Hej jag är intresserad av att köpa ett hus.
På tomten står det ett timmerhus där ägaren inte har sätt till att vattnet ifrån stuprören kommit på rätt ställe så skadan syns tydligt de ja undrar är om de går att lyfta och gjuta ny sockel och ta bort hörnorna och regla upp. Huset kommer panelas om jag köper de för dom övriga stolarna är väldigt torspruckna. Och fasaden är så illa pga missköter. Ja lägger upp lite bilder.
Hoppas på svar Hälsningar Lotta

• Förvittrat rött trä med sprickor och lossnande färg, visande tecken på åldrande och väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad timrad vägg, fönster, vitmålad karm, slitet, gammalt, naturgrund, gräs och löv.
    Skapa konto
  • Rödmålat, väderbitet timmerhus med avtappningsrör. Texturrika ytor och sprickbildningar i trädetaljer.
    Skapa konto
  • Förfallande rödmålad trävägg, grönska, rötter, stenar, naturlig nedbrytning, textur, utomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Närbild på rödmålad, sliten timmervägg med synliga sprickor och flagande färg.
    Skapa konto
  • Röd trävägg, fönster, gammal stege mot hus, mossa, gräs, tecken på förfall.
    Skapa konto
  • Rödmålat trähus hörn, vit stuprör, sliten fasad, tegelstenar, vissnat gräs, åldring, förfall.
    Skapa konto
Jag skulle säga att från ungefär fjärde eller femte stockvarvet och uppåt är knutarna så pass friska att de ännu håller ihop huset fastän de är glesa. Drevar man springorna med lindrev och klär in knutarna med knutlådor av bräder så att inget mer vatten kommer in så tror jag att de kan hålla i 100 år till. Fast det börjar snart bli akut att få det gjort.

Knutarna håller ihop huset. Sågar man bort någonting där så förvandlas huset till en musfälla i människostorlek. Knutarna öppnar sig och mellantaket glider ur infällningarna och faller ned. En bybo gjorde det misstaget och han blev platt och blå och grundligt död och de fick gräva fram honom ur bråten med grävmaskin.

De nedersta 3-4 stockarna (min gissning) är det bäst att byta mot nytt timmer. Man sågar stockarna på utsidan och insidan och passar ihop rundsidorna med drag enligt gamla principer. När man gör draget med motorsåg går arbetet undan men resultatet blir likvärdigt med det gamla.

Har du tur kanske det inte behöver gjutas någon grund. Om markytan har stigit kan det räcka med att gräva bort litet jord. Om grunden har sjunkit men sjunkningen har avstannat kan det räcka med att lyfta och kila eller gjuta under de gamla stenarna. Den underliggande stenpackningen brukar inte sätta sig mer om om den en gång har stannat.
Endast om grunden fortfarande sjunker behöver man lägga ut pengar för ny grund.

Jag brukar hålla på med stockbyten på förtjänst åt folk så jag vet ungefär vad jag talar om.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar. Jo på hörnan är de ca 4-5 varv och sen är de botten stocken runt hela huset. De var lite de jag underar om hur låser jag hörnorna för de är illa på båda sidorna (kortsidan)? Räcker lådor runt hörnet för att låsa huset?
Grunden Bitvis ser de ut som om dom har murat upp med sten och cement och på andra ställen ser de ur som ett stenröse:thinking:. De syns att de fryst sönder.

Här är lite fler bilder.

• Rödmålat trähus med vita fönster och tegeltak, traditionell svensk stil, omgivet av grönska.
    Skapa konto
  • Rött trähus, tegeltak, vitmålade fönster, skorsten, grönskande trädgård, traditionell svensk landsbygdsarkitektur.
    Skapa konto
Hoppas dom är bättre.

• Röd stuga med vitt fönster, tegeltak och regnvattentunna på gräsmatta.
    Skapa konto
  • Röd stuga med vita fönster, tegeltak, skorsten, grön trädgård, trästaket, hemsida för fastighetsannons i webbläsare.
    Skapa konto
Vad tror du de skulle kosta att anlita någon som gör de och samtidigt höjer huset ett varv sätt de blir lite högre takhöjd ine i torpet?

Kostnaden vill jag inte gissa baserat på bilder. Jag arbetar nämligen på skattebok som det heter här i Finland. Altså direkt anställd av kunden och får betalningen i form av lön. I Sverige arbetar timmermännen som företagare och då blir det en annan prisbild med större overheadkostnader och moms och ett helt annat sätt att räkna.

Min erfarenhet är att en lång stock tar obetydligt mer tid än en kort stock. Det är tiden som kostar på ett timmerprojekt. Allt annat är småpengar jämfört med tidskostnaden. Därför skulle jag nytimra hela de nedersta 3-4 varven av långt timmer bredvid huset och sedan sätta in det nytimrade på sin plats. Totalkostnaden skulle bli den samma eller lägre jämfört med att lappa hörnen och byta ett stockvarv. Resultatet skulle bli bättre.
1.
Först tar man loss nedersta friska stockvarvet. Alternativt passar in översta nya stockvarvet mot nedersta friska på plats. Det är den delen som jag inte alls vågar gissa för den kan vara krånglig och ta tid eller gå galant. Det vet man först när det är gjort. Lovar någon fast pris innebär det att han har en säkerhetsmarginal inbakad i priset på den här delen.
2.
Sedan ställer man upp det losstagna stockvarvet upp och ned på backen och ställer in det i höjdled som det var i väggen fast upp och ned. 2 dagsverken på den delen.
3.
Sedan timrar man upp den nya nederdelen. Man timrar upp och ned. 1,5 stockar per man och dag är en något pessimistiskt beräknad arbetstakt. 2 eller 3 stockar per man och dag borde gå bra i teorin och lär ofta lyckas på nybyggen men lyckas sällan i praktiken på en renovering för alltid krånglar någonting. Om vi gissar på 20 stockar kan vi gissa kring 12 dagsverken på den delen.
4.
Sedan sätter man in det nya timret på sin plats. Som att bygga lego. Går bäst om kunden kan ordna traktor med frontlastare eller om det är så nära hem att man kan ta dit egen traktor. Om husägaren eller någon pensionärsgubbe i släkten har tid att vara med och mysja sparar det dyrbar tid. Svårt att bedömma den delen men går allt som det skall kan det kanske räcka med 2-3 timmermansdagsverken plus okvalificerad handräckning och mysjare.

Nu gissar jag bara storleksklasser utgående från min arbetstakt. Till saken hör att timmermän som gör det på heltid arbetar snabbare än jag gör men å andra sidan tar de oftast mer betalt. Min rygg tål inte heltid med timring.

Som sagt. Det här är bara gissningar men du ser principerna.

• Gilla
HängselStoffe och 2 till
  • Laddar…
Tack för kanon svar jag tar de till mig och räkna lite på egen hand. För helst vill jag rädda huset men allt har sitt pris.:crysmile: och de handlar om inköpspriset av fastigheten okså. Tack

Det blir dyrt. Beror ju helt på vad det är för byggnad och om den är värd att rädda. Annsrs bara på med lite färg och somna om, som en här på forumet säger

Jo de var de jag var inne på lite (inte somna) men att lyfta med domkraft och ta bort varv till fönster höjd eller till där själva lösningen är i hörnen och regla upp med reglar isolera och panela. Då lever allafal huset kvar. De är ett vackert litet torp med kök och kammare med ved spis och öppen spis. Med låga platsbyggda skåp.

• Gilla
s97danl
  • Laddar…
Såna där spantrade lösningar kan duga som nödräddning på 5-10 års sikt men man får räkna med risken att väggen bulnar på sikt och någon stock kan pressar ur väggen.

Okej så skall man göra de Så blir de på de "gammla" sättet.

Bäst blir det.
Fast man kan spara där också. Jag avråder alltid kunderna från den där handbilade ytan som många tror att det måste vara. Man sågar timret till färdig tjocklek och knutar in det. Sedan har man sågad yta på det nya och bilad på det gamla och sparar i storleksordningen 20-30% av arbetstidsåtgången utan att det påverkar varken hållfasthet eller hållbarhet och efter 20-30 år i väder och vind syns inte heller skillnaden om man inte tittar väldigt noga.

Sedan kan du spara mycket pengar på att driva timran själv. Det är okvalificerat arbete som går att göra litet i gången en halvtimme eller timme varje kväll efter arbetet.

Har du tillgång till virke ur egen skog och möjlighet att få det sågat kan du spara in virkeskostnaden så gott som helt. Jag brukar uppmana kunderna att göra så för det är alltid krångligt att transportera långt timmer.

Redigerat:
Har en massa ek på tomten, skulle en eksyll funka på ett hus med tall som dagens träslag?
Då har jag syll och mycket mer där till.

Eksyll fungerar antagligen men det är säkert tungarbetat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.