859 läst · 21 svar
859 läst
21 svar
Byta torktumlaren- från fast anslutning till stickpropp
Bytte ut plinten samt Torix mot Wago, kablarna såg eländiga och spretiga ut i alla anslutningar i plinten så jag tror faktiskt kopplingsdosan blev säkrare efter min insatslars_stefan_axelsson skrev:
Man ska följa tillverkarens anvisning. Här har man kanske angivit att denna ska anslutas fast och inte med stickkontakt.S Skandiamannen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Helt rätt! RK är för "mjuk" för att trycka in i en vanlig Wago. Snäpp-wago är den enklast att använda, det går att använda ubåtar också!lars_stefan_axelsson skrev:
Tack för ditt svar. Använde 1,5 mm2 vid anslutningen till brytaren men säkrade ned genom att stopplars_stefan_axelsson skrev:Det finns tabeller för vilka hänsyn man måste ta beroende på förläggningssätt osv. men utan att ha kollat här så är jag 99% säker på att svaret faktiskt är nej. Vid utanpåliggande ensam förläggning så skulle jag säga att man kommer undan med 1,5mm2 här även om man skulle säkra 16A.
Dessutom så kommer inte dina maskiner att dra mer än max 10A, så om de var fast installerade så skulle man faktiskt inte behöva dimensionera efter säkringen. Risken är dessutom liten att någon skulle hitta en 16A apparat att koppla in istället för dina tvättmaskiner/torktumlare.
Det är i vilket fall som sagt enkelt att byta bottenkontakten (bryt strömmen till hela centralen först) eller åtminstone att byta säkringarna till 10A så är det garanterat OK.
Se till att göra ordentliga inkopplingar eftersom detta är maskiner som drar en del effekt under lång tid. Det finns en brandrisk om man inte gör rätt.
ok,men på vilket sätt skulle en stickpropp vara en sämre lösning?A avh67f skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Nej, det är det inte. Vi upprepar ofta mantrat här att "man skall följa tillverkarens anvisningar" och det är naturligtvis rätt. Men dels så finns det inga vanliga tvättmaskiner som inte är avsedda att kunna kopplas in med stickpropp i europa, och dels spelar det ingen roll även om någon tillverkare skulle säga det. Det är en utsaga utan värde i så fall.S Skandiamannen skrev:
Så du kan lugnt skruva dit en stickpropp på din tvättmaskin. (Se som sagt bara till att göra det rätt, inte klippa av några kardeler, inget som spretar, längre skyddsjord så den drar loss sist vid olycka, osv.)
Tack! Blev ngt konstigt med inlägget. Skulle skriva att jag säkrade ned genom att sätta 10 A-säkringar i centralen som du föresloglars_stefan_axelsson skrev:Nej, det är det inte. Vi upprepar ofta mantrat här att "man skall följa tillverkarens anvisningar" och det är naturligtvis rätt. Men dels så finns det inga vanliga tvättmaskiner som inte är avsedda att kunna kopplas in med stickpropp i europa, och dels spelar det ingen roll även om någon tillverkare skulle säga det. Det är en utsaga utan värde i så fall.
Så du kan lugnt skruva dit en stickpropp på din tvättmaskin. (Se som sagt bara till att göra det rätt, inte klippa av några kardeler, inget som spretar, längre skyddsjord så den drar loss sist vid olycka, osv.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Liknande trådar
-
Ta/byta loss pinne från dörrhandtag (Assa)
Fönster & Dörrar -
Byta från radiator till golvvärme i enstaka rum?
Värme allmänt -
Ska byta friskluftsventil från tallriksventil till TL100DE tvättstuga
Ventilation -
Byta enstaka lameller som släppt från parkettgolv?
Golv -
Byta från stickpropp till fast installation
El