Jag har fått två offerter nu, jag får inte helt ihop mängderna men båda säger att de räknat rätt sett till ytan.

Den ena är precis som det ser ut idag med bottenbräda 12x50mm och täckbräda urfräst 22x70.
Den andra är som föreslaget en z-profil med förlängd tass. Den första är bättre pris på, men lite mer jobb iom dubbla brädor.

Synpunkter på funktion?
 
K kungfuu skrev:
Jag har fått två offerter nu, jag får inte helt ihop mängderna men båda säger att de räknat rätt sett till ytan.

Den ena är precis som det ser ut idag med bottenbräda 12x50mm och täckbräda urfräst 22x70.
Den andra är som föreslaget en z-profil med förlängd tass. Den första är bättre pris på, men lite mer jobb iom dubbla brädor.

Synpunkter på funktion?
Kan man spara in på jobb så kör på det är mitt råd..tror z panelen blir bättre på flera sätt..måla på bock och sen montera..klart och bra livslängd
 
Jag har fått offert på mellanstruken i samtliga fall, så det tänker jag mig. Då är det bara en färdigmålning när grejerna sitter på plats.

Vissa har lite synpunkter på att z-panel är väderkänslig vid stående, men jag har hört olika. Hur är det med luftspalt bakom? Jag ser att det är vanligt med luftningsläkt bakom spikläkten när man använder z-panel (eller också den andra för all del). Det finns olika råd om storlek på den också, allt från 5-25mm. Jag vill ogärna bygga ut mer än jag behöver, men vet heller inte vad som sitter bakom nuvarande.
 
K kungfuu skrev:
Jag har fått offert på mellanstruken i samtliga fall, så det tänker jag mig. Då är det bara en färdigmålning när grejerna sitter på plats.

Vissa har lite synpunkter på att z-panel är väderkänslig vid stående, men jag har hört olika. Hur är det med luftspalt bakom? Jag ser att det är vanligt med luftningsläkt bakom spikläkten när man använder z-panel (eller också den andra för all del). Det finns olika råd om storlek på den också, allt från 5-25mm. Jag vill ogärna bygga ut mer än jag behöver, men vet heller inte vad som sitter bakom nuvarande.
Ja, du ska väl inte ta beslut om du inte vet hur det ser ut, klart att du får lätta eller ta bort nånstans där det synes minst, alternativt riva förstiktigt skruva tillbaka eftersom det bara ska sitta ett tag till, omöjligt att börja med gissningar..riv försiktigt, kolla, ta beslut.förmålat kanske är värt, jag är alldeles för snål själv :) och det kan bli bra mycket sämre när man är snål..
 
Nu har jag kollat lite till, det går faktiskt att se vid ytterdörren hur det ser ut.
Ytterst är så klart panelen, innanför det vindpapp, sedan någon typ av board (tretex?) och längst in regelstomme.

Idag är det väl inte helt okej att köra på detta vis utan luftspalt, så hur gör jag här? Ska jag behålla boarden och bygga ut, eller ersätta boarden med luftspalt?

Blir det kallare utan, eller vad fyller den för funktion?

Väggkonstruktion vid ytterdörr med panel, vindpapp, board och regelstomme synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
K kungfuu skrev:
Jag har fått två offerter nu, jag får inte helt ihop mängderna men båda säger att de räknat rätt sett till ytan.

Den ena är precis som det ser ut idag med bottenbräda 12x50mm och täckbräda urfräst 22x70.
Den andra är som föreslaget en z-profil med förlängd tass. Den första är bättre pris på, men lite mer jobb iom dubbla brädor.

Synpunkter på funktion?
vilka företag?
 
Nu var ju det här ett par år sedan och jag minns inte båda. Valet föll på Beijer som specialtillverkade panelen som z-profil. Jättenöjd, inte så farligt dyrt och en bättre funktion men ser exakt ut som original. Jag ser att jag inte har lagt upp någon bild på färdigt, jag ska bara hitta ett par.
 
Nu är bilderna ett par år och huset är givetvis färdigmålat sedan länge men det går att se resultatet iaf.
 
  • Delvis målad husfasad med ovädersränna och ommålad takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigmålat hus med träfasad, vita fönsterkarmar, entrédörr och trappsteg i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Så Beijer löste det?
 
B Boan skrev:
Så Beijer löste det?
Exakt, men med hjälp av externt bolag för tillverkningen. Köpte dessutom mellanstruken vilket sparade tid och panelen kunde färdigmålas året efter.
 
B
K kungfuu skrev:
Exakt
verkar som vissa butiker har detta , men har hittat en firma som kan göra sånthär, ska kolla
Med dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.