4 315 läst · 42 svar
4k läst
42 svar
Byta till ny elpanna = besparing?
Ok då är det lite mer jobb att få ihop det. panna ut och nytt in. Då har du VV från pannan och en shunt som reglerar värmen. Bara el till pannan då, används inte med ved eller pellets då. Har du stoppat fullt med isolering i rökröret , det ska vara packat. Det är ett hiskligt självdrag genom pannan ut i himlen genom skorstenen och det kyler av pannan. Många kW som kråkorna gillar. Börja direkt med att täta till rökröret. Sen det med att få ner kW är lite så där. Med en elpanna så reglerar den i steg på patronen efter utetempen, lika som nu ( med shunten ) och kan inte bli så mycket mindre vad som huset behöver. VVB ligger då utanför och har en hyffsad isolering, så där kan det bli bättre.
Ta ett foto på lite avstånd så det syns vad du har nu.
Jag tvivlar på att det är tal om att jag kan kapa med så mkt om totalen ligger på ca 16?NICHOLAS J skrev:
Tänker att kanske 10’ är uppvärmning, så det är snarare runt 6, Max 7’ kwh jag kan kapa i teorin?
Ska nämnas att vi flyttade in i huset för 3 år sedan. Pannan anade då aldrig eldats av tidigare ägarna som bott här i ca 10 år.J jonaserik skrev:Ok då är det lite mer jobb att få ihop det. panna ut och nytt in. Då har du VV från pannan och en shunt som reglerar värmen. Bara el till pannan då, används inte med ved eller pellets då. Har du stoppat fullt med isolering i rökröret , det ska vara packat. Det är ett hiskligt självdrag genom pannan ut i himlen genom skorstenen och det kyler av pannan. Många kW som kråkorna gillar. Börja direkt med att täta till rökröret. Sen det med att få ner kW är lite så där. Med en elpanna så reglerar den i steg på patronen efter utetempen, lika som nu ( med shunten ) och kan inte bli så mycket mindre vad som huset behöver. VVB ligger då utanför och har en hyffsad isolering, så där kan det bli bättre.
Att reglera med shunten hade såklart varit ett alternativ om den gick att rubba 😂
Som värmen känns då jag släpper på fullt på elementen skulle jag säga att det är så gott som full värme den skickar ut 💸
Och jag gissar att om jag skulle lyckas rubba shunten så är risken för att den ska börja läcka överhängande..
Sånna har vi redan, en på varje våning = markplan + källare.J jonaserik skrev:
Sen kan flödet förbättrad något.
Ytterligare en nackdel för oss med att räkna hem tex bergvärme är att det endast är på markplan (74m2) som idag värms upp med vattenburna systemet.
Räcker inte dom till då. Går dom som dom ska. Man funderar lite på er förbrukning Kanske är ide att skaffa en VVB på 300 L och stänga av pannan helt.
Ta ett foto rakt framifrån så rören på uppsidan finns med.
Sitter shunten i ( ett vred på fronten ) eller utanför pannan. det verkar som att den inte har automatikM Marqvist skrev:Ska nämnas att vi flyttade in i huset för 3 år sedan. Pannan anade då aldrig eldats av tidigare ägarna som bott här i ca 10 år.
Att reglera med shunten hade såklart varit ett alternativ om den gick att rubba 😂
Som värmen känns då jag släpper på fullt på elementen skulle jag säga att det är så gott som full värme den skickar ut 💸
Och jag gissar att om jag skulle lyckas rubba shunten så är risken för att den ska börja läcka överhängande..
J jonaserik skrev:Räcker inte dom till då. Går dom som dom ska. Man funderar lite på er förbrukning Kanske är ide att skaffa en VVB på 300 L och stänga av pannan helt.
Sitter shunten i ( ett vred på fronten ) eller utanför pannan. det verkar som att den inte har automatik
Den shunten går att reparera, finns kitt för det. ESBE repsats ca 1600 kr. Dom fyra bultarna tas bort och locket lossas, blir nog att med mejsel vicka loss det. Det som är innanför är en vridbar del. Den kan vara lite lurig att få ut om den oxiderat fast som nu. Men eftersom den inte ska användas mer, så kan man knacka på axeln med en hammare och vrida, lirka en del få loss den. Kan ta ett tag men den kommer. Ser lite dåligt ut med ventiler att stänga in pannan, så hela huset ramlar nog ner, allt vatten åker ut. Så lämpligt att göra det mitt i högsommarvärmen.
Det har varit en automatisk reglering på den, syns ett urhack på röret rakt upp, för framledningsgivaren
Det har varit en automatisk reglering på den, syns ett urhack på röret rakt upp, för framledningsgivaren