Det bästa är nog att ts hittar ett annat hus skulle jag tro eller så accepterar det som det är. Det där beror inte på nån föregåendes ägares misstag utan det där har nog varit dåligt väldigt länge. Kanske varit nåt uthus från början bara. Det ser ut att vara ett torp av enklaste slag. Sommarhus? De kan se ut sådär utan att inte kunna användas för det.
 
Tack för svaren jo de är ett torp på 50kvm och ja har funderingar på att riv halva där skarven är och antingen bygga upp de med lösvik eller bara renovera upp den halva som är bäst så de blir 25kvm i stället. Då ekonomin behöver läggas på de största bostadshuset. Men om man kollar på bilden på baksidan så är stockarna skarvade i linje med skorsten så frågan är om den bärande väggen mitt i håller eller kommer de bli instabilt?
 
Baksidan
 
  • Ett rött timmerhus med vita fönster, grönt gräs, och en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om kassan är knapp föreslår jag att du klär in knutarna med knutlådor så de är skyddade och så sätter du upp ordentliga takrännor och så klarar sig huset på det viset i 20-30 år.
Under tiden renoverar ni stora boningshuset och flyttar in och skrapar ihop litet nya pengar. Låt den ta tid och när pengarna finns tar ni itu med lillstugan.

Det är dumt att riva ett bra uthus bara för att syllarna är dåliga. Det är betydligt billigare att byta några stockar nedtill än att spantra upp en ny byggnad
 
Ja de var de jag kände från början helst vill jag rädda de. Och jag tänkte om de fanns en lösning som var mer ekonomisk. Jag var inne på att pannela hela för att skydda stockarna i framtiden. Men är de säkert att vara i huset eller skall jag sätta reglar med genom gående bult satt de stadgar upp så länge?
 
Men om det har sett ut sådär de senaste 30 åren då? Då står det nog x antal år till utan att göra nåt så akuta åtgärder kanske inte ens är nödvändiga. Jag ser då ingenting som pekar på att det håller på att åka isär eller falla ihop.
 
Det är på väg att glida isär men processen har knappt startat och går så långsamt att om du skyddar själva knutarna med knutkådor och sätter upp ordentliga takrännor så skall det nog ta över 20 år innan det blir någon allvarlig rasrisk.

Såna där ras går långsamt så om man ser efter en gång var tredje månad så ser man att det har börjat röra sig och hinner stötta innan någonting rasar alldeles. Så länge du kikar bakom knuten en gång varannan eller var tredje månad och är beredd att antingen stötta eller utrymma huset inom en månad om någonting synligt har hänt så är det ofarligt att vistas i huset.
 
Ok de är ju skillnad om man har tid på sig för då kommer jag få tid och ekonomi att göra de. Men jag kommer inte låta någon vara där. Tack så jättemycket för era svar
 
Gamla hus är precis som gamla båtar och gamla traktorer och gamla människor.
Det finns fel som måste åtgärdas direkt och fel som måste åtgärdas inom några år. Man tar åtgärderna i viktighetsordning.
Det viktiga nu är att klä in knutarna med enklaste möjliga knutlådor av vanliga bräder och att få upp en takränna. Vill du spara tid och pengar struntar du i stuprör och låter rännan sticka ut en meter extra utanför gavlarna så vattnet rinner ned en bit från huset.
Den delen behöver göras i år.
Sedan kan ni lugnt satsa alla krafter på boningshuset i 10-20 år framåt.

En liten pojke som leker där nu hinner med största sannolikhet både växa sig vuxen och lära sig använda motorsåg och hugga timmer till reparationerna innan det blir riktigt akut.
Om det osannolika skulle ske och någonting går galet inom 20 år så sker det långsamt så man ser det flera månader innan det blir farligt.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
:rofl: tack
 
En paussus som gäller timmerhus får man plocka ner ett timmerhus och renovera varge del för sig och montera ihop de igen? Behöver jag bygglov rivningslov även fast de är samma hus?
 
Folk brukar göra det men det varierar från ort till ort om man egentligen får.

I det här fallet är det helt säkert betydligt billigare att lyfta upp med domkrafter och byta det ruttna utan att plocka ned resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.