning och oljning brukar vara ännu bättre i maj-juni med låg luftfuktighet men det går nu med om du skyddar mot regn.
Fundera på om drevning, oljning, kittning och målning och nya lister är tillräckligt, förmodligen är kvalitén på det som tillverkas i dag inte bättre och om det du har inte är ruttet eller allt för skevt är det nog bra både för miljö och ekonomi att underhålla istället för att byta.
Håller med fribygg, troligen är de flesta moderna dörrar sämre kvalitet, frågan är om inte den gamla dörren uppdaterad med bra lister (drag kostar mycket värme) i längden blir billigare än att byta dörr var 15e år som verkar fallet med många nya dörrar.
Nu är ju fönsterrutan i sig en köldbrygga, hade jag fått välja hade jag byggt bort den eller gjort något annat. Det är ju inte fönsterkitt utan bara trälister fastspikade runt rutan och misstänker att det läcker in fukt där då det varit fukt på insidan av rutan i vintras....J JohanLun skrev:
Hur kan man göra angående panelen på dörren? Är spikat på plats så är svårt att plocka loss utan att fördärva panelen, om man ska kolla av insidan och se hur tjock panel som behövs tänker jag....
Det ser inte ut att vara ngt fel på virket. Väderbitet - ja, slut - nej.
Det är klart enklast att skrapa och måla.
Ska du ha likvärdig kvalitet på dörrar idag med riktigt massivträ så kostar det skjortan.
Fukt på glaset kan t ex bero på om det är enkelglas. Läckage tror jag inte på. Isf rinner det in under glaset och ner på dörren, men det kan lika gärna vara kondensvatten.
Finns det utrymme på insidan för att sätta en vinterdörr så kan det förbättra värmekomforten.
Det är klart enklast att skrapa och måla.
Ska du ha likvärdig kvalitet på dörrar idag med riktigt massivträ så kostar det skjortan.
Fukt på glaset kan t ex bero på om det är enkelglas. Läckage tror jag inte på. Isf rinner det in under glaset och ner på dörren, men det kan lika gärna vara kondensvatten.
Finns det utrymme på insidan för att sätta en vinterdörr så kan det förbättra värmekomforten.
Det gick inte åt mycket kraft för att den där skulle lossna, var rätt sprucket på den sidan, så det var oundvikligt. Jag hade ju hellre bytt ut panelen till fräschare virke, var kanske lite för snabb men klart jag kan limma.F fribygg skrev:
Ja att det är sprucket och torrt är nog ingen fara. Limma i den där biten igen, och olja ordentligt, så ska det nogK kattparet skrev:
kunna klara sig ett bra tag till.
Byt gärna virket om du haft sönder dörren, men sätt inte dit nått snabbvuxet skitvirke för då blir nog dörren sämre än den varit.K kattparet skrev:
Jag tror inte du hittar lämpligt virke på de stora byggladorna så det är nog klokt att limma skadan och vårda dörren
Om jag behövt trälaga en sån där dörr hadde jag nog fällt in en lämpligt tätvuxen bit fetved så jag vetat att trät med säkerhet hade överlevt mig och förmodligen även nästa generation.
Om jag behövt trälaga en sån där dörr hadde jag nog fällt in en lämpligt tätvuxen bit fetved så jag vetat att trät med säkerhet hade överlevt mig och förmodligen även nästa generation.
Vad bör man olja trä med egentligen? Kommer ju förmodligen inte få bort all färg utan att riskera slipa bort för mycket. Vill ju få bort det som sitter löst (är ju det som jag fått bort på övriga del av dörren).F fribygg skrev:Jag tror inte du hittar lämpligt virke på de stora byggladorna så det är nog klokt att limma skadan och vårda dörren